Formy oporu nauczycielskiego jako przejaw obywatelskiego zaangażowania w procesie demokratyzacji edukacji
Authors
Małgorzata Kosiorek
Keywords:
opór, nauczyciel, zaangażowanie obywatelskie, ruch społeczny, demokratyzacja oświaty
Abstract
Celem artykułu jest ukazanie i rekonstrukcja przejawów oporu nauczycieli na przykładzie działań wybranych ruchów i organizacji społecznych. Problematykę badawczą skoncentrowano wokół pytań: Jakie formy działań oporowych podejmują osoby skupione w nauczycielskich ruchach i organizacjach społecznych? Jakie zagadnienia dominują w działaniach podejmowanych przez wybrane ruchy i organizacje społeczne? Badania miały charakter eksploracyjny, przeprowadzono je za pomocą desk research. Zaprezentowane formy zaangażowania obywatelskiego i oporu nauczycieli opierają się na sieciach obejmujących organizacje oraz na nieformalnych więziach i oddolnych działaniach w środowiskach lokalnych lub Internecie. Mobilizacja, zaangażowanie, wspólnotowość i walka o demokratyczne wartości to realne świadectwo budowania przez środowisko nauczycielskie społeczeństwa obywatelskiego.