Opublikowane: 2024-10-28
Język: PL

Rola szkoły w życiu społecznym – kilka refleksji o transaktualności myśli Floriana Znanieckiego

Tytuły alternatywne

The Role of School in Social Life – Some Reflections on the Transactuality of Florian Znaniecki’s Thoughts (EN)

Anna Babicka-Wirkus Logo ORCID

Abstrakt

Artykuł podejmuje kwestie współczesnej roli szkoły w życiu społecznym, którą w swoich pracach prezentował Florian Znaniecki. Teza, wokół której ogniskuje się refleksja, jest następująca: rolą szkoły jest tworzenie przestrzeni do rozwoju obywateli, którzy w twórczy sposób będą oddziaływać na otaczający ich ekosystem tworzony przez społeczeństwo, kulturę, przyrodę, ekonomię, architekturę, itd. Celem tekstu jest wskazanie transaktualności myśli Znanieckiego w analizowanym aspekcie oraz zaprezentowanie złożonej roli szkoły jako pośrednika między jednostką a społeczeństwem.

(PL)

The article discusses the contemporary role of school in social life which was presented by Florian Znaniecki in his works. The thesis around which the reflection is focused is as follows: the role of the school is to create
space for the development of citizens who will creatively influence the surrounding ecosystem created by society, culture, nature, economy, architecture, etc. The aim of the article is to indicate the validity of Znaniecki’s thought in the analyzed aspect and to present the complex role of school as an intermediary between the individual and the society.

(EN)

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Babicka-Wirkus, A. (2024). Rola szkoły w życiu społecznym – kilka refleksji o transaktualności myśli Floriana Znanieckiego. Chowanna, 1–10. https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2023.60-61.12

Cited by / Share

Domyślna okładka

2023
Opublikowane: 2020-06-30


ISSN: 0137-706X
eISSN: 2353-9682

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.