Abriszewska, Paulina. “Stereotyp zwrotu, inflacja przełomów we współczesnej humanistyce.” In “Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne, edited by Jacek Kowalewski and Wojciech Piasek, 45–61. Olsztyn: Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2010.
Google Scholar
Abriszewski, Krzysztof. “Fundamentalizm humanistyczny.” In Krzysztof Abriszewski. Wszystko otwarte na nowo. Teoria Aktora-Sieci i filozofia kultury, 143–157. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2010.
Google Scholar
Aristotle. Nicomachean Ethics. Translated by William D. Ross. http://classics.mit.edu/Aristotle/nicomachaen.html (14.07.2022).
Google Scholar
Aristotle. Ethica Eudemia. Translated by J. Solomon. Oxford: The Clarendon Press, 1915.
Google Scholar
Bogusławski, Marcin M. Humanistyka z perspektywy ontologii kulturowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018.
Google Scholar
Bogusławski, Marcin M. Wariacje (post)humanistyczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020.
Google Scholar
Bogusławski, Marcin M. “Art History as a Thick Discipline.” Translated by Dawid Misztal. Art Inquiry. Recherches sur les arts XXIV(2022), 51–71. https://doi.org/10.26485/AI/2022/24/4 (18.11.2023).
Google Scholar
Bourdieu, Pierre. Practical Reason. On the Theory of Action. Translated by Randal Johnson and others. Stanford, CA: Stanford University Press, 1998.
Google Scholar
Bronk, Andrzej, and Stanisław Majdański. “Kłopoty z porządkowaniem nauk.” Nauka 1 (2009), 47–66.
Google Scholar
Foucault, Michel. “A Preface to Transgression.” In Michel Foucault. Language, Counter-Memory, Practice. Selected Essays and Interviews. Translated and edited by Donald F. Bouchard, 21–52. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1977.
Google Scholar
Foucault, Michel. Le Gouvernement de soi et des autres. Cours au Collège de France (1982–1982), edited by Frédéric Gros. Paris: Seuil/Gallimard, 2008.
Google Scholar
Guldi, Jo, and David Armitage. The History Manifesto. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.
Google Scholar
Kalinowski, Jerzy. Teoria poznania praktycznego. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1960.
Google Scholar
Kamiński, Stanisław. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, edited by Andrzej Bronk SVD. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1992.
Google Scholar
Kleszcz, Ryszard. O racjonalności. Studium epistemologiczno-metodologiczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1998.
Google Scholar
Kostyszak, Maria. Personal Ethics. On the Transforming Potential of Art. And Technology. Warszawa: Collegium Civitas, 2019.
Google Scholar
Kostyszak, Maria. Spór z językiem. Krytyka ontoteologii wpismach Nietzschego, Heideggera i Derridy. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum, 2010.
Google Scholar
Kowalczyk, Michał. “Prawda jako narzędzie transgresji. Parezja a postawa nowoczesności w filozofii Michela Foucaulta.” Hybris 44 (2019), 66–85. https://doi.org/10.18778/1689-4286.44.05 (18.11.2023).
Google Scholar
Kozakiewicz, Helena. “Epistemologia tradycyjna a problemy współczesności.” In Pogranicza epistemologii, edited by Józef Niżnik, 155–180. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk, 1992.
Google Scholar
Kozakiewicz, Helena. Zwierciadło społecznego świata. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1991.
Google Scholar
Kuszyk-Bytniewska, Mariola. Działanie wobec rzeczywistości. Projekt onto-epistemologii społecznej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015.
Google Scholar
Kuszyk-Bytniewska, Mariola. ASocial Onto-Epistemology. Translated by Maciej Smoczyński. Berlin–Lausanne–Bruxelles–New York–Oxford–Warszawa: Peter Lang GmbH, 2023.
Google Scholar
Mathiesen, Aleksandra. “Rozum praktyczno-wytwórczy w Arystotelesowkiej koncepcji władz duszy.” Peitho/Examina Antiqua 1, 8 (2017), 359–369.
Google Scholar
McGuire, James E., and Barbara Tuchańska. Science Unfettered. A Philosophical Study in Sociohistorical Ontology. Athens, OH: Ohio University Press, 2000.
Google Scholar
McGuire, James E., and Barbara Tuchańska. “Sytuacja poznawcza — analiza ontologiczna.” In Porozumiewanie się iwspółpraca uczonych, edited by Janusz Goćkowski and Marek Sikora, 141–159. Kraków: Wydawnictwo i Drukarnia Secesja, 1997.
Google Scholar
Nowak, Andrzej W. Podmiot, system, nowoczesność. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 2011.
Google Scholar
Nowak, Andrzej W. Wyobraźnia ontologiczna. Filozoficzna (re)konstrukcja fronetycznych nauk społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, 2016.
Google Scholar
Nycz, Ryszard. “The New Humanities in Poland: A Few Subjective Observations, Conjectures, and Criticisms.” Translated by David Schauffler. Er(r)go. Theory – Literature – Culture 43 (2021), 315–338. https://doi.org/10.31261/errgo.11711 (14.07.2022).
Google Scholar
Piątek, Zdzisława. Aspekty antropocentryzmu. Kraków: Nakładem Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1986.
Google Scholar
Pietraszko, Stanisław. “Granice zastosowań wiedzy humanistycznej.” In Stanisław Pietraszko, Kultura. Studia teoretyczne i metodologiczne, 335–359. Wrocław: Polskie Towarzystwo Kulturoznawcze, 2012.
Google Scholar
Stengers, Isabelle. Another Science is Possible: A Manifesto for Slow Science. Translated by Stephen Muecke. Cambridge, Medford, MA: Polity Press, 2018.
Google Scholar
Stengers, Isabelle. Cosmopolitics I. Translated by Robert Bononno. Minneapolis–London: University of Minessota Press, 2010.
Google Scholar
Stengers, Isabelle. “Introductory Notes on an Ecology of Practices.” Cultural Studies Review 11, no. 1 (2005), 183–196.
Google Scholar
Stengers, Isabelle. “The Cosmopolitical Proposal.” In Making Things Public. Atmospheres of Democracy, edited by Bruno Latour and Peter Weibel. Translated by Liz Carey-Libbrecht, 994–1003 (Karlsruhe, Cambridge, MA, London: ZKMI Center for Art and Media Karlsruhe, The MIT Press, 2005.
Google Scholar
Thomas Aquinas. De Veritate. Translated by Robert W. Mulligan. Chicago: Henry Regnery Company, 1952.
Google Scholar
Thomas Aquinas. Quaestiones disputatae de veritate: English (isidore.co) (10.07.2022).
Google Scholar
Thomas de Aquino. De Veritate.
Google Scholar
Thomas de Aquino. Quaestiones disputatae de veritate, q. 2–4 (corpusthomisticum.org) (10.07.2022).
Google Scholar
Touraine, Alain. Qu’est-ce que la démocratie ?. Paris: Fayard, 1994, quoted in: Michel Wieviorka. Neuf leçons de sociologie. Paris: Éditions Robert Laffont, S.A., 2008.
Google Scholar
Tuchańska, Barbara. “Historyczność nauki ujęta inaczej.” In Ideały nauki i konflikty wartości. Studia złożone w darze Profesorowi Stefanowi Amsterdamskiemu, edited by Ewa Chmielecka, Jerzy Jedlicki, and Andrzej Rychard, 51–70. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, Szkoła Nauk Społecznych przy IFiS PAN, 2005.
Google Scholar
Tuchańska, Barbara. “Czy Latourowskie badanie sposobów egzystowania pozwala zrozumieć wartości i ich rolę w naszym życiu?” Prace Kulturoznawcze XVIII (2015), 81–97.
Google Scholar
Tuchańska, Barbara. “Nieuniwersalność praw nauki, historyczność wszystkiego i specyfika humanistyki.” Prace Kulturoznawcze XI (2010), 15–26.
Google Scholar
Tuchańska Barbara. “Ontologia kulturowa: kulturowość bycia.” Diametros 42 (2014), 262–289.
Google Scholar
Tuchańska, Barbara. “Ontologia kulturowa — zarys konstrukcji.” Diametros 41 (2014), 127–151.
Google Scholar
Tuchańska, Barbara. “Problem filozoficzności filozofii nauki.” Studia Filozoficzne 1, nr 278 (1989), 113–117.
Google Scholar
Wieviorka, Michel. Neuf leçons de sociologie. Paris: Éditions Robert Laffont, S.A., 2008.
Google Scholar
Witkowski, Lech. “O nową postać ekologii.” In Lech Witkowski, Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury, 627–657. Kraków: Impuls, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, 2018.
Google Scholar