Opublikowane: 2024-07-18

Demontaż idei wolności. Degeneracja dydaktyki w humanistyce?

Agnieszka Doda-Wyszyńska Logo ORCID
Dział: wizje - poszukiwania - propozycje
https://doi.org/10.31261/errgo.14540

Abstrakt

Dydaktyka jest funkcją systemu edukacji opartą o badanie-śledzenie osób biorących udział w procesie nauczania i uczenia się. Owo śledzenie ucznia przez nauczyciela/mistrza i odwrotnie ustanawia co jakiś czas w procesie przekazywania wiedzy proceder samodzielnego myślenia, który z jednej strony pozwala rozwijać idee, z drugiej jednak, również je wypacza i naraża adepta humanistyki na upadek w ideologię. W swoich rozważaniach na temat demontażu idei i degeneracji nauczania posłużę się koncepcją błędów poznawczych, polemiką na temat współczesnego uniwersytetu (Bill Readingd), koncepcją dyskursów Jacques’a Lacana i ustaleniami Hannah Arendt na temat woli i ideologii, oraz założeniami teorii systemów społecznych Niklasa Luhmanna rozumianych jako autopoietyczne systemy skodyfikowanych reguł funkcjonowania.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Doda-Wyszyńska, A. (2024). Demontaż idei wolności. Degeneracja dydaktyki w humanistyce?. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (48), 169–187. https://doi.org/10.31261/errgo.14540

Cited by / Share

Nr 48 (2024)
Opublikowane: 2024-08-23


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Ikona DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.