Opublikowane: 2016-11-15

Wsłuchując się we własne wnętrze. Opera Lohengrin (1984) Salvatore Sciarinno i jej estetyczne oblicza

Magdalena Stochniol

Abstrakt

Włoski kompozytor Salvatore Sciarrino jest dziś jednym z najbardziej rozpoznawalnych przedstawicieli nurtu określanego jako "ekologia muzyki", którego głównym założeniem jest oczyszczenie percepcji odbiorcy z niepotrzebnych bodźców dźwiękowych. Efektem takiego podejścia do sztuki ma być otwarcie na nowe jakości brzmienia.

Artykuł przedstawia estetyczne założenia twórcze Sciarrino na podstawie opery Lohengrin na sopran i orkiestrę. Kompozycja ta powstała w 1984 roku i zawiera najważniejsze cechy kompozytorskiego stylu Sciarrino, m.in.: sięganie po tematy znane z tradycji czy strategie dramaturgiczne będące źródłem gry ze słuchaczem. 

Słowa kluczowe:

Sciarrino , Lohengrin , ekologia , cisza , opera

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Stochniol, M. (2016). Wsłuchując się we własne wnętrze. Opera Lohengrin (1984) Salvatore Sciarinno i jej estetyczne oblicza. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, 2(33). Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ERRGO/article/view/4338

ER(R)GO nr 33 (2/2016) - dźwięki/pauzy/cisze

Nr 33 (2016)
Opublikowane: 2016-10-28


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Ikona DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.