#naukanatwitterze. O multimodalnym designie informacji w dyskursie cyfrowym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FL.2020.07.07

Słowa kluczowe:

multimodality, design of information, social media

Abstrakt

The subject of the article are the ways of popularizing scientific and popular science knowledge by using Twitter as a social media platform. The research corpus comprises 100 tweets which come from institutional and individual senders, including both representatives of the world of science as well as of the media that aim to popularize scientific knowledge. As a result of the medialinguistic analysis, which focused on the structural and functional plane of the studied media texts, the high representativeness of multimodal tweets was noted. Namely, language and image contextualize each other: the image allows us to fill the semantic gap resulting from the ellipticalness of the verbal layer of a given tweet. Thus, the contribution of the multimodal information design to knowledge transfer in digital discourse has been demonstrated.

Bibliografia

Źródła

Twitter, @uwm_olsztyn [online: https://twitter.com/uwm_olsztyn [data dostępu: 30.09.2019]

Twitter, profil @naukawpolsce [online: https://twitter.com/naukawpolsce; data dostępu: 30.09.2019]

Twitter, @Focus_pl [online: https://twitter.com/focus_pl?lang=pl; data dostępu: 30.09.2019]

Twitter, profil @RozekTom [online: https://twitter.com/rozektom; data dostępu: 30.09.2019]

Literatura

Antos G., 2009: „Teksty ukazują wiedzę!” O prymacie medialności w pełnym napięć obszarze pomiędzy światami tekstów i (między)kulturowymi konstrukcjami rzeczywistości. Mikołajczyk B., tłum. W: Biłut-Homplewicz Z., Czachur W., Smykała M., red.: Lingwistyka tekstu w Niemczech. Pojęcia, problemy, perspektywy. Antologia tłumaczeń. Wrocław, s. 279–290.

Bucher H.-J., 2007: Textdesign und Multimodalität. Zur Semantik und Pragmatik medialer Gestaltungsformen. In: Roth K.S., Spitzmüller J., Hrsg.: Textdesign und Textwirkung in der massenmedialen Kommunikation. Konstanz, s. 49–76.

Cicha K., 2017: Komunikacja wizualna – humanistyczne oblicze informatyki? „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” CXVII, s. 42–53.

Dąbała J., 2013: Aksjologiczne konsekwencje komunikacji wizualnej a telegeniczność. W: Wolny-Zmorzyński K., Furman W., Snopek J., Groń K., red.: Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych. Warszawa, s. 89–99.

Goban-Klas T., 2007: Nadchodzące społeczeństwo medialne. „Chowanna” II, s. 37–51.

Hausendorf H., 2009: Kleine Texte. Über Randerscheinungen von Textualität. [online: www.saggzeitschrift.unibe.ch/6_09/hausendorf.html; data dostępu: 24.07.2019].

Hopfinger M., 2003: Doświadczenie audiowizualne. Warszawa.

Hopfinger M., 2013: Czy obraz wypiera słowo? W: Wolny-Zmorzyński K., Furman W., Snopek J., Groń K., red.: Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych. Warszawa, s. 11–14.

Lepa A., 2010: Mediosfera człowieka. „Łódzkie Studia Teologiczne” XIX, s. 159–169.

Lewinson P., 2010: Nowe nowe media. Zawadzka M., tłum. Kraków.

Loewe I., 2018: Od mediosfery do mediologii. W: Hofman I., Kępa-Figura D., red.: Współczesne media. Zagadnienia ogólne. Multimodalność mediów drukowanych. T. 1. Lublin, s. 21–33.

Manovich L., 2006: Język nowych mediów. Cypryański P., tłum. Warszawa.

Orzeł B., 2014: Appleizacja kultury. Zmiana zachowań komunikacyjnych w kontekście nowych mediów. Katowice.

Palczewski M., 2013: Tweet jako odmiana newsa czy nowy (ponowoczesny) gatunek dziennikarski? „Nowe Media” IV, s. 31–49.

Schmitz U., 2015: Badanie płaszczyzn wizualnych. Wprowadzenie. Makowska M., tłum. W: Opiłowski R., Jarosz J., Staniewski P., red.: Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Wrocław–Dresden, s. 57–77.

Schmitz U., 2017: Grammatik und Design. „IDS Sprachraport“ Nr. 3, s. 8–17.

Skowronek B., 2018: Technologia. Multimodalność. Komunikacja. Nowe wyzwania dla mediolingwistyki. W: Hofman I., Kępa-Figura D., red.: Współczesne media. Media multimodalne. T. 1: Zagadnienia ogólne i teoretyczne. Multimodalność mediów drukowanych. Lublin, s. 11–19.

Stöckl H., 2004: Typographie: Gewand und Körper des Textes – Linguistische Überlegungen zu typographischer Gestaltung. „Zeitschrift für Allgemeine Linguistik“ Nr. 41 s. 5–47.

Stöckl H., 2015: Czytanie tekstów językowo-obrazowych? Elementy kompetencji podstawowej. Pociask J., tłum. W: Opiłowski R., Jarosz J., Staniewski P., red.: Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Wrocław–Dresden, s. 114–137.

Pobrania

Opublikowane

2020-11-20

Jak cytować

Makowska, M. (2020). #naukanatwitterze. O multimodalnym designie informacji w dyskursie cyfrowym. Forum Lingwistyczne, 7(7), 89–104. https://doi.org/10.31261/FL.2020.07.07