Jako obiekt, jako subiekt. Kobiety w polskich hasłach politycznych XX i XXI wieku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FL.2022.09.03

Słowa kluczowe:

slogan, propaganda, perswazja, korpus, widzialność kobiet

Abstrakt

Autorka artykułu omawia specyfikę kobiecych haseł politycznych – takich, które są skierowane do kobiet, takich, których autorkami są kobiety, oraz takich, które niebezpośrednio odnoszą się do kobiet. Materiał badawczy obejmuje hasła (slogany) polityczne z lat 1918–2020, prezentowane zarówno w tekstach pisanych (na drukach ulotnych, w prasie, na transparentach eksponowanych podczas manifestacji), jak i w tekstach mówionych (przemówieniach polityków, hasłach skandowanych podczas wieców i demonstracji). Szczegółowo zaprezentowane zostały dwa aspekty haseł: pragmatyczny, przedstawiający zmieniającą się rolę polskich kobiet jako uczestniczek dyskursu politycznego i publicznego, oraz formalny, związany z kształtem językowym analizowanych przekazów. W badaniach ujawniły się następujące tendencje: zmienna w czasie aktywność kobiet, osiągająca swoje apogeum w drugiej dekadzie XXI wieku, oraz ewoluowanie form haseł od poetyki wezwania i nakazu do uogólniających sloganów, silnie nawiązujących do innych tekstów kultury.

Bibliografia

Źródła

DL – Woszczyńska S.: Kobiety w walkach i pracach PPS. „Dziennik Ludowy” z 1.01.1933.

DŻS BN (Polona) – dokumenty życia społecznego w zasobach Biblioteki Narodowej – repozytorium Polona.

DŻS BUWr – dokumenty życia społecznego w zasobach Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu.

GL – „Głos Ludu” z 19.04.1946.

GW – „Głos Warszawy” z 24.04.1944.

IKC (NAC) – „Ilustrowany Kurier Codzienny” w zasobach Narodowego Archiwum Cyfrowego.

TL – „Trybuna Ludu” z 8.03.1960.

Literatura

Bratkowski P., 2020: Żądamy powrotu do przyszłości. „Newsweek”, nr 46, s. 34–37.

Butler J., 2016: Zapiski o performatywnej teorii zgromadzeń. Bednarek J., tłum. Wydawnictwo Krytyki Politycznej. Warszawa.

Chaciński B., 2020: Teraz k… wy…. „Polityka”, nr 45, s. 20–23.

Chlebda W., 2005: Szkice o skrzydlatych słowach. Interpretacje lingwistyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Opole.

Dobek-Ostrowska D., 2012: Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.

Gupta D., 2017: Protest Politics Today. Polity Press. Cambridge.

Helios J., Jedlecka W., 2016: Wpływ feminizmu na sytuację społeczno-prawną kobiet. Seria e-Monografie [online: http://www.bibliotekacyfrowa.pl/publication/80044; data dostępu: 29.11.2020].

Jarska N., 2015: Kobiety z marmuru. Robotnice w Polsce w latach 1945–1960. Instytut Pamięci Narodowej. Warszawa.

Kamińska-Szmaj I., 1996: Slogan reklamowy – budowa składniowa. „Poradnik Językowy”, z. 4, s. 13–22.

Kamińska-Szmaj I., 2001: Słowa na wolności. Język polityki po 1989 roku – wypowiedzi, dowcip polityczny, słownik inwektyw. Wydawnictwo Europa. Wrocław.

Kłosińska K., 2012: Etyczny i pragmatyczny. Polskie dyskursy polityczne po 1989 roku. Narodowe Centrum Kultury. Warszawa.

Kochan M., 2002: Slogany w reklamie i polityce. Wydawnictwo TRIO. Warszawa.

Kolczyński M., 2007: Strategie komunikowania politycznego. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice.

Machcewicz P., 1993: Polski rok 1956. Oficyna Wydawnicza „Mówią wieki”. Warszawa.

Małocha-Krupa A., 2018: Feminatywum w uwikłaniach językowo-kulturowych. Oficyna Wydawnicza ATUT. Wrocław.

Mazur M., 2002: Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.

Reboul O., 1980: Kiedy słowo jest bronią. Arnold J., tłum. W: Głowiński M., red.: Język i społeczeństwo. Wydawnictwo Czytelnik. Warszawa, s. 299–337.

Solarska M., 2016: Kobiety w sferze publicznej/politycznej – wyzwania historiograficzne. W: Kulak T., Dajnowicz M., red.: Drogi kobiet do polityki (na przestrzeni XVIII–XXI wieku). Wydawnictwo CHRONICON. Wrocław, s. 445–457.

Śleziak M., 2020: Projekt „Słownika haseł politycznych (1918–2018)”. W: Bańko M., Rudnicka E., Decyk-Zięba W., red.: Leksykografia w różnych kontekstach. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa, s. 289–301.

Pobrania

Opublikowane

2021-06-25

Jak cytować

Śleziak, M. (2021). Jako obiekt, jako subiekt. Kobiety w polskich hasłach politycznych XX i XXI wieku. Forum Lingwistyczne, (9), 1–12. https://doi.org/10.31261/FL.2022.09.03