Językowe sposoby budowania relacji z odbiorcą radiowych programów informacyjnych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FL.2022.09.10

Słowa kluczowe:

radiowe programy informacyjne, partnerstwo w komunikacji medialnej, mediolingwistyka, formatowanie radia

Abstrakt

Głównym celem autorki artykułu jest zaprezentowanie językowych sposobów budowania relacji z odbiorcą radiowych serwisów informacyjnych. Przeanalizowano kilkanaście serwisów informacyjnych następujących rozgłośni radiowych: Programu Pierwszego Polskiego Radia, Programu Trzeciego Polskiego Radia, Radia RMF FM, Radia Zet, Radia Maryja oraz Radia Niepokalanów. O doborze tych stacji zadecydował czynnik własnościowy oraz popularności – wybrane stacje reprezentują trzy grupy nadawców medialnych: publicznego, komercyjnego oraz społecznego. Niniejsza analiza wpisuje się w nurt badań mediolingwistycznych – zakładających perswazyjny charakter mediów. Szeroka oferta dostępna na rynku medialnym sprawia, że nadawcy medialni zabiegają o odbiorcę poprzez budowanie partnerskiej relacji tak, by odbiorca czuł się dostrzeżonym współuczestnikiem komunikacji. Językoznawcza analiza korpusu tekstu wykazała następujące językowe zabiegi pełniące funkcję fatyczną: „my” inkluzywne, „my” eksluzywne, nieoficjalne i oficjalne formy adresatywne czasownika, potoczne elementy języka. Na podstawie przeprowadzonej przez pryzmat użycia języka w funkcji budowania relacji z odbiorcą analizy najbardziej reprezentatywnych stacji radiowych w Polsce można potwierdzić dużą kreatywność językową nadawców komercyjnych, objawiającą się między innymi licznym zastosowaniem szeroko pojętych gier komunikacyjnojęzykowych.

Bibliografia

Bralczyk J., Wasilewski J., 2012: Język w mediach. Medialność języka. W: Bauer Z., Chudziński E., red., Dziennikarstwo i świat mediów. Universitas. Warszawa.

Jenkins H., 2007: Witajcie w kulturze konwergencji. Wstęp do wydania polskiego. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa.

Kaszewski K., 2018: Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach informacyjnych prasy, radia i telewizji. Wydawnictwo Naukowe Semper. Warszawa.

Kępa-Figura D., 2018: Gry językowe w polskich telewizyjnych serwisach informacyjnych jako przejaw fatyczności i sprawczości współczesnej komunikacji. „Media Linguistics” V, z. 3, s. 366–379.

Kita M., 2020: Partnerstwo w komunikacji z punktów widzenia optymistów i pesymistów komunikacyjnych. W: Kalisz A., Tyc E., red., Partnerstwo w komunikacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice.

Skowronek B., 2013: Mediolingwistyka. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Kraków.

Stachyra G., 2008: Gatunki audycji w radiu sformatowanym. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin.

Trochimczuk M., oprac., 2020: Informacje o audytorium radiowym w Polsce w II kwartale 2020 roku na podstawie danych badania Radio Track realizowanego przez Kantar Polska S.A., Warszawa [online: http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/kontrola/program/radio/kwartalne/rynek2020_2_kwartal.pdf; data dostępu: 20.10.2020].

Pobrania

Opublikowane

2022-01-21

Jak cytować

Pokorska, M. W. (2022). Językowe sposoby budowania relacji z odbiorcą radiowych programów informacyjnych. Forum Lingwistyczne, (9), 1–14. https://doi.org/10.31261/FL.2022.09.10