Epika dziadowska jako religijny tekst kultury ludowej w Polsce na tle słowiańskim

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FL.2023.11.1.09

Słowa kluczowe:

kultura dziadowska, religijno-legendarna epika dziadowska, żebrzący śpiewacy w Polsce, wędrowni śpiewacy w kulturze Słowian

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest religijno-legendarnej epice żebrzących śpiewaków w kontekście polskiej kultury ludowej na tle słowiańskim. Autorka przedstawiła dziadowską twórczość jako tekst kultury z uwzględnieniem, ludowego pochodzenia wędrownych śpiewaków, ich związku z Kościołem i wynikającej stąd funkcji szerzenia idei chrześcijańskiej wśród ludu i religijnej tematyki repertuaru pieśniowego. Autorka zwróciła uwagę na specyfikę polskich pieśni dziadowskich z mocno zaznaczonym kultem maryjnym, a w pieśniach historycznych dominującą nad przebiegiem zdarzeń wymowę moralizatorską utworu. Najistotniejsze różnice dotyczą interpretacji eschatologicznych motywów, zwłaszcza Sądu Ostatecznego, wędrówki dusz w zaświaty, kreacji osób boskich i ich ingerencji w życie ludzi. Do cech wspólnych należała obrzędowa rola dziada, jego funkcja mediacyjna oparta na kulcie przodków.

Bibliografia

Słowniki

SE – Staszczak, Z. (red.) (1987). Słownik etnologiczny. Terminy ogólne. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Literatura

Bartmiński, J. (1990). Folklor – język – poetyka. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Bartmiński, J. (red.). (2011). Lubelskie. Cz. 1–4. Instytut Sztuki PAN.

Bielawski, L., Mioduchowska, A. (red.). (1997–1998). Kaszuby. Cz. 1–3. Instytut Sztuki PAN.

Bukraba-Rylska, I. (2008). Religijność ludowa – zjawisko i związane z nim kontrowersje. Wieś i Rolnictwo, 1(138), 50–73. https://kwartalnik.irwirpan.waw.pl/wir/article/view/58

Bukraba-Rylska, I. (2016). Religijność ludowa oczami socjologa. Zjawisko – krytyka – obrona. Twórczość Ludowa, 3, 17–20.

Bystroń, J. S. (1925). Historia w pieśni ludu polskiego. Gebethner i Wolff.

Bystroń, J. S. (1936). Kultura ludowa. Nasza Księgarnia.

Filar, D. (2013). Narracyjne aspekty językowego obrazu świata. Interpretacja marzenia we współczesnej polszczyźnie. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Grochowski, P. (2009). Dziady. Rzecz o wędrownych żebrakach i ich pieśniach. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Hernas, C. (1965). Pieśni „lirników”: autentyk i stylizacja. W: Tegoż. W kalinowym lesie. T. 1: U źródeł folklorystyki polskiej (s. 193–196). Państwowy Instytut Wydawniczy.

Hernas, C. (1958). Z epiki dziadowskiej. Polskie i czeskie pieśni o obronie Wiednia. Pamiętnik Literacki, 3–4, 475–494.

Kolberg, O. (1963). Kieleckie. Cz. 2. Polskie Towarzystwo Muzyczne, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Kowalski, P. (1997). Ballada dziadowska [hasło]. W: T. Żabski (red.), Słownik literatury popularnej. Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej.

Krzyżaniak, B., Pawlak, A. (red.). (2002). Warmia i Mazury. Cz. 1–5. Instytut Sztuki PAN.

Krzyżaniak, B., Pawlak, A., Lisakowski, J. (red.). (1974–1975). Kujawy. Cz. 1–2. Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Krzyżanowski, J. (red.). (1965). Słownik folkloru polskiego. Wiedza Powszechna.

Masłowska, E. (2015). Kultura ludowa czy tradycyjna? Problemy z terminologią. W: E. Antyborzec (red.), Ja daję właśnie materiał… O dziele Oskara Kolberga w dwusetną rocznicę Jego urodzin (s. 425–440). Instytut im. Oskara Kolberga.

Masłowska, E. (2016). Dziad i baba – strażnicy duszy w języku i polskiej kulturze tradycyjnej. W: E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska (red.), Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej (t. 1., s. 467–486). Instytut Slawistyki PAN, Wydział Orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego.

Michajłowa, K. (2010). Dziad wędrowny w kulturze Słowian. Oficyna Naukowa.

Niebrzegowska-Bartmińska, S. (2011). Pieśni dziadowskie. W: J. Bartmiński (red.), Lubelskie (cz. 3, s. 623–625). Wydawnictwo Muzyczne „Polihymnia”.

Nyrkowski, S. (wyb. i oprac.). (1977). Karnawał dziadowski. Pieśni wędrownych śpiewaków (XIX–XX w.). Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Peregrynacja dziadowska. W: K. Budzyk, H. Budzykowa, J. Lewański (red.), Literatura mieszczańska w Polsce od końca XVI do końca XVII wieku (t. 2). Państwowy Instytut Wydawniczy.

Rokosz, T. (2020). Emisariusze dziadowskiej tradycji – z problematyki lirniczej – przeszłość i teraźniejszość. Edukacja Muzyczna, 15, 17–39.

Sadownik, J. (1956). Z zagadnień klasyfikacji i systematyki polskiej pieśni ludowej. Polska Sztuka Ludowa, 10(6), 343–354.

Sokolski, J. (1998). Pieśń dziadowska [hasło]. W: T. Michałowska (red.), Słownik literatury staropolskiej. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Stomma, L. (1986). Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku. Pax.

Szczerbicka, L. (1959). Z epiki dziadowskiej, Pamiętnik Literacki, 3–4, 445–470.

Waliński, M. (1998). Pieśń jarmarczna? Nowiniarska? Ballada? Czy – pieśń dziadowska? Prolegomena do badań pieśni dziadowskiej. W: P. Kowalski (red.), Wszystek krąg ziemski. Antropologia, historia, literatura. Prace ofiarowane Profesorowi Czesławowi Hernasowi (s. 164–194). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Pobrania

Opublikowane

2023-06-21

Jak cytować

Masłowska, E. (2023). Epika dziadowska jako religijny tekst kultury ludowej w Polsce na tle słowiańskim. Forum Lingwistyczne, 11(1), 1–31. https://doi.org/10.31261/FL.2023.11.1.09