O ideologizacji przekonań i postaw estetycznych (wokół publicznego sporu na temat artystycznej instalacji „Tęcza” na placu Zbawiciela w Warszawie)

Autor

  • Bożena Witosz Uniwersytet Śląski

Abstrakt

On the ideologization of aesthetic standpoints and attitudes (around the public dispute over the artistic installation “Tęcza” [“Rainbow”] located in Pl. Zbawiciela [Savior’s Square] in Warsaw)

The main issue of the article is the process of ideologization of the discourse on modern art. The author analyses media statements following the burning down of Julita Wójcik’s art installation “Tęcza” in Warsaw. The dispute mentioned did not focus on the aesthetic judgements, but on the symbolic value of the work. Built to symbolize the tolerance for homosexuals, the installation prompted intense aggression (both physical and verbal) among representatives of the extreme right. The author juxtaposes statements coming from both sides of the conflict. What merits particular attention here is the strategy of hybridization of discourses that are mutually exclusive (discourse of tolerance and discourse of exclusion). It aims at devaluing the discourse of tolerance and “softening” the negative image of the discourse of exclusion.

Key words: ideologization, discourse, art, exclusion, tolerance, hybridization of discourses

Biogram autora

Bożena Witosz - Uniwersytet Śląski

Bożena Witosz, prof. zw. dr hab., kierownik Zakładu Lingwistyki Tekstu i Dyskursu w Instytucie Języka Polskiego Uniwersytetu Śląskiego, redaktor serii Język Artystyczny. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień stylistyki, teorii tekstu i badań nad dyskursem, genologii lingwistycznej oraz pragmalingwistyki. Opublikowała książki: Cechy strukturalno-składniowe monologu wypowiedzianego (na przykładzie literatury polskiej) (Katowice 1988), Opis w prozie narracyjnej na tle innych odmian deskrypcji (Katowice 1997), Kobieta w literaturze. Tekstowe wizualizacje od fin de siècle’u do końca XX wieku (Katowice 2001), Genologia lingwistyczna (Katowice 2005), Dyskurs i stylistyka (Katowice 2009).

Bibliografia

Źródła

Bardamu T.: Tęcza. „Fronda” 2013, r 4 [online: http://www.pismofronda.pl/tecza; data dostępu: 16.05.2014].

Dymek J.: Tęcza jako potwór morski. „Krytyka Polityczna” 2014 [online: http://www.krytykapolityczna.pl/artykuly/opinie/20140508/dymek-tecza-jako-potwor-morski; data dostępu: 11.05.2014].

Kowalczyk M.: Tęcza pomnikiem „homofobii” Polaków [online: http://www.prawy.pl/z-kraju/5593; data dostępu: 11.05.2014].

Obywatelka Tęcza (wywiad Piotra Halickiego z Julitą Wójcik) [online: http://wiadomosci.onet.pl/warszawa/autorka-teczy-julita-wojcik-strefy-wolne-od-gejow-i-lesbijek/dt42v; data dostępu: 11.05.2014].

„Tęcza” Julity Wójcik w Warszawie [online: http://culture.pl/pl/wydarzenie/tecza-julity-wojcik-wwarszawie; data dostępu: 21.11.2013].

Sarzyńska A.: Upiorna tęcza na Placu Zbawiciela [online: http://wpolityce.pl/polityka/193464-upiorna-tecza-na-placu-zbawiciela-symbol-nie-wiadomo-czego-znow-stoi-straszy-i-prowokuje-ajesli-uczy-to-tylko-zlego-gustu; data dostępu: 15.04.2014].

Wójcik J.: „Tęcza” to pozytywne wezwanie do tolerancji. „Rzeczpospolita” 2013, nr 294 [online: www.rp.pl/artykul/1073675.html; data dostępu: 18.12.2013].

Literatura

Bartmiński J., 2008: Polifoniczność tekstu czy podmiotu? Podmiot w dialogu z samym sobą. W: Bartmiński J., Pajdzińska A., red.: Podmiot w języku i kulturze. Lublin, s. 161–185.

Bourdieu P., 1993: Language and Symbolic Power. Cambridge.

Czachur W., 2011: Dyskursywny obraz świata. Kilka refleksji. „Tekst i Dyskurs” / „Text und Diskurs” IV, s. 79–99.

Czyżewski M., Kowalski S., Piotrowski A., 1997: Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego. Kraków.

Dubisz S., red., 2003: Uniwersalny słownik języka polskiego. Warszawa.

Duszak A., 2010: Styl jako kategoria krytycznej analizy dyskursu. W: Bogołębska B., Worsowicz M., red.: Styl – dyskurs – media. Łódź, s. 33–45.

Fairclough N., 1995: Critical Discourse Analysis. Boston.

Fleischer M., 2005: Obserwator trzeciego stopnia. O rozsądnym konstruktywizmie. Wrocław.

Foucault M., 2002: Porządek dyskursu. Kozłowski M., tłum. Gdańsk.

Foucault M., 2010: Bezpieczeństwo – terytorium – populacja. Herer M., tłum. Warszawa.

Howarth D., 2008: Dyskurs. Gąsior-Niemiec A., tłum. Warszawa.

Kumięga Ł., 2011: Ekstremizm prawicowy w Niemczech z perspektywy badań nad dyskursem i dyspozytywem [online: http://www.wad.uni.lodz.pl/attachments/plik_nr_3_tekst.pdf; data dostępu: 15.07.2014].

Nowicka E., 2006: Świat człowieka – świat kultury. Warszawa.

„Oblicza Komunikacji” I, 2008: Ideologie w słowach i obrazach.

„Oblicza Komunikacji” II, 2009: Ideologie codzienności.

Reisigl M., 2010: Dyskryminacja w dyskursach. Przepiórkowska D., tłum. „Tekst i Dyskurs” / „Text und Diskurs” III, s. 27–63.

Reisigl M., Wodak R., 2001: Discourse and Discrimination. Rhetoric of Racism and Antisemitism. London–New York.

Skarga B., 1997: Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne. Kraków.

Witosz B., 2010: O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. „Tekst i Dyskurs” / „Text und Diskurs” III, s. 9–27.

Pobrania

Opublikowane

2014-12-22

Jak cytować

Witosz, B. (2014). O ideologizacji przekonań i postaw estetycznych (wokół publicznego sporu na temat artystycznej instalacji „Tęcza” na placu Zbawiciela w Warszawie). Forum Lingwistyczne, (1). Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/FL/article/view/6043