Sposoby realizacji funkcji perswazyjnej w ogłoszeniach z dziedzin: praca/ nauka zawodu zamieszczanych w dzienniku „Czas” w drugiej połowie XIX wieku

Autor

  • Ewelina Gajewska Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej

Abstrakt

Ways of Realising Persuasive Function in Job/ Professional Training Advertisements from the “Czas” Newspaper in the Second Half of the 19th Century

The article examines job and professional training advertisements published in Kraków in the daily newspaper “Czas” between 1850 and 1890. The analysed material includes both: job offers and announcements of job seekers. In the education section of the newspaper the advertisements are published by schools, enterprises, teachers’ institutions and individuals ready to accept pupils for apprenticeship programs. The analysis covers the persuasive vocabulary (the role of the name of the advertiser, most common adjectives and adverbs evaluating the service), genre of the advertisement (announcement, request, letter, and all sorts of hybrid forms) as well as the grammatical level of the analysed texts (persuasive aspect of compound sentences). The analysis of the material leads to the conclusion that the advertisements published in the “Czas” newspaper between 1850 and 1890 rarely realise the persuasive function only. Their persuasive role was realised through the selection of vocabulary and genre as well as by modifying and combining features of various genres.

Key words: function, persuasion, advertisement, job, professional training

Biogram autora

Ewelina Gajewska - Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej

Ewelina Gajewska, dr, pracuje w Katedrze Teorii i Praktyk Komunikacji Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej. Zainteresowania badawcze: komunikacja perswazyjna, polski dyskurs reklamowy XIX i XX wieku. Wybrane artykuły: Słowa, które odchodzą. Analiza wybranej leksyki o funkcji perswazyjnej na przykładzie polskich tekstów reklamowych początku XX wieku („Świat i Słowo” 2013, nr 2(21)); Sposoby wykorzystania motywu autorytetu w polskiej reklamie XX-lecia międzywojennego (w: Autorytet słowa w działaniach człowieka: odpowiedzialność dla bezpieczeństwa. Red. J. Wojciechowska. Bielsko-Biała 2015).

Bibliografia

Źródła

„Czas” – wybrane numery z lat: 1850–1890.

Słowniki

SJPD X – Słownik języka polskiego. Doroszewski W., red. T. 10. Warszawa 1968.

SJPK III – Słownik języka polskiego. Karłowicz J., Kryński A., Niedźwiedzki W., red. T. 3. Warszawa 1904.

Literatura

Bajerowa I., 2000: Polski język ogólny XIX wieku. Stan i ewolucja. T. 3: Składnia. Synteza. Katowice.

Janiak-Jasińska A., 1998: Aby wpadło w oko... O reklamie handlowej w Królestwie Polskim w początkach XX wieku na podstawie ogłoszeń prasowych. Warszawa.

Wierzbicka A., 2004: Genry mowy. W: Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Szadura J., red.: Akty i gatunki mowy. Lublin, s. 99–106.

Witosz B., 2005: Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki. Katowice.

Wojtak M., 1992: O początkach stylu religijnego w polszczyźnie. „Stylistyka” I, s. 90–97.

Wołk M., 2007: Ogłoszenie jako akt mowy i gatunek tekstu. Studium z semantyki i składni. Toruń.

Pobrania

Opublikowane

2016-12-22

Jak cytować

Gajewska, E. (2016). Sposoby realizacji funkcji perswazyjnej w ogłoszeniach z dziedzin: praca/ nauka zawodu zamieszczanych w dzienniku „Czas” w drugiej połowie XIX wieku. Forum Lingwistyczne, (3). Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/FL/article/view/6077