„A Tobie? Ile brakuje do szczęścia?” O socjalizacyjnych możliwościach reklamy

Autor

  • Emilia Kałuzińska Uniwersytet Śląski w Katowicach

Abstrakt

“And You? How Much are You Lacking in Happiness?” The Socialization Abilities of Advertising

In this text Emilia Kałuzińska is trying to reconstruct socializing offer of advertising. For this purpose, she analyzes the linguistic picture of the world in the spoken texts ads shown on children’s channel. High vocabulary attendance in the field of buying and selling contributes to extract CONSUMPTION AREA, among which stands out exposing of NEWNESS, as well as LOANS that are in commercials autotelic value.

Key words: media socialization, advertisement, child, Polish of consumer

Biogram autora

Emilia Kałuzińska - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Emilia Kałuzińska, dr, pracuje w Zakładzie Socjolingwistyki i Społecznych Praktyk Komunikowania w Instytucie Języka Polskiego im. Ireny Bajerowej Uniwersytetu Śląskiego. Zainteresowania badawcze: socjolingwistyka, relacje media a język, socjalizacja medialna, pragmalingwistyka. Autorka kilkunastu artykułów, m.in.: Czego pragną dzieci? Oblicza konsumpcji dziecięcej („Socjolingwistyka” 2014, nr 28); Co reklama mówi dzieciom o świecie? Socjalizacyjna oferta reklamy (w: Linguarum Silva. T. 4. Red. B. Mitrenga. Katowice 2015); Echa socjalizacji medialnej. Frazemy telepochodne w wypowiedziach dzieci („Postscriptum Polonistyczne” 2014, nr 1(13)).

Bibliografia

Słowniki

ISJP – Inny słownik języka polskiego. Bańko M., red. Warszawa 2000.

USJP – Uniwersalny słownik języka polskiego. Dubisz S., red. Warszawa 2003.

NSPP – Nowy słownik poprawnej polszczyzny. Markowski A., red. Warszawa 2002.

Literatura

Anusiewicz J., 1990: Problematyka językowego obrazu świata w poglądach niektórych językoznawców i filozofów niemieckich XX wieku. W: Bartmiński J., red.: Językowy obraz świata. Lublin, s. 277–307.

Bartmiński J., 2000: Rzeka w językowo-kulturowym obrazie świata Polaków. W: Kołtuniak J., red.: Rzeki. Kultura, cywilizacja, historia. T. 9. Katowice, s. 41–54.

Bartmiński J., 2014: Język w kontekście kultury. W: Bartmiński J., red.: Współczesny język polski. Lublin, s. 13–22.

Dobrzyńska T., 2014: Tekst. W: Bartmiński J., red.: Współczesny język polski. Lublin, s. 293–314.

Kadyjewska A., 2001: Problematyka obrazu świata w badaniach języka pisarza (na przykładzie pism Cypriana Norwida). W: Pajdzińska A., Tokarski R., red.: Semantyka tekstu artystycznego. Lublin, s. 321–332.

Kałuzińska E., 2015: Co reklama mówi dzieciom o świecie? Socjalizacyjna oferta reklamy. „Linguarum Silva” IV, s. 165–181.

Kossowski P., 1999: Dziecko i reklama telewizyjna. Warszawa.

Lisowska-Magdziarz M., 2010: Pasażer z tylnego siedzenia. Media, reklama i wychowanie w społeczeństwie konsumpcyjnym. Warszawa.

Lizak J., 2006: Język reklam dla dzieci. Rzeszów.

Lindstrom M., 2005: Dziecko reklamy. Kawalec A.M., tłum. Warszawa.

Maciejak K., 2013: Językowe wyznaczniki kodu ograniczonego w programach dla dzieci (na przykładzie polskiej wersji filmu animowanego „Niesamowity świat Gumballa”). W: Pilch A., Trysińska M., red.: Nowoczesność w polonistycznej eduk@cji. Pytania, problemy, perspektywy. Kraków, s. 241–260.

Maciejak K., 2014: Polszczyzna konsumpcyjna w programach dla dzieci (na przykładzie polskiej wersji filmu animowanego „Niesamowity świat Gumballa”). W: Żmigrodzki P., Przęczek-Kisielak S., red.: Bogactwo współczesnej polszczyzny. Kraków, s. 279–288.

Melosik Z., 2003: Kultura popularna jako czynnik socjalizacji. W: Kwieciński Z., Śliwerski B., red.: Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 2. Warszawa, s. 69–90.

Osmańska-Furmanek W., 2005: Poznawanie rzeczywistości w przenikających się światach – realnym i wirtualnym. W: Leppert R., Melosik Z., Wojtasik B., red.: Młodzież wobec niegościnnej przyszłości. Wrocław, s. 39–44.

Ożóg K., 2007: Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku: wybrane zagadnienia. Rzeszów.

Ryłko-Kurpiewska A., 2008: Dzieci jako odbiorcy reklam telewizyjnych. Gdańsk.

Synowiec H., 1999: Język polski w szkole. W: Pisarek W., red.: Polszczyzna 2000. Kraków, s. 115–129.

Szlendak T., 2005: Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemienia mężczyzn i kobiety. Warszawa.

Taylor J.R., 2001: Kategoryzacja w języku. Protorypy w teorii językoznawczej. Skucińska A., tłum. Kraków.

Warchala J., Skudrzyk A., 2010: Kultura piśmienności młodego pokolenia. Katowice.

Pobrania

Opublikowane

2016-12-22

Jak cytować

Kałuzińska, E. (2016). „A Tobie? Ile brakuje do szczęścia?” O socjalizacyjnych możliwościach reklamy. Forum Lingwistyczne, (3). Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/FL/article/view/6078