Uniwersytet wobec zmian i potrzeb współczesności. Kilka uwag na temat kierunków studiów o profilu praktycznym

Autor

  • Ewa Biłas-Pleszak Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Katarzyna Sujkowska-Sobisz Uniwersytet Śląski w Katowicach

Abstrakt

University vis-à-vis Changes and Needs of Contemporary Times. A Few Remarks on the Practical Fields of Study

In the article the deliberations concerning university, its place in the present world, the status of academics and students, and cooperation between university and business were shown. Moreover, the authors pictured how amendments to the Higher Education Law in 2005 influenced the creation of new fields of study. Some new majors were presented, especially the practical ones created at the University of Silesia in Katowice. Particular attention was paid to the promotion and crisis communication, the field of study that was developed and still is managed in a substantive and organisational way by the academics in the Irena Bajerowa Institute of the Polish Language.

Key words: university education, practical fields of study, promotion and crisis communication

Biogramy autorów

Ewa Biłas-Pleszak - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Ewa Biłas-Pleszak, dr, pracuje w Zakładzie Lingwistyki Tekstu i Dyskursu w Instytucie Języka Polskiego im. Ireny Bajerowej Uniwersytetu Śląskiego. Zainteresowania badawcze: dyskurs muzyczny, genologia lingwistyczna, intersemiotyczność, komunikologia. Opublikowała monografię Język a muzyka. Lingwistyczne aspekty związków intersemiotycznych (Katowice 2005); jest również redaktorką tomu Wśród słów i znaczeń. Z zagadnień współczesnego języka polskiego (Katowice 2008). Autorka wielu artykułów związanych z szeroko rozumianym dyskursem muzycznym.

Katarzyna Sujkowska-Sobisz - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Katarzyna Sujkowska-Sobisz, dr, pracuje w Zakładzie Lingwistyki Tekstu i Dyskursu w Instytucie Języka Polskiego im. Ireny Bajerowej Uniwersytetu Śląskiego. Zainteresowania badawcze: genologia, dyskursologia, stylistyka, dyskurs handlowy, negocjacje. Współautorka Małego słownika terminów teorii tekstu (Warszawa 2005) oraz popularnonaukowej publikacji www.poradniajęzykowa.pl (Katowice 2007). Współredaktorka publikacji: Dyskurs i jego odmiany (Katowice 2016). Autorka kilkudziesięciu opracowań naukowych, a także sekretarz naukowa „Forum Lingwistycznego”.

Bibliografia

Ciechanowska D., 2012: Uczenie się głębokie jako efekt studiowania. W: Ciechanowska D., red.: Uwarunkowania efektów kształcenia akademickiego. Szczecin, s. 111–129.

Denek K., 2011: Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Nauka i edukacja w uniwersytecie XXI wieku. Poznań.

Denek K., 2013: Uniwersytet. Między tradycją a wyzwaniami współczesności i przyszłości. „Edukacja Humanistyczna” nr 1(28), s. 7–21.

Duderstadt J., 2000: A University for the 21st Century. Michigan.

Lekka-Kowalik A., 2009: Uniwersytet jako firma usługowa. Szansa czy klęska? „Ethos” nr 1–2 (85–86), s. 52–69.

Riedel R., 2009: Uniwersytet Sp. z o.o. „Forum Akademickie” nr 10, s. 38–39.

Sławek T., 2002: Antygona w świecie korporacji. Rozważania o uniwersytecie i czasach obecnych. Katowice.

Pobrania

Opublikowane

2016-12-22

Jak cytować

Biłas-Pleszak, E., & Sujkowska-Sobisz, K. (2016). Uniwersytet wobec zmian i potrzeb współczesności. Kilka uwag na temat kierunków studiów o profilu praktycznym. Forum Lingwistyczne, (3). Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/FL/article/view/6091