Mensch oder Computer? Zur Frage des Produzenten in den modernen visuellen Medien [Człowiek czy komputer? Pytanie o producenta we współczesnych mediach wizualnych]

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/FL.2021.08.05

Słowa kluczowe:

media masowe, komunikacja, design tekstu, informacja

Abstrakt

Celem artykułu jest refleksja nad rolą czynnika ludzkiego przy produkcji informacji w środkach masowego przekazu. Nawet jeśli człowiek nadal uczestniczy w procesie tworzenia informacji, nie zawsze można uznać go za producenta w procesie komunikacji. Jego rola jest często ograniczona do trzech czynności: wyprodukowania komputera, jego wstępnego zaprogramowania i wpisania nowej treści do wcześniej zaprogramowanego schematu graficznego. Można jednak stwierdzić, że żadna z tych czynności nie jest bezpośrednio związana z wytwarzaniem informacji, co oznacza, że faktyczna produkcja informacji wykracza poza aktywność człowieka jako producenta i może być raczej postrzegana jako maszynowa rekonstrukcja określonego uprzednio schematu.

Bibliografia

Brinker K., 2010: Linguistische Textanalyse. Erich Schmidt Verlag. Berlin.

Cieszkowski M., 2014: O zasadzie równoczesności w multiprzekazie. W: Sawicka G., Czechowski W., red.: Sytuacja komunikacyjna i jej parametry (Być nadawcą – Być odbiorcą). Wydawnictwo Adam Marszałek. Toruń, S. 40–53.

Kapuścińska A., 2012: Analiza kontrastywna strategii „agenda setting” w polskim dzienniku „Fakt” i niemieckim „Bild”. „Studia Linguistica“ XXXI, S. 23–36.

Kapuścińska A., 2016: Zum semiotischen Wert der TV-Ticker. „Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik“ XLVI, S. 25–35.

Kapuścińska A., 2017: Grenzphänomene zwischen Text und Bild am Beispiel multimedialer Nachrichtensendungen. Erich Schmidt Verlag. Berlin.

Kapuścińska A., 2020: Technische Beschleunigung und (Des)Information. In: Cieszkowski M., Pociask J., Hrsg.: Text- und Diskurswelten in der massenmedialen Kommunikation. Peter Lang Verlag. Berlin, S. 91–102.

McLuhan M., 1992: Die magischen Kanäle. „Understanding Media“. ECON-Verlag. Düsseldorf, Wien.

Posner, R., 1994: Texte und Kultur. In: Böhm A., Menge A., Muhr T., Hrsg.: Texte verstehen. Konzepte, Methoden, Werkzeuge (Schriften zur Informationswissenschaft). Universitätsverlag Konstanz. Konstanz, S. 13–31.

Postman, N., 2008: Wir amüsieren uns zu Tode. Fischer Verlag. Frankfurt a. M. Schmitz, U., 2004: Sprache in modernen Medien. Einführung in Tatsachen und Theorien, Themen und Thesen. Erich Schmidt Verlag. Berlin.

Schmitz, U., 2011: Sehflächenforschung. Eine Einführung. In: Diekmannshenke H., Klemm M., Stöckl H., Hrsg.: Bildlinguistik. Theorien – Methoden – Fallbeispiele. Erich Schmidt Verlag. Berlin, S. 23–42.

Schmitz, U., 2015: Einführung in die Medienlinguistik. Wissenschaftliche Buchgesellschaft. Darmstadt.

Trojanowska, A., Francuz, P., 2007: Rozumienie przekazu audiowizualnego zawierającego ‚tekst taśmowy‘ (TV-ticker) przez osoby zależne i niezależne od pola. W: Francuz P., red.: Psychologiczne aspekty komunikacji audiowizualnej. Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Lublin, S. 67–86.

Umberto E., 1977: Zeichen. Einführung in einen Begriff und seine Geschichte. Suhrkamp Verlag. Frankfurt a. M.

Umberto E., 2002: Einführung in die Semiotik. UTB Verlag. Paderborn.

Opublikowane

2021-03-05

Jak cytować

Kapuścińska, A. (2021). Mensch oder Computer? Zur Frage des Produzenten in den modernen visuellen Medien [Człowiek czy komputer? Pytanie o producenta we współczesnych mediach wizualnych]. Forum Lingwistyczne, 8(8), 1–10. https://doi.org/10.31261/FL.2021.08.05