Selected aspects of philosophy in coaching: Reflexions on humanistic knowledge and the practice of coaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/fp.7699

Keywords:

ancient philosophy, philosophy of dialogue, ethics, axiology, art of living, coaching, Socrates, Hartmann, Buber, Tischner

Abstract

In this paper I undertake anattemptindication of dependences binding philosophy with coaching. Round the coaching grew many myths. Thereby in the paper I refer coaching as the present form of helping professions with the second man (with the customer/coachee); the profession whose method and the tool reach philosophical thought of different epochs, determining a permanent foundationunder the humanities. This foundation determines till now elaborate by thinkers the knowledge about the man, to his form and the place in the world. The reflection over philosophical aspects in coaching I begin from the description of chosen thoughts the ancient epoch in which the philosophy — accenting its own practical character — appears as art of living; across analysis of the meaning of Max Scheler and Nicolai Hartmann axiological ethics; finishing of the twentieth century eternal philosophy of dialogue.

References

Bibliografia:

Banicki K.: Filozofia jako terapia. Między Michela Foucaulta troską o siebie a autoterapią. W: A. Zalewski (red.) Filozofia autorska: kolokwia filozoficzne II, Wydawnictwo „scriptum”, Kraków 2011, s. 153–167.

Buber M.: Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. Tłum. J. Doktór. Warszawa 1992.

(2015), URL = http://www.icf.org.pl/pl79coaching.html [dostęp 24.07.2015].

(2015), URL = http://www.iccpoland.pl/pl/strefa_wiedzy/czym_jest_coaching [dostęp 24.07.2015]

(2017), www.swiatcoachingu.pl/2011-09-27-04-13-15/definicja/440-zawod-coach-w-klasyfikacji-zawodow-i-specjalnosci [dostęp 02.01.2018]

Coaching jako konstruktywny dialog. Red. L.D. Czarkowska, Wydawnictwo poltext, Warszawa 2016.

Coaching transformacyjny jako droga ku synergii. Red. L.D. Czarkowska, Wydawnictwo poltext, Warszawa 2014.

Czakon T.: Wolność i dobro. Problem wolności w katolickiej filozofii społecznej w Polsce po 1989 rok. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2005.

Filek J.: Filozofia jako etyka: eseje filozoficzno-etyczne. Wydawnictwo Znak. Kraków 2001.

Filozofia jako sztuka życia. Teorie, modele i wzorce dla doradztwa filozoficznego. Red. A. Woszczyk, D. Olesiński. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2013.

Gallway W.T.: Wewnętrzna gra: tenis. Trening mentalny w sporcie i w życiu. Tłum. R. Madejczyk, Galaktyka, Warszawa 2015.

Hadot P.: Czym jest filozofia starożytna? Tłum. P. Domański. Fundacja Aletheia, Warszawa 2000.

Hartmann N.: Ethik. W. de Gruyter, Berlin 1926.

Hollander J., Wijnberg, J.: Coaching prowokatywny. Nowe podejście dla coachów, terapeutów, doradców. METAmorfoza. Wrocław 2008.

Kant I.: Krytyka władzy sądzenia. Tłum. J. Gałecki. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa 1986.

Kierkegaard S.: Post-scriptum définitif et non scientifique. W: Oeuvres complètes, Paryż 1977.

Kowalczyk S.: Człowiek w poszukiwaniu wartości, Elementy aksjologii personalistycznej. Wydawnictwo KUL. Lublin 2006.

Lévinas E.: Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

McLeod A.: Mistrz coachingu. Podręcznik dla menedżerów, HR-owców i trenerów. Tłum. M. Witkowska. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2008.

Montaigne M.: Próby. Tłum. T. Boy-Żeleński. Warszawa 1957.

Noras A.J. (1998), Nicolaia Hartmanna koncepcja wolności woli, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Pascal B. (1989), Myśli, tłum. T. Żeleński-Boy, Warszawa.

Reale G. Historia filozofii starożytnej. T. 1,T. 2. Tłum. E. I. Zieliński. Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Lublin 2001.

Rogers J.: Coaching podstawy umiejętności. Tłum. K. Konarowska, D. Porażka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.

Rosinski P.: Globalny coaching. Podejście zintegrowane, A. Niedzieska, P. Niedzieski. Wydawnictwo New Dawn, Warszawa 2011.

Scheler M.: Człowiek i historia. Tłum. A. Węgrzecki. W: M. Scheler: Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy. Tłum. S. Czerniak, A. Węgrzecki. Warszawa 1987.

Scheler M.: Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertethik. Verlag von Max Niemeyer. Freiburg i.B. - Halle a. d. Saale 1916.

Scheler M.: Wolność, miłość, świętość. Tłum. G. Sowinski. Kraków 2004.

Tischner J.: Spór o istnienie człowieka. Wydawnictwo Znak. Kraków 1988.

Tischner J.: Świat ludzkiej nadziei. Wydawnictwo Znak. Kraków 2000.

Wieczorek K.: Levinas a problem metafizyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1992.

Wojtyła K.: Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Lublin 2000.

Wojtyła K.: Zagadnienie podmiotu moralności. Red. T. Styczeń, J.W. Gałkowski, A. Rodziński, A. Szostek. Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Lublin 2001.

Zych B.: Coaching w nurcie poznawczo-behawioralnym – podstawowe założenia i modele pracy. W: K. Ramirez-Cyzio (red.) Life Coaching. Relacje w równowadze. Warszawa, Wydawnictwo New Dawn, 2010, s. 35–47.

Published

2021-01-29

How to Cite

Musioł, A. A. (2021). Selected aspects of philosophy in coaching: Reflexions on humanistic knowledge and the practice of coaching. Folia Philosophica, 43, 1–14. https://doi.org/10.31261/fp.7699