Społeczno-kulturowe uwarunkowania postaw tolerancyjnych młodzieży z Cieszyna i Czeskiego Cieszyna (wybrane aspekty)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/GSS_SN.2021.12.08

Słowa kluczowe:

cultural diversity, tolerance, cultural competence

Abstrakt

In her article, Berenika Dyczek analyzes the attitudes of high-school students of Polish origin from Cieszyn and Český Těšín towards cultural diversity. Dyczek distinguishes empathic, conformist, active, and passive tolerance and juxtaposes these types with origin, religion, membership in organizations, and linguistic and cultural competence to ask whether there are correlations. She has used quantitative research (a survey with an auditorium questionnaire), which has allowed her to formulate the following conclusions: high cultural and linguistic competences correlate favorably with empathic and active tolerance, while low cultural and linguistic competences correlate with conformist and passive tolerance.

Bibliografia

Bernstein B., 1980: Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia. W: Język i społeczeństwo. Red. M. Głowiński. Przeł. J. Arnold et al. Warszawa: Czytelnik, s. 83—119.

Bokszański Z., 1999: Tożsamość kolektywna a stereotypy. „Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica”, nr 28, s. 25—33.

Bourdieu P., 2005: Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przeł. P. Biłos. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Dyczek B., 2005: Pamięć historyczna a elementy tożsamości oraz niektóre aspekty kapitału kulturowego i społecznego młodzieży z Cieszyna i Czeskiego Cieszyna. W: Forum Socjologiczne. Pamięć a przestrzeń. Red. P. Czajkowski, B. Pabjan, M. Zuber. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 258—297.

Dyczek B., 2020: Kapitał kulturowy i społeczny młodzieży na Śląsku Cieszyńskim. Wrocław: Wydawnictwo Chronicon.

Greń J., 1974: Statystyka matematyczna. Modele i zadania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Holt D.B., 1998: Does Cultural Capital Structure American Consumption? “The Journal of Consumer Research”, Vol. 25, No. 1, s. 1—25.

Korczyński T.M., 2017: Religijność a stereotypy narodowe. Analiza socjologiczna badań polskiej młodzieży w paradygmacie fenomenologicznej socjologii wiedzy. “Journal of Modern Science”, Vol. 32(1), s. 29—44.

Kurcz Z., 2010: Socjologia pogranicza i człowiek pogranicza w świetle polskich doświadczeń. W: Okolice socjologicznej tożsamości. Red. Z. Kurcz, I. Taranowicz. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 283—301.

Lewowicki T. et al., red., 2002: Kwestie wyznaniowe w społecznościach wielokulturowych Cieszyn: Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie.

Lewowicki T. et al., red., 2003: Świat wartości i edukacja międzykulturowa. Red. T. Lewowicki et al. Cieszyn—Warszawa: Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP.

Lewowicki T. et al., red., 2008: Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości — problemy i sugestie rozwiązań. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Urban J., red., 2009: Społeczne uwarunkowania edukacji międzykulturowej. T. 1: Konteksty teoretyczne. Warszawa—Cieszyn—Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Putnam R.D., 2008: Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych. Przeł. P. Sadura, S. Szymański. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Różańska A., 2010: Dynamika poczucia tożsamości religijnej młodzieży na pograniczu polsko-czeskim i jej edukacyjne uwarunkowania. W: Dziedzictwo kulturowe jako klucz do tożsamości pogranicza polsko-czeskiego. Red. H. Rusek, A. Pieńczak, J. Szczyrbowski. Cieszyn—Katowice—Brno: Offsetdruk i media, s. 248—263.

Rusek H., 2003: Tożsamość pogranicza. Wprowadzenie. W: Pogranicza kulturowe i etniczne w Polsce. Red. Z. Kłodnicki, H. Rusek. „Archiwum Etnograficzne”. T. 41. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Uniwersytet Wrocławski, s. 7–10.

Rusek H., Kasperek A., 2012: Sympatie i antypatie polsko-czeskie w świetle badań nad antagonizmem i pojednaniem polsko-czeskim na Śląsku Cieszyńskim. W: TRANSCARPATHICA Prace EuroInstytutu Polsko-Czesko-Słowackiego, T. 1: Pogranicze — Sąsiedztwo — Stereotypy. Przypadek polsko-czeskich relacji wraz z francusko--niemieckim casestudy. Red. A. Kasperek. Cieszyn—Katowice: Interfon, s. 97—129.

Rusek H., Pieńczak A., Szczyrbowski J., red., 2010: Dziedzictwo kulturowe jako klucz do tożsamości pogranicza polsko-czeskiego. Cieszyn—Katowice—Brno: Offsetdruk i media.

Świątkiewicz W., 1993: Rola religijności w procesach legitymizacji społecznego świata. W: Społeczny świat i jego legitymizacje. Red. Idem. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 25—43.

Znaniecki F., 1974: Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-31

Jak cytować

Dyczek, B. (2021). Społeczno-kulturowe uwarunkowania postaw tolerancyjnych młodzieży z Cieszyna i Czeskiego Cieszyna (wybrane aspekty). Górnośląskie Studia Socjologiczne. Seria Nowa, 12, 143–159. https://doi.org/10.31261/GSS_SN.2021.12.08

Numer

Dział

Artykuły