Saga „Zmierzch”, Internet i zmiana kulturowa. Uwagi z zakresu socjologii recepcji literackiej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/GSS_SN.2022.13.06

Słowa kluczowe:

saga Zmierzch, socjologia literatury, recepcja literatury, życie literackie

Abstrakt

W proponowanym artykule analizie poddany zostaje wpływ publikacji cyklu Zmierzch na funkcjonowanie współczesnego życia literackiego. Wywołująca kontrowersje ogromna popularność sagi, zarówno wśród jej fanów, jak i antyfanów, w połączeniu z następującym ówcześnie rozwojem portali społecznościowych, zaowocowała zmianą kulturową, w wyniku której mechanizmy komunikacji literackiej uległy trwałej transformacji. Równoczesnym efektem masowej poczytności książek Stephenie Meyer była zmiana statusu literatury kierowanej do młodych czytelniczek, która z oferty marginalnej stała się jednym z najbardziej obecnie rozwijanych segmentów rynku wydawniczego.

Bibliografia

Polskie wydania sagi Zmierzch

Meyer S., 2007: Zmierzch. Przeł. J. Urban. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Meyer S., 2007: Księżyc w nowiu. Przeł. J. Urban. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Meyer S., 2008: Zaćmienie. Przeł. J. Urban. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Meyer S., 2009: Przed świtem. Przeł. J. Urban. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Kontynuacje (spin-off)

Meyer S., 2010: Drugie życie Bree Tanner. Przeł. D. Jankowska. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Meyer S., 2016: Życie i śmierć. Przeł. D. Olejnik. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Meyer S., 2020: Słońce w mroku. Przeł. D. Olejnik. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Polskie wydania serii Pięćdziesiąt twarzy Greya

James E.L., 2012a: Pięćdziesiąt twarzy Greya. Przeł. M. Wiśniewska. Katowice: Sonia Draga.

James E.L., 2012b: Ciemniejsza strona Greya. Przeł. M. Wyrwas-Wiśniewska. Katowice: Sonia Draga.

James E.L., 2013: Nowe oblicze Greya. Przeł. M. Wiśniewska. Katowice: Sonia Draga.

James E.L., 2015: Grey. Przeł. K. Petecka-Jurek, P. Korombel. Katowice: Sonia Draga.

Literatura przedmiotu

Antonik D., 2017: Twórczość literacka w pejzażu medialnym. O społecznym życiu literatury. „Teksty Drugie”, nr 1, s. 405—420.

Barthes R., 1999: Śmierć autora. Przeł. M.P. Markowski. „Teksty Drugie”, nr 1 / 2(54 / 55). https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1999-t-n1_2_(54_55)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1999-t-n1_2_(54_55)-s247-251/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1999-t-n1_2_(54_55)-s247-251.pdf [dostęp: 12.12.2022].

Baym N., Nancy K., 2000: Tune In, Log On: Soaps, Fandom, and Online Community. Thousand Oaks: Sage.

Bealer T.L., 2011: Of Monsters and Men: Toxic Masculinity and the Twenty-First Century Vampire in the Twilight Saga. In: Bringing Light to Twilight: Perspectives on a Pop Culture Phenomenon. Ed. G. Liza-Anatol. New York: Palgrave Macmillan, s. 139—153.

Bernard L., 2017: Twilight Haters: the Good, the Bad and the Ugly of Internet Popular “Hatedom”. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01874904/document [dostęp: 13.10.2021].

Bourdieu P., 2001: Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Przeł. Andrzej Zawadzki. Kraków: Universitas.

Burke B., 2011: The Great American Love Affair: Indians in the Twilight Saga. In: Bringing Light to Twilight: Perspectives on a Pop Culture Phenomenon. Ed. G. Liza-Anatol. New York: Palgrave Macmillan, s. 207—220.

Denby D., 2008: True love. „Milk” and „Twilight”. „New Yorker”. https://www.newyorker.com/magazine/2008/12/01/true-love [dostęp:12.12.2022].

Gamus P., 2014: Popularność literackiego tematu wampirów na przykładzie sagi „Zmierzch” Stephenie Meyer. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum”, t. 19, nr 2, s. 9—24.

Geerzt C., 1997: O gatunkach zmąconych. (Nowe konfiguracje w myśli społecznej). W: Postmodernizm. Antologia przekładów. Wyb., oprac. i przedm. R. Nycz. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, s. 214—235.

Goebel M.J., 2011, “Embraced” by Consumption: Twilight and the Modern Construction of Gender. In: Bringing Light to Twilight: Perspectives on a Pop Culture Phenomenon. Ed. G. Liza-Anatol. New York: Palgrave Macmillan, s. 169—178.

Grady C. et al., 2018: Reckoning with Twilight, 10 Years Later: How Twilight and its Backlash are Still Shaping Pop Culture. https://www.vox.com/culture/2018/11/21/18096734/twilight-10-year-anniversary-stephanie-meyers [dostęp: 17.08.2020].

Hall S., 1980: Encoding / Decoding. In: Culture, Media, Language. Eds. S. Hall et al. London: Hutchinson, s. 51—61.

Howe S.K., 2013: Teams, Tears, and Testimonials: A Rhetorical Reading of the Twilight Time Capsule. „Reception: Texts, Readers, Audiences, History”, Vol. 5, No. 1, s. 61—75.

Isaksson M., 2014: Negotiating Contemporary Romance: Twilight Fan Fiction. „Interactions: Studies in Communication and Culture”, Vol. 5, No. 3, s. 351—364.

Jarvis C., 2014: The Twilight of Feminism? Stephenie Meyer’s Saga and the Contradictions of Contemporary Girlhood. „Children’s Literature in Education”, Vol. 45, s. 101—115.

Jenkins H., 2006: Fans, Bloggers, and Gamers: Exploring Participatory Culture. New York: New York University Press.

Jones L., 2011: Contemporary Bildungsromans and Prosumer Girl. „Criticism”, Vol. 5, No. 3, s. 439—469.

Karpovich A., 2006: The Audience as Editor: The Role of Beta Readers in Online Fan Fiction Communities. In: Fan Fiction and Fan Communities in the Age of the Internet: New Essays. Eds. K. Hellekson, K. Busse. Jefferson: McFarland & Co, s. 171—188.

Kelly C.R., 2016: Abstinence Cinema: Virginity and the Rhetoric of Sexual Purity in Contemporary Film. New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press.

Kheraj A., 2018: How “Twilight” Changed Fan Culture Forever. https://i-d.vice.com/en_us/article/8xjydz/how-twilight-changed-fan-culture-forever [dostęp: 17.08.2020].

Kita M., 2014: Tekstowo zmediatyzowane doświadczenie bycia wampirem. Wokół „Zmierzchu” Stephenie Meyer. W: Język(i) kultury popularnej. Red. Artur Rejter. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 35—64.

Kokkola L., 2011: Sparkling Vampires: Valorizing Self-harming Behavior in Stephenie Meyer’s Twilight Series. „Bookbird: A Journal of International Children’s Literature”, Vol. 49, No. 3, s. 33—46.

Lash S., Lury C., 2011: Globalny przemysł kulturowy. Medializacja rzeczy. Przeł. J. Majmurek, R. Mitoraj. Kraków: Wydawnictwo Uniwersystetu Jagiellońskiego.

Lindgren Leavenworth M., 2011: Variations, Subvertions and Endless Love. In: Bringing Light to Twilight: Perspectives on a Pop Culture Phenomenon. Ed. G. Liza-Anatol. New York: Palgrave Macmillan, s. 69—82.

Lothian A., 2009: Living in a Den of Thieves: Fan Video and Digital Challenges to Ownership. „Cinema Journal”, Vol. 48, No. 4, s. 130—136.

Łęcki K., 1997: Św. Gombrowicz. Zinstytucjonalizowane formy komunikowania o literaturze. Socjologiczna analiza zjawiska. Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.

Łęcki K., 2009: Literatura piękna. W: Encyklopedia socjologii. T. 2. Red. H. Domański et al. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 128—134.

Manovich L., 2009: The Practice of Everyday (Media) Life: From Mass Consumption to Mass Cultural Production?. „Critical Inquiry”, Vol. 35, No. 2, s. 319—331.

Morris W., 2008: Stephenie Meyer’s Mormonism and the “erotics of abstinence”. A Motley Vision: Mormon Arts and Culture. http://www.motleyvision.org/2008/stephanie-meyers-mormonism-and-the-erotics-of-abstinence/ [dostęp: 17.08.2020].

Mukherjea A., 2011: My Vampire Boyfriend: Postfeminism, “Perfect” Masculinity, and the Contemporary Appeal of Paranormal Romance. „Studies in Popular Culture”, Vol. 33, No. 2, s. 1—20.

Oliver K., 2012: Knock Me Up, Knock Me Down: Images of Pregnancy in Hollywood Films. New York: Columbia University Press.

Radway J.A., 1984: Reading the Romance: Women, Patriarchy and Popular Literature. Chapel Hill: University of North Carolina Press.

Romano A., 2012: Fifty Shades of Grey and the Twilight Pro-fic Phenomenon. Essay. https://www.themarysue.com/50-shades-of-grey-and-the-twilight-pro-fic-phenomenon/ [dostęp: 17.08.2020].

Rutherford L.M., 2009: Industries, Artists, Friends and Fans: Marketing Young Adult Fiction Online. „First Monday”, Vol. 14, No. 4. https://www.academia.edu/1336229/Industries_artists_friends_and_fans_Marketing_young_adult_fictions_online [dostęp: 12.12.2022].

Seifert C., 2008: Bite me! (Or Don’t). “Twilight” Has Created a New YA Genre: Abstinence Porn. „Bitch Magazine”. https://www.bitchmedia.org/article/bite-me-or-dont [dostęp: 17.08.2020].

Silver A., 2010: “Twilight” is not Good for Maidens: Gender, Sexuality and Family in Stephenie Meyer’s “Twilight” Series. „Studies in the Novel”, Vol. 42, No. 1, s. 121—138.

Smith F., 2017: Rethinking the Hollywood Teen Movie. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Steiner A., 2011: Gendered Readings: Bella’s Books and Literary Consumer Culture. In: Interdisciplinary Approaches to Twilight: Studies in Fiction, Media, and a Contemporary Cultural Experience. Eds. M. Larsson, A. Steiner. Lund: Nordic Academic Press, s. 195—211.

Storey J., 2003: Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Przeł. J. Barański. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Summers S., 2010: Twilight is so Anti-feminist that I Want to Cry: Twilight Fans Finding and Defining Feminism on the World Wide Web. „Computers and Composition”, Vol. 27, No. 4, s. 315—323.

Taylor J., 2012: Romance and the Female Gaze Obscuring Gendered Violence in The Twilight Saga. „Feminist Media Studies”, Vol. 14, No. 3, s. 388—402.

Whitton M., 2011: “One is not born a vampire, but becomes one”. Motherhood and Masochism in Twilight. In: Bringing Light to Twilight: Perspectives on a Pop Culture Phenomenon. Ed. G. Liza-Anatol. New York: Palgrave Macmillan, s. 125—138.

Źródła internetowe

https://www.chillizet.pl/Kultura/Ksiazki/Zmierzch-wraca-po-latach-Stephenie-Meyer-wydaje-Midnight-Sun-24194 [dostęp: 17.10.2020].

https://www.youtube.com/watch?v=8O06tMbIKh0&t=56s&ab_channel=LindsayEllis [dostęp: 12.12.2022].

Twilight Tik Toks that don’t know where the hell you’ve been, loca https://www.youtube.com/watch?v=ta3DEXXFlZE&list=WL&index=21&t=6s&ab_channel=TikestofToks [dostęp: 20.10.2021].

Twilight Tik Toks that prevented Jacob from imprinting on Renaissance https://www.youtube.com/watch?v=dQ5j06k7-rU&list=WL&index=22&t=2s&ab_channel=TikestofToks [dostęp: 20.10.2021].

Twilight TikTok memes for intellectual beings https://www.youtube.com/watch?v=d2c4pClFv8I&list=WL&index=19&t=29s&ab_channel=AbbyAdams [dostęp: 20.10.2021].

twilight tiktoks that help me sleep at night https://www.youtube.com/watch?v=eCuPzn8lTtk&list=WL&index=20&t=11s&ab_channel=urmomsnewboyfriend [dostęp 20.10.2021].

Pobrania

Opublikowane

2022-12-29

Jak cytować

Gnieciak, M. (2022). Saga „Zmierzch”, Internet i zmiana kulturowa. Uwagi z zakresu socjologii recepcji literackiej. Górnośląskie Studia Socjologiczne. Seria Nowa, 13, 1–16. https://doi.org/10.31261/GSS_SN.2022.13.06

Numer

Dział

Artykuły