Interdyscyplinarne wsparcie wychowanków w procesie usamodzielnienia — implikacje dla lokalnej polityki społecznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/GSS_SN.2022.13.10

Słowa kluczowe:

foster family, foster youth, the process of independence, recommendations, local social policy

Abstrakt

Niniejszy artykuł przedstawia autorskie rekomendacje w zakresie wspierania procesu usamodzielnienia. Zasadniczym celem procesu usamodzielnienia jest przygotowanie wychowanka do samodzielnego życia. Zgodnie z założeniami ustawodawcy, wychowanek powinien być aktywnym podmiotem tego procesu. Artykuł stanowi głos w dyskusji dotyczącej przebiegu procesu usamodzielnienia, w szczególności skupia się na omówieniu zasadniczych problemów wychowanków, a także przedstawia próbę holistycznego ujęcia systemu wsparcia w celu poprawienia efektywności i skuteczności procesu usamodzielnienia.

Bibliografia

Bibliografia

Abramowicz M., Strzałkowska A., 2014: Upragniona i nieznośna dorosłość. Gdańsk: Gdańska Fundacja Innowacji Społecznej.

Bieniok H., 2007: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych młodzieży w rodzinie, szkole i uczelni. W: ształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, s. 224—235.

Brózda Ł., 2017: Podmiotowość w wychowaniu — perspektywa personalistyczna. „Kultura — Przemiany — Edukacja”, t. 5, s. 154—166.

Cichocki R., 2003: Podmiotowość w społeczeństwie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Dubas E., 2017: O podmiotowości w kontekście pedagogicznym. „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 21—36.

Dubis M., 2015: Aktywność podmiotowa wychowanka w procesie usamodzielniania. W: Piecza zastępcza. Od wsparcia do usamodzielnienia. Red. M. Dubis, W. Kowalski. Lublin: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, s. 185—202.

Gebel T., 2017: Koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej wobec zawodowych zagrożeń. „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Vol. 30, No. 4, s. 259—268.

Golczyńska-Grondas A., 2016: Chybotliwa łódź. Losy wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Analiza socjologiczna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Górska I., 2011: Rodzina zastępcza w perspektywie więzi emocjonalnych — relacje dziecko — rodzice zastępczy — rodzice biologiczni. W: Rodzinne formy opieki zastępczej. Teoria i praktyka. Red. A. Roguska, M. Danielak-Chomać, B. Kulig. Warszawa—Siedlce: Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce, Fundacja na Rzecz Dzieci i Młodzieży „Szansa”, s. 191—202.

Juros A., Biały A. 2010: Lepsze jutro. Diagnoza sytuacji osób opuszczających rodziny zastępcze i placówki opiekuńczo-wychowawcze na Lubelszczyźnie. Lublin. Publikacja wykonana w ramach projektu: „Lepsze jutro”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet VII Promocja integracji społecznej.

Kolankiewicz M., 2019: Efekty zmian w systemie pieczy zastępczej w latach 2012—2017. „Polityka Społeczna”, nr 2, s. 12—18.

Kościelska M., 1999: Pomoc rodzicom adopcyjnym w przezwyciężaniu kryzysów tożsamości. W: Adopcja. Teoria i praktyka. Red. K. Ostrowska, E. Milewska. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, s. 151—155.

Majchrzak K. et al., 2020: ABC Mentoringu w pieczy. Gdańsk: Fundacja METAPOMOC.

Marody M., 2015: Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Mudrecka I., 2006: Samodzielność. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Red. J.M. Śnieciński. T. 5. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 596—597.

Nollan K.A., 2000: What Works In Independent Living Preparation for Youth in Out-of-home Care. In: What Works in Child Welfare. Washington: CWLA Press, s. 195—201.

Polkowski T., 2019: Droga do marzeń. Podręcznik dla usamodzielnianych wychowanków pieczy zastępczej i opiekunów usamodzielnienia. Szczecin: Wydawnictwo Pomorze Zachodnie.

Polkowski T.: Genogram jako narzędzie pracy z rodzinami. http://www.sosdlarodziny.com/images/sos/materialy_dla_uczestnikow/E-learning_INTERMENTORING_PANEL_I_cz.1_materialy_dla_uczestnikow.pdf [dostęp: 10.10.2021].

Pomoc w usamodzielnianiu się pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej. Informacja o wynikach kontroli, 2014. KPS-4101-001-00 / 2014. Nr ewid. 189 / 2014 / P / 14 / 45 / KPS. Warszawa. https://www.nik.gov.pl/plik/id,7849,vp,9839.pdf [dostęp: 10.05.2020].

Racław M., 2017: Zinstrumentalizowane rodzicielstwo. Rodziny zastępcze — między usługą a odruchem serca. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Radziewicz-Winnicki A., 2008: Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Skalec A., 2019: Profesjonalizacja rodzinnej pieczy zastępczej — przesłanki i bariery. „Polityka Społeczna”, nr 2, s. 29—34.

Sztompka P., 2007: Socjologia zmian społecznych. Kraków: Znak.

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U.2018.0.998 t.j.).

Uwarunkowania rozwoju rodzicielstwa zastępczego w regionie łódzkim, 2013. Raport z badania. Łódź.

Wachowiak P., 2007: Kształtowanie umiejętności przedsiębiorczych. W: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, s. 146—152.

Źródła internetowe

https://aa24.pl/pl/informacje-o-aa/kim-jestesmy [dostęp: 15.12.2021]

https://fundacjakorale.org/ [dostęp: 21.09.2021]

https://metapomoc.pl/ [dostęp: 15.12.2021]

https://metapomoc.pl/nasi-mentorzy/ [dostęp: 23.12.2020]

https://www.ekonomiaspoleczna.gov.pl/Zasady,tworzenia,programow,wspolpracy,402.html#Wst%C4%99p [dostęp: 21.09.2021]

Pobrania

Opublikowane

2022-12-29

Jak cytować

Słowik, K. (2022). Interdyscyplinarne wsparcie wychowanków w procesie usamodzielnienia — implikacje dla lokalnej polityki społecznej. Górnośląskie Studia Socjologiczne. Seria Nowa, 13, 1–17. https://doi.org/10.31261/GSS_SN.2022.13.10

Numer

Dział

Varia