The Role of Ecological Education and IT Education in Promoting Sustainable Development of a Human Being

Authors

Keywords:

Internet, sustainable development, youth, ecology, education

Abstract

We live in times dominated by the media, which have an impact on virtually every sphere of our lives. Nowadays, it is difficult to imagine school education without the use of modern technologies such as computers or the Internet. In the context of the ecological crisis and a number of threats associated with it which are brought by contemporary civilisation, including those of conformism or materialism, it is necessary to present a series of actions taken in education to help children and their parents oppose contemporary threats. The Internet today is becoming a good tool for exploiting information.

The article contains theoretical considerations on the important problems of modern civilisation and human education, namely issues related to ecology, the use of modern technologies, and communication. It focuses the reader’s attention on important values in education for sustainable development.

Today’s youth desperately need help, hence the concept of an education model for sustainable development is extremely timely, needed, and desirable. It is defined as the process of patiently building the student’s interior world by passing on values that are cultural achievements.

Only in culture can a human live a truly human life. We strive for the truth because we want to create a community, and it is the interactivity that gives us the chance to participate and implement the community. Despite the pessimistic picture that a human will give in to the machine, we can come to the conclusion that the Internet gives the environment the possibility of integrating societies. It is a tool, but not a guarantee, and if we recognise the Internet well, there may be hope for us.

Author Biography

Natalia Maria Ruman, Uniwersytet Śląski

PhD, University of Silesia in Katowice, Faculty of Ethnology and Educational
Science in Cieszyn, Poland

References

Baron-Polańczyk, E. (2013). Reasons for the use and non-use of ICT in teachers’ professional practice (in the light of own research). In: E. Baron-Polańczyk (Ed.), ICT in educational design. Processes, materials, resources, vol. 5 (pp. 15–55). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Baron-Polańczyk, E. (2015). Hierarchia ważności działań nauczycieli w wybranych obszarach ICT (raport z badań). Edukacja Ustawiczna Dorosłych / Polish Journal of Continuing Education, 1, 103–111.

Bernaciak, A. (2004). Ochrona środowiska w praktyce. Aspekty ekonomiczno-prawne. Poznań: SORUS.

Bławat, A. (1995). Antypedagogika. Postmodernistyczne zakwestionowanie wychowania. /Anti- pedagogy. Postmodern challenge to education/. In: Z. Sareło (Ed.), Postmodernizm. Wyzwanie dla chrześcijaństwa (pp. 40–51). Poznań: Pallottinum.

Braun-Gałkowska, M. (2003). Oddziaływanie Internetu na psychikę dzieci i młodzieży /Psychological impact of the Internet on children and youth/. Edukacja Medialna, 3, 13–20.

Day, Ch. (2004). Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie /Professional development of the teacher. Lifelong learning/. Trans. J. Michalak. Gdańsk: GWP.

Hamala, M. (2013). Technologia informacyjna jako nowoczesne narzędzie komunikacji z otoczeniem
/IT as a modern tool of communication with one’s surroundings/. Społeczeństwo i Edukacja. Międzynarodowe Studia Humanistyczne, 2, 81–94.

Ingarden, R. (1972). Książeczka o człowieku /A book about a man/. Kraków: Impuls.

Jan Paweł II. (1997). Przemówienie do młodzieży akademickiej zgromadzonej przed kościołem św. Anny /Speech to the academic youth gathered in front of the church of St. Anna/ Warszawa 03.06.1979. In: Jan Paweł II, Pielgrzymki do ojczyzny 1979, 1983, 1991, 1995, 1997. Przemówienia, homilie. Kraków: Znak.

Juszczyk, S. (2000). Człowiek w świecie elektronicznych mediów – szanse i zagrożenia (o problemach tworzącego się społeczeństwa informacyjnego) /Man in the world of electronic media – opportunities and threats (about the problems of the emerging information society)/. Katowice: University of Silesia Press.

Karkowska, M. (2007). Socjologia wychowania /Sociology of education/. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.

Langiewicz, M. (2002). Katolicka myśl ekofilozoficzna. Ateneum Kapłańskie, 3, 517–535.

Michalik, J. (2002). Chrześcijańska odpowiedzialność za ziemię. Refleksje o ekologii /Christian responsibility for the earth. Reflections on ecology/. Ateneum Kapłańskie, 3, 443–449.

Mizińska, J. (1993). Postęp i okrucieństwo /Progress and cruelty/. In: S. Kyć (Ed.), Humanizm ekologiczny, vol. 2 (pp. 153–167). Lublin: Politechnika Lubelska.

Nawroczyński, B. (1987). Przymuszać czy wyzwalać? /To coerce or to free?/. In: B. Nawroczyński, Dzieła wybrane, vol. 1 (pp. 172–188). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Noga, H. (2006). Wybrane aspekty edukacji informatycznej dzieci i młodzieży /Selected aspects of IT education for children and youth/. Technika – Informatyka – Edukacja. Teoretyczne i praktyczne podstawy edukacji informatycznej, 6, 111–116.

Nowakowska-Buryła, I. (2003). Postawy dzieci wobec mediów /Attitudes of children towards the media/. Edukacja Medialna, 1, 31–35.

Perzycka, E. (2008). Struktura i dynamika kompetencji informacyjnych nauczyciela w społeczeństwie sieciowym /Structure and dynamics of the teacher’s information competences in the network society/. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Próchnicka, M. (2007). Information literacy. Nowa sztuka wyzwolona XXI wieku. /New liberated art of the 21st century/. In: J. Dzieniawkoska (Ed.), Książka, biblioteka, informacja: między podziałami a wspólnotą (pp. 433–445). Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Przelaskowski, A. (2011). Techniki multimedialne /Multimedia techniques/. Warszawa: PWOKNO. Pugacewicz, I. (2009). Tamara Erickson: Plugged in. The Generation Y guide to thriving at work.

Massachusetts 2008. Przegląd Biblioteczny, 4, 527–532.

Siemieniecki, B. (2007). Technologia informacyjna w polskiej edukacji /Information technology in Polish education/. Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek.
Smyrnova-Trybulska, E. & Żebrok, P. (2015). On networking. The analysis of selected aspects. International Journal of Research in E-learning, 1(2), 47–69.

Smyrnova-Trybulska, E. (2017). Networking is one of the effectiveness from of the international research. Some aspects. Open Educational E-environment of Modern University, 3, 130–139.

Świerszcz, K. (2007). Destrukcyjność laickiego wychowania w świetle współczesnych ideologii /The destructive nature of secular upbringing in the light of contemporary ideologies/. Communio, 3, 13–18.

Tyburski, W., Wachowiak, A., & Wiśniewski, R. (2002). Historia filozofii i etyki dla współczesności. 3rd ed. Toruń: Wydawnictwo Dom Organizatora.

Downloads

Published

2018-02-01

How to Cite

Ruman, N. M. (2018). The Role of Ecological Education and IT Education in Promoting Sustainable Development of a Human Being. International Journal of Research in E-Learning, 4(2), 107–123. Retrieved from https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/IJREL/article/view/8363

Issue

Section

Articles