Words Mean. Words Look. Words Sell (Themselves)

Authors

  • Małgorzata Bortliczek Uniwersytet Śląski

Keywords:

word, loanword, neologism, communication macro-act, title

Abstract

An article entitled Words Mean. Words Look. Words Sell (Themselves) focuses onthree issues: dominance of the use of English loanwords over attempts to create their Polish equivalents (as a result of which a product, a process, an event, or an artefact promoted by the English-speaking culture is adopted together with its name), a trend whereby words (and titles composed of words) become images (through a choice of font, a non-standard use of lowercase and uppercase letters, or an inclusion of non-letter characters, e.g. parentheses), and ascribing to words present in micro-acts a promotional function, advertising the entire product – a text. The trends discussed in the article are not new, but it is their intensity level that is new.

Author Biography

Małgorzata Bortliczek, Uniwersytet Śląski

PhD, University of Silesia in Katowice, Faculty of Ethnology and Edu-cational Science in Cieszyn, Poland

References

Aitchison, J. (1996). The seeds of speech. Language origin and evolution. Cambridge: University Press.

Bauer, L. (1983). English word-formation. Cambridge: University Press.

Bralczyk, J. (2004). Język na sprzedaż. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bujak-Lechowicz, J. (Ed.). (2015). Kulturowy obraz mód społecznych. Szczecin: Volumina.pl.

Dubisz, S. (Ed.). (2003). Uniwersalny słownik języka polskiego. Warszawa: PWN.

Dytman-Stasieńko, A. & Stasieńko, J. (Eds.). (2005). Język @ multimedia. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Dziak, A. & Żurek, S. J. (Eds.). (2009). e-polonistyka. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.

Fras, J. (1999). Dziennikarski warsztat językowy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Grzenia, J. (2012). Komunikacja językowa w internecie. Warszawa: PWN.

Hatalska, N. (2002). Parę słów na temat symbolizmu fonetycznego. Modern Marketing, 3/4, 32–34.

Kamińska-Szmaj, I. (2001). Słowa na wolności. Język polityki po 1989 roku. Wrocław: Wydawnictwo Europa.

Karkut, D. & Półchłopek, T. (Eds.). (2010). Kształcenie językowo-literackie w dobie kultury masowej polisensorycznej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Kleszczowa, K. (2012). Tajemnice dynamiki języka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Kopeć, U. & Sibiga, Z. (Eds.). (2010). Kształcenie językowe w dobie kultury masowej polisensorycznej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Polański, E. (Ed.). (2003). Wielki słownik ortograficzny PWN. Warszawa: PWN.

Sapir, E. (1929). A study in phonetic symbolism. Journal of experimental psychology, 12, 225–239.

Skowronek, K. (1994). Reklama. Studium pragmalingwistyczne. Kraków: Instytut Języka Polskiego, Polska Akademia Nauk.

Steciąg, M. & Bugajski, M. (Eds.). (2009). Norma a komunikacja. Wrocław: Uniwersytet Zielono- górski & Oficyna Wydawnicza ATUT.

Ślawska, M. (2008). Tytuł – najmniejszy tekst prasowy. Rocznik Prasoznawczy, II, 117–126.

Wilk, E. (2000). N@wigacje słowa. Strategie werbalne w przekazach audiowizualnych. Kraków: RABID.

Żydek-Bedarczuk, U. (2003). Tekst w Internecie i jego wyznaczniki. In Druga internetowa konfe- rencja naukowa „Dialog a nowe media”. Uniwersytet Śląski, Katowice marzec–kwiecień 2003 (pp. 1–9). Accessed 10 January 2017. Retrieved from http://uranos.cto.us.edu.pl/~dialog/ archiwum/zydek-bednarczuk.pdf.

Downloads

Published

2016-02-01

How to Cite

Bortliczek, M. (2016). Words Mean. Words Look. Words Sell (Themselves). International Journal of Research in E-Learning, 2(2), 92–103. Retrieved from https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/IJREL/article/view/8386

Issue

Section

Articles