Modele kształcenia na odległość w szkolnictwie wyższym

Авторы

  • Lucie Zormanová

Ключевые слова:

uniwersytet otwarty, kształcenie na odległość, system elektroniczny, uczenie się przez całe życie, modele organizacyjne dla kształcenia na odległość

Аннотация

Niniejszy artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z kształceniem na odległość w szkol-nictwie wyższym. Analizuje on i porównuje rozwój kształcenia na odległość i jego warunki w różnych krajach oraz opisuje istotne różnice napotkane w poszczególnych krajach. Można dostrzec różne formy implementacji kształcenia na odległość. Rozbieżności w podejściu do tej formy kształcenia spowodowane są aspektami kulturowymi, tradycją nauczania na odległość, rozwojem technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz normami prawnymi dotyczącymi edukacji. Istnieje wiele modeli organizacyjnych dla kształcenia na odległość. Pewien model może dominować w jednym kraju, a w innym może występować wiele różnych modeli.

Биография автора

Lucie Zormanová

PhD, associate professor, University of Jan Ámos Komenský Prague, the Czech Republic

Библиографические ссылки

Allama Iqbal Open University. Accessed 21 March 2017. Retrieved from http://www.aiou.edu.pk/.

Baumeister, H.-P. (1999). Western Europe. In K. Harry (Ed.), Higher education through open and distance learning. World review of distance education and open learning. Volume 1 (pp. 244– 255). New York: Routledge.

Columbia Online. Accessed 20 March 2017. Retrieved from http://online.columbia.edu/.

Columbia University in the City of New York. Accessed 26 February 2017. Retrieved from http:// www.columbia.edu/.

EADTU. Current members. Accessed 28 February 2017. Retrieved from http://eadtu.eu/members/current-members.

ECIU. The European Consortium of Innovative Universities. Accessed 20 February 2017. Retrieved from http://www.eciu.org/.

FernUniversität in Hagen. Accessed 28 March 2017. Retrieved from https://www.fernuni-hagen.de/english/.

Ganor, M., Gil´ad, R., Guri-Rosenblit, S., Ovsyannikov, V., Shelley, M. A., & Zaparovanny, Y. (2000). Distance education for the information society: Policies, pedagogy and the professional development. Moscow: IITE UNESCO.

Hampl, S., Česal, J., & Vaškovic, P. (2008). Srovnání role a postavení e-learningu ve vzdělávacím systému vybraných zemí. Praha: ČVUT.

HEA (Higher Education Authority). (2009). Open and flexible learning. HEA Position Paper. Accessed 28 March 2017. Retrieved from http://edepositireland.ie/bitstream/handle/2262/80399/hea%202009_flexibl....

Healey, N. (2013). Why universities license degrees to foreign colleges. University World News. The Global Window on Higher Education, 270. Accessed 15 August 2017. Retrieved from http:// www.universityworldnews.com/article.php?story=20130501170559465.

Kommers, P., Smyrnova-Trybulska, E., Morze, N., Issa, Tomayess, & Issa, Theodora. (2015). Conceptual aspects: analyses law, ethical, human, technical, social factors of development ICT, e-learning and intercultural development in different countries setting out the previous new theoretical model and preliminary findings. International Journal of Continuing Engineering Education and Lifelong Learning, 25(4), 365–393.

Kommers, P., Smyrnova-Trybulska, E., Morze, N., Noskova, T., Yakovleva, T., Pavlova, T., Drlík, M., Malach, J., Delgado, S. C., Pinto, P., Issa, Tomayess, & Issa, Theodora. (2014). Contrastive analyses and evaluation of the ICT and e-learning competences in Australia, Czech Republic, the Netherlands, Poland, Portugal, Russia, Slovakia, Spain and Ukraine within the framework of the IRNet International Research Network project. In E. Smyrnova-Trybulska (Ed.), E-learning and intercultural competences development in different countries (pp. 13–31). Katowice–Cieszyn: Studio NOA, University of Silesia in Katowice.

Moore, M. G., Kearsley, G. (2012). Distance education: A systems view of online learning. Belmont, CA: Wadsworth, Cengage Learning.

National Chengchi University. Accessed 20 March 2017. Retrieved from http://www.nccu.edu.tw/en/about.

Open Education Unit. Accessed 24 February 2017. Retrieved from http://dcu.ie/openeducation/index. shtml.

Owusu-Boampong, A. & Holmberg, C. (2015). Distance education in European higher education– the potential. UNESCO Institute for Lifelong Learning, International Council for Open and Distance Education and Study Portals B. V.

SRI College. Accessed 15 August 2017. Retrieved from http://www.sricollege.edu.my/.

The Claremont Colleges. Accessed 28 March 2017. Retrieved from http://www.claremont.edu/.

The Open University Business School. Accessed 20 February 2017. Retrieved from http://business-school.open.ac.uk/.

The Open University. Accessed 27 February 2017. Retrieved from http://www.open.ac.uk/.

The Open University. Faculties and research centres. Accessed 20 February 2017. Retrieved from http://www.open.ac.uk/about/main/faculties-centres/faculties-and-researc....

Universita Telematica Internazionalle Uninettuno. Accessed 20 February 2017. Retrieved from http:// www.uninettunouniversity.net/en/universita.aspx.

Zlámalová, H. (2007). Distanční vzdělávání a elearning v evropských zemích. Aula, 15(4), 38–50.

Zormanová, L. (2016). Distance education in European countries. In E. Smyrnova-Trybulska (Ed.), E-learning methodology – Implementation and evaluation. Volume 8 (pp. 19–28). Katowice– Cieszyn: Studio NOA, the University of Silesia in Katowice.

Загрузки

Опубликован

2017-02-01

Как цитировать

Zormanová, L. (2017). Modele kształcenia na odległość w szkolnictwie wyższym. International Journal of Research in E-Learning, 3(1), 49–61. извлечено от https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/IJREL/article/view/8394

Выпуск

Раздел

Articles