Use of Information Technologies in Upper Secondary Education – Practical Inspirations from Karol Miarka Upper Secondary School Complex No. 2 in Pszczyna

Authors

  • Natalia Ruman

Keywords:

Internet, multimedia, computerisation, digital school

Abstract

In the foreseeable future multimedia will not replace natural teaching tools. However, there are a number of didactic situations where the use of indirect forms of reality description is advisable or even necessary.

The article aims to present elementary pedagogical practice in the field of contemporary educational technologies and to show the creative quest and reflexive enrichment of the pedagogical style of teaching, in which particular skills are used. The presented problems contribute to future research into the analysis of teachers’ skills development in terms of the use of computer programmes in school management.

What presents a challenge to the Digital School is education in cyberspace, e-learning, new technologies and solutions, accompanied by simultaneous prevention of media-related risks. Schools need to keep abreast of the rapidly changing reality – only in this way can they produce beneficial educational results for society in the 21st century.

Author Biography

Natalia Ruman

PhD, University of Silesia in Katowice, Faculty of Ethnology and Educational Science in Cieszyn, Poland

References

Arends, I. R. (2000). Uczymy się nauczać. Warszawa: PWN.

Batorski, D. (2006). Korzystanie z Internetu – przemiany i konsekwencje dla użytkowników. In Ł. Jonak et al. (Eds.), Re: internet – społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje (pp. 119–152). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Gajda, J. (2004). Media w edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Hatalska, N. (2002). Multimedia w szkole. Nauka języków obcych. Nowa Szkoła, 4, 44–59.

Himmelweit, H., Oppenheim, A., & Vince, P. (1958). Television and the child: An empirical study of the effect of television on the young. London: Oxford University Press.

Internet zagrożeniem? Materiały Ośrodka Rozwoju Kompetencji Edukacjnych w Bielsku-Białej z szkolenia z dnia 11.05.2016 r.

Jędryczkowski, J. (2008). Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Juszczyk, S. (2002). Metodyka nauczania informatyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Karkowska, M. (2007). Socjologia wychowania. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły

Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Koblewska, J. (1980). Szkoła i środki masowego oddziaływania. Warszawa: Wydawnictwo Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Krzysztofek, K. (2007). WEBski świat: mądrość tłumów sieciowych czy zbiorowe nieuctwo? In

A. Keen, Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę (pp. 11–23). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Siemieniecki, B. & Lewandowski, W. (2000). Internet w szkole. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Smyrnova-Trybulska, E. (2004). Podstawy wykorzystania komputera. Sosnowiec: Wydawnictwo WSZiM.

Wojtuszkiewicz, K. (2007). Urządzenia techniki komputerowej. Warszawa: PWN.

Downloads

Published

2017-02-01

How to Cite

Ruman, N. (2017). Use of Information Technologies in Upper Secondary Education – Practical Inspirations from Karol Miarka Upper Secondary School Complex No. 2 in Pszczyna. International Journal of Research in E-Learning, 3(2), 63–74. Retrieved from https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/IJREL/article/view/8404

Issue

Section

Articles