Building Learning Power and Critical Thinking in the Field of Online Tutoring

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/IJREL.2019.5.1.02

Keywords:

Guy Claxton, building learning power, online tutoring, critical thinking

Abstract

This article is first of all a theoretical study covering the whole area of critical thinking. The development of critical thinking should be supported by new information technologies. The text only points to some possibilities of using information technologies in the concept of building learning power and critical thinking.

The development of information technologies gives us new tools and forms to support the teaching/learning processes. Many of the new tools of digital technology pose new teaching challenges for the teacher. However, there appears a question that is not only worth asking, but also worth answering: how to improve the teaching/learning process with the help of the new educational opportunities, so as to strengthen it and not to disturb it at the same time? A tutor-teacher has to search and to find out – in the area of these educational opportunities that belong to him or her and his or her pupils – such optimal solutions that neatly combine both the elements of traditional teaching and the ones that are typical of distance learning. This gives new opportunities for effective online tutoring when the teacher is available online for any of the students at a specific time that is perfectly convenient for each of them.

References

Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. Trans. J. Doktór. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Claxton, G. (2001). Building Learning Power – helping young people become better learners. Bristol: TLO Limited.

Claxton, G. (2013). Rozwijanie potencjału uczenia się. Jak pomóc młodym ludziom, aby stawali się lepszymi uczniami. Trans. L. Wollman. Katowice: Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Przedszkolnej.

Gornall, S., Chambers, M., & Claxton, G. (2013). Rozwijanie potencjału uczenia się w praktyce (pp. 105–157). Trans. L. Wollman. Katowice: Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Przedszkolnej.

Lewowicki, T. (Ed.). (1994). W kręgu teorii i praktyki kształcenia wielostronnego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytet Warszawski.

Niemierko, B. (1999). Pomiar wyników kształcenia. Warszawa: WSiP.

Oelszlaeger, B. (2007). Jak uczyć uczenia się? Kraków: Impuls.

Ostrowska, U. (2000). Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym. Kraków: Impuls.

Reis, A. dos (2010). E-learning – The E-volution. In E. Smyrnova-Trybulska (Ed.), Use of E-learning in the Training of Professionals in the Knowledge Society (pp. 21–26). Retrieved from http://www.weinoe.us.edu.pl/files/USE%20OF%20-E-LEARNING/01-AREIS-paper_DLCC_2010.pdf.

Ricoeur, P. (2002). O sobie samym jako innym. Trans. B. Chełstowski. Warszawa: WN PWN.

Siemens, G. (2005). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2. Retrieved from http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm.

Smyrnova-Trybulska, E. (2009). About some Basic Aspects of Distance Learning. In E. Smyrnova-Trybulska (Ed.), Theoretical and Methodical Aspects of Distance Learning (pp. 14–16). Cieszyn: Uniwersytet Śląski. Retrieved from http://weinoe.us.edu.pl/sites/weinoe.us.edu.pl/files/pliki/Publikacje/Ksztalcenie_na_odleglosc/1-ESmyrnova-Trybulska.pdf.

Smyrnova-Trybulska, E. (2010). Use of Distance Learning in the Training of Professionals in the Knowledge Society (pp. 147–150). In E. Smyrnova-Trybulska (Ed.), Use of E-learning in the Training of Professionals in the Knowledge Society. Cieszyn-Katowice: Uniwersytet Śląski.

Szczurek-Boruta, A., Chojnacka-Synaszko, B., & Suchodolska, J. (Eds.). (2014). Człowiek w przestrzeni lokalnej – dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społecznej. Konteksty teoretyczne i społeczno-polityczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Śleziński, K. (2015). Rozwijanie potencjału uczenia się filozofii. Studia z Filozofii Polskiej, 10, 257–273.

Śleziński, K. (2012). Edukacja filozoficzna w teorii i praktyce. Katowice-Kraków: Uniwersytet Śląski – Wydawnictwo Scriptum.

Śleziński, K. (2014). Elementy pedagogiki dialogicznej. Przestrzeń nauczyciel-uczeń w pespektywie relacji ja-inny. In A. Szczurek-Boruta. B. Chojnacka-Synaszko, & J. Suchodolska (Eds.), Człowiek w przestrzeni lokalnej – dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społecznej. Konteksty teoretyczne i społeczno-polityczne (pp. 151–161). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Śleziński, K. (2000). Zarys dydaktyki filozofii. Kraków: Impuls.

Śnieżyński, M. (1997). Zarys dydaktyki dialogu. Kraków: Papieska Akademia Teologiczna.

Wollman, L. (2013). Rozwijanie potencjału uczenia się w społecznej przestrzeni edukacji. Katowice: Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Przedszkolnej. Retrieved from https://www.buildinglearningpower.com/.

Downloads

Published

2019-02-01

How to Cite

Śleziński, K. (2019). Building Learning Power and Critical Thinking in the Field of Online Tutoring. International Journal of Research in E-Learning, 5(1), 21–33. https://doi.org/10.31261/IJREL.2019.5.1.02

Issue

Section

Articles