The Interactive Board – an Indispensable Device in Upper Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/IJREL.2020.6.2.11

Keywords:

information technology, interactive board, digital school, media competence of teachers

Abstract

In the face of dynamic social transformations and the lives of modern children and young people, the school should use modern educational technologies to a greater extent than ever before. One of the great opportunities to increase the attractiveness of the school for students is to use, for example, an interactive board that offers greater opportunities for interactive lessons. Children and young people are living in the world of multimedia, which have taught them to demand surprises and new ways of presenting information at an ever faster pace; therefore, they have different expectations from their teachers than previous generations. To use modern technologies in lessons, it is necessary to prepare and motivate teachers. The article presents the educational values of this type of teaching aid, and explores their use by teachers in upper secondary school.

References

Banach, Cz. (2012). Wyzwania i zadania polskiej edukacji w latach 2012–2025 [Challenges and tasks of Polish education in 2012–2025]. In K. Denek, A. Kamińska, W. Łuszczuk, & P. Oleśniewicz (Eds.), Edukacja Jutra. Polityka, aksjologia i kreatywność w edukacji jutra [Education of tomorrow. Politics, axiology and creativity in education of tomorrow] (pp. 23–33). Wyższa Szkoła Humanitas.

Bednarek, J., & Lubina, E. (2008). Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki [Distance learning. Foundations of didactics]. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Heba, A., Smyrnova-Trybulska, & E., Kapounová, J. (2017). Objectives and content of the mathematics e–learning course preparing students for the school–leaving exam in mathematics. International Journal of Research in E–learning 3(1), 109–124.

Iwasiewicz, M. (2011/2012). Tablica interaktywna w realizacji wybranych wymagań podstawy programowej [Interactive board in the implementation of selected requirements of the core curriculum]. Język Polski w Gimnazjum [Polish language in Junior High School] 4, 43–66.

Kołodziejczak, T., & Zieliński, J. (1995). Podstawy informatyki [Basics of computer science]. Wydawnictwo Prószyński i Spółka.

Kupisiewicz, M. (2013). Tablica interaktywna [Interactive board]. In M. Kupisiewicz (Ed.), Słownik pedagogiki specjalnej [Dictionary of Special Pedagogy] (pp. 15–24). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Majewska, K. (2013). Tablica interaktywna w procesie nauczania [Interactive board in the teaching process]. Wychowanie na co dzień [Everyday education] 6, 28–31.

Mamroł, A. (2018). Tablica interaktywna w pracy współczesnego nauczyciela szkoły podstawowej [Interactive board in the work of a modern primary school teacher]. Edukacja – Technika – Informatyka [Education – Technology – Computer Science] 1, 144–153.

Miernik, J., & Piasta-Siechowicz, J. (2008/2009). Tablica interaktywna w dydaktyce szkolnej na lekcjach języka polskiego [Interactive board in school didactics during a Polish language lesson]. Język Polski w Szkole IV–VI [Polish Language at School for grades IV–VI] 4, 15–18.

Morze, N., Makhachashvili, R., & Smyrnova–Trybulska, E. (2016). The roadmap of collaboration skills from programmed teaching to e–learning. International Journal of Research in E–learning 2(1), 41–56.

Nocny, M. (2007). Tablica interaktywna: nowe środki dydaktyczne w kształceniu przyrodniczym [Interactive board: new didactic means in natural science education]. Geografia w Szkole [Geography at school] 2, 39–42.

Noga, H. (2010). Metodyka edukacji techniczno–informatycznej [Methodology of technical and IT education]. Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.

Olczak, J. (2005). Nowoczesne narzędzia technologii informacyjnej [Modern information technology tools]. Oficyna Wydawnicza CDiDN.

Piasecka, M. (2010). Praca z tablicą interaktywną [Working with an interactive board]. Życie Szkoły [Life in School] 4, 43–46.

Prauzner, T. (2005). Edukacja interaktywna [Interactive education]. Wychowanie Techniczne w Szkole [Technical education at school] 5, 42–44.

Rolf-Murawska, M., & Podgórski, Z. (2010). Interaktywnie na tablicy: w poszukiwaniu zastosowań tablicy interaktywnej do nauczania geografii [Interactive on the board: in search of applications of the interactive board for teaching geography]. Geografia w Szkole [Geography at School] 3, 53–60.

Ruman, N. (2017). Use of information technologies in upper secondary education – practical inspirations from Karol Miarka Upper Secondary School Complex No. 2 in Pszczyna. International Journal of Research in E–learning 3(2), 63–74.

Ruman, N. (2018). The role of ecological education and IT education in promoting sustainable development of a human being. International Journal of Research in E–learning 4(2), 107–123.

Sałasińska-Andruszkiewicz, J. (2015). Tablice interaktywne na co dzień [Everyday interactive boards]. Życie Szkoły [Life in School] 3, 10–13.

Serowy, D. (2011). Holiday postcards – lekcja języka angielskiego z wykorzystaniem tablicy interaktywne [Holiday postcards – English lesson using an interactive board]. Języki Obce w Szkole [Foreign Languages at School] 3, 44–45.

Sęczawa, M. (2008). Interaktywna tablica w szkole [Interactive board at school]. Dyrektor Szkoły [School Director] 9, 16–18.

Surowaniec, J. (2007). Tablica Interaktywna w edukacji i reedukacji specjalnej [Interactive board in education and special re–education]. Szkoła Specjalna [Special School] 2, 8–14.

Wojtanowicz, M., (2013). Korzystanie z tablicy interaktywnej w szkole specjalnej. Część I. Rola tablicy interaktywnej w nauczaniu osób z niepełnosprawnością intelektualną [The use of an interactive board in a special school. Part I. The role of the interactive board in teaching intellectually disabled people]. Szkoła Specjalna [Special School] 2, 215–225.

Zbisławska, D. (2010). Pracujemy przy tablicy interaktywnej [We work at an interactive board]. Życie Szkoły [Life in School] 1, 36–37.

Downloads

Published

2020-12-29

How to Cite

Ruman, N., & Pokładnik, A. (2020). The Interactive Board – an Indispensable Device in Upper Secondary Education. International Journal of Research in E-Learning, 6(2), 1–17. https://doi.org/10.31261/IJREL.2020.6.2.11

Issue

Section

Articles