Postholokaustowa twórczość Anny Langfus (1920–1966): pozycjonowanie czytelnika i empatyczny niepokój

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/IR.2021.06.07

Słowa kluczowe:

Anna Langfus, reakcja odbiorcy, charakteryzacja, Dominick LaCapra, empatyczny niepokój

Abstrakt

Urodzona w Polsce francuskojęzyczna pisarka żydowskiego pochodzenia — Anna Langfus (1920–1966) — jest autorką wielu tekstów o wysokiej wartości referencyjnej, literackiej, epistemologicznej i etycznej. Bohaterami jej trzech nowatorskich powieści, opartych na osobistym doświadczeniu utraty i wyobcowania, są osoby skrajnie wyalienowane. W utworach tych centralnym zagadnieniem jest tożsamość po Holokauście, a uwaga skupia się na wypowiedziach i doświadczeniach ocalałego. Jednocześnie stanowią one próbę nawiązania etycznego kontaktu z czytelnikiem, któremu, w odróżnieniu od bohaterów Langfus, obce są tego rodzaju traumatyczne przeżycia. Autor artykułu, korzystając z wprowadzonego przez Dominicka LaCaprę pojęcia „empatycznego niepokoju”, i przywołując opinie Langfus na temat literatury, omawia niektóre ze stosowanych przez nią chwytów narracyjnych (rezygnacja z patosu, luka, milczenie, elipsa), służących etycznemu apelowi do czytelnika.

Biogram autora

France Grenaudier-Klijn - Uniwersytet Masseya

France Grenaudier-Klijn — PhD, Associate Professor of French and French Subject Convenor in the School of Humanities, Media & Creative Communication at Massey University, New Zealand. She has published widely on Patrick Modiano (1945–), including a 2017 study of the functions and attributes of femininity in his work. Her chapters and articles have been concerned with post-Shoah French literature, contemporary French noir,
women writing in French, and French popular culture. Grenaudier-Klijn is also a specialist of French Belle Époque novelist Marcelle Tinayre (1870–1948). She is currently completing a characters’ directory in Modiano’s œuvre. Her next monograph will discuss the fiction of Anna Langfus (1920–1966).

Bibliografia

References

Cottenet-Hage, Madeleine. “Anna Langfus et les risques de la mémoire.” Engel, Vincent (ed.). Les Lettres Romanes. Special issue: “La Littérature des camps : la quête d’une parole juste entre silence et bavardage. Louvain-la-Neuve 1995.

DeKoven Ezrahi, Sidra. By Words Alone: The Holocaust in Literature. Chicago: University of Chicago Press, 2008.

Delpech, Jeanine. “Interview Anna Langfus.” Les Lettres françaises, 22 November 1962.

Dufiet, Jean-Paul. Le Premier théâtre de la Shoah. Udine: Forum, 2012.

Friedemann, Joë. Langages du désastre. Robert Antelme, Anna Langfus, André Schwarz-Bart, Jorge Semprun, Elie Wiesel. Saint-Genouph: Librarie Nizet, 2007.

Galabru, Sophie. “Paul Ricœur and Emmanuel Levinas: vulnerability, memory and narrative.” Études ricœuriennes, vol. 10, no. 1, 2019.

Insdorf, Annette. Foreword by Wiesel, Elie. Indelible Shadows: Film and the Holocaust. Cambridge: Cambridge University Press, 1983.

Koopman, Emy. “Reading the Suffering of Others. The Ethical Possibilities of Empathic Unsettlement.” Journal of Literary Theory, vol. 4, no. 2, January 2010.

LaCapra, Dominick. Writing History, Writing Trauma. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2001.

Langfus, Anna. Les Lépreux [The Lepers]. Dufiet, Jean-Paul. Le Premier théâtre de la Shoah. Udine: Forum, 2012.

Langfus,Anna. Le Sel et le soufre. Paris: Gallimard, 1960.

Langfus,Anna. Les Bagages de sable. Paris: Gallimard, 1962.

Langfus,Anna. Saute, Barbara. Paris: Gallimard, 1965.

Langfus,Anna. “Un Cri ne s’imprime pas.” Speech given to the Women’s International Zionist Organization (WIZO) in March 1963. Reproduced in Les nouveaux cahiers, vol. 115, 1993.

Langfus, Anna. “Les écrivains devant le fait concentrationnaire.” L’Arche, vol. 50, 1961.

O’Flaherty, Angela. “Anna Langfus’s Les Bagages de sable.” Atack, Margaret; Lloyd, Christopher. Framing Narratives of the Second World War and Occupation in France, 1939–2009. Manchester: Manchester University Press, 2012.

Patterson, David. The Shriek of Silence: A Phenomenology of the Holocaust Novel. Lexington: University Press of Kentucky, 1992.

Potel, Jean-Yves. Les Disparitions d’Anna Langfus. Paris: Les Éditions Noir sur Blanc, 2014.

Ricœur, Paul. Temps et récit 1-‘L’intrigue et le récit historique’. Paris: Le Seuil, 1991.

Ricœur, Paul. La Mémoire, l’histoire, l’oubli. Paris: Le Seuil, 2000.

Ruszniewski-Dahan, Myriam. Romanciers de la Shoah. Si l’écho de leur voix faiblit… Paris: L’Harmattan, 1999

Opublikowane

2021-06-27

Jak cytować

Grenaudier-Klijn, France. 2021. „Postholokaustowa twórczość Anny Langfus (1920–1966): Pozycjonowanie Czytelnika I Empatyczny niepokój”. Iudaica Russica, nr 1(6) (czerwiec):147-56. https://doi.org/10.31261/IR.2021.06.07.

Numer

Dział

Artykuły