Zuzanna Ginczanka: krytyka, poezja, życie. O tym, jak otwierają się znaki

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/IR.2021.05.07

Słowa kluczowe:

Ginczanka, openness, postmodernism, Jewishness

Abstrakt

The article is an attempt to grasp a feature of the literary and cultural phenomenon of Zuzanna Ginczanka, a Ukrainian-born Polish poetess of the Jewish origin. It refers to 1) biographical elements, 2) their mediation in chosen critical works, as well as 3) the samples of Ginczanka’s literary output. The key concept for
my investigations is openness (understood mainly as indeterminacy of meaning), which I associate with the intellectual climate of postmodernism, to trace, however, the modalities and variations of openness in Ginczanka’s life, criticism and poetry.

Biogram autora

Marta Zając - Uniwersytet Śląski

Marta Zając — anglistka, profesor w Instytucie Literaturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego. Wykłada teorię literatury i kultury. Była lub jest członkinią interdyscyplinarnych towarzystw naukowych (m.in. Polskiego
Towarzystwa Filozofii Religii, International Society of Religion, Literature and Culture); prezentowała wyniki swoich badań na organizowanych przez nie konferencjach. Na obszar jej zainteresowań naukowych składają się obecnie takie zagadnienia jak procesy sekularne i postsekularne, związki między kulturą a religią, tożsamość płciowa, teologia i biblistyka feministyczna, konwersja w literaturze, kulturze i filozofii, judaizm. Opublikowała dwie monografie: The Feminine of Difference i Przestrzeń kobiety w chrześcijańskiej koncepcji Boga, a także liczne artykuły w języku polskimi angielskim. Zainicjowała i ukończyła redakcję interdyscyplinarnych monografii zbiorowych: Figury i znaczenia mądrości i Studia hebraica.

Bibliografia

.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-22

Jak cytować

Zając, Marta. 2020. „Zuzanna Ginczanka: Krytyka, Poezja, życie. O Tym, Jak Otwierają Się Znaki”. Iudaica Russica, nr 2(5) (grudzień):112-25. https://doi.org/10.31261/IR.2021.05.07.

Numer

Dział

Artykuły