„Moja Blondie jest chora, bo zrobiłem coś nie tak…”. Jeszcze raz o fenomenie Shoah w nauczaniu kreatywnego pisania w uniwersytecie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/IR.2023.11.09

Słowa kluczowe:

lodołamacz, twórcze pisanie, dyskusja, Shoah

Abstrakt

Artykuł dotyczy możliwości kreatywnego pisania na temat II wojny światowej i Holokaustu. Nacisk kładziony jest na krótkie ćwiczenie zwane lodołamaczem (icebreaker), mające na celu uwrażliwienie uczniów na te zagadnienia, jak również nauczenie ich współpracy w grupie. Tematem icebreakera jest los psa Hitlera, Blondie. Uczniowie są proszeni o wyobrażenie sobie, że pewnego dnia budzą się w jej postaci. W artykule przeanalizowano prace pisemne zarówno czeskich, jak i zagranicznych (południowokoreańskich) studentów.

Bibliografia

Carrier, Peter. et al. The international status of education about the holocaust. Braunschweig: UNESCO, 2015.

Bublanová, Alžběta, and Stelzerová, Andrea. Cvičebnice tvůrčího psaní. Praha: Grada, 2021. Brande, Dorothea. Schriftsteller werden. Berlin: Autorenhaus (Becoming a Writer), 2006.

Dočekalová, Markéta. Tvůrčí psaní pro každého: Jak psát pro noviny a časopisy, jak vymyslet dobrý příběh, praktická cvičení. Praha: Grada, 2006.

Dočekalová, Markéta. Tvůrčí psaní pro každého 2: Naučte se vyprávět příběhy! Jak se píše povídka, novela a román? Praktická cvičení: 1. Praha: Grada, 2009.

Fischer, Sandra, “Dramapädagogische Aufwärmübungen und ihr Einfluss auf die Sprechangst und Sprechbereitschaft von Schüler: innen im L2-Englischunterricht. Eine quantitative Untersuchung.” In: Scenario: A journal for performative teaching, learning, research 2023, n. pag.

Gardner, John. On Becoming a Novelist. New York: W.W. Norton & Co, 1983.

Gesing, Fritz. Kreativschreiben. Handwerk und Techniken des Erzählens. Köln: Du-Mont, 2004.

Holý, Jiří. Obraz šoa v české literatuře, 2010, https://service.ucl.cas.cz/edicee/images/data/sborniky/kongres/Česká%20literatura%20-%20rozhraní%20a%20okraje/009_jiri_holy.pdf.

Hrdinová Eva M. and Ivona Dömischová, “If I Met a Jew — What Would I talk to Him/Her About? The Possibilities of Creative Writing and Post Shoah Literature in the Czech Language.” In Iudaica Russica, 2023, 1 (10), pp. 1–14.

Chráska, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007.

Imber, Shulamit. The pedagogical approach to teaching the Holocaust. In: Teaching History 2013, https://www.holocaustcentre.org.nz/uploads/1/2/2/4/122437058/the_pedagogical_approach_to_teaching_the_holocaus1_1.pdf

Mašát, Milan. “K implementaci tematiky šoa do výuky literární výchovy z pohledu učitelů.” In Paidagogos, 2019, https://www.paidagogos.net/issues/2019/1/article.php?id=3

Mašát, Milat, and Sladová, Jana. “Representations of Shoah and Holocaust Terms in Selected Curriculum Documents: A Teacher’s Perspective.” In: Universal Journal of Educational Research, 2019, http://www.hrpub.org/download/20190130/UJER18-19512592.pdf

Palmer, Ann, and Larler, Graham. Writing and Imagery — How to Avoid Writer’s Block (How to Become an Author). Abergele Aber Books, 2013.

Palmer, Ann. Writing and Imagery — How to Deepen Your Creativity and Improve Your Writing. Abergele: Aber Books, 2010.

Smithová, Keri. Destrukční deník. Praha: CooBo, 2022.

Opublikowane

2023-12-29

Jak cytować

Hrdinová, Eva Maria, Ivona Dömischová, i Pavel Aleš. 2023. „«Moja Blondie Jest Chora, Bo zrobiłem Coś Nie tak…». Jeszcze Raz O Fenomenie Shoah W Nauczaniu Kreatywnego Pisania W Uniwersytecie”. Iudaica Russica, nr 2(11) (grudzień):1-15. https://doi.org/10.31261/IR.2023.11.09.

Numer

Dział

Artykuły