Selected risk factors in voice disorders and knowledge of vocal hygiene in primary school teachers. Preliminary report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.01.04

Keywords:

teachers, voice disorders, voice production, occupational hygiene, occupational risk

Abstract

Voice is a work instrument in many professions, especially in that of teaching. Teachers are prone to develop voice impairment that is likely to occur due to lack of practice in and familiarity with the voice production principles and occupational hygiene. In spite of growing understanding and awareness of the need to use one’s voice properly, a significant share of vocal apparatus disorders include complaints resulting from excessive and inappropriate vocal strain. The following article aims at summarizing preliminary results of a study oriented towards assessment of teachers’ knowledge and practice in the field of vocal hygiene.

References

Fiszer, M., Kotyło, P., Niebudek-Bogusz, E., Merecz, D., Śliwińska-Kowalska, M. (2002).

Ocena zaburzeń głosu i problemów psychologicznych u nauczycieli. Otorynolaryngologia, 1(3), 181–186.

Guzy, A. (2014). Jakość emisji głosu przyszłych nauczycieli. W: D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska (red.), Językowe, literackie i kulturowe ścieżki edukacji polonistycznej (tradycja i współczesność). Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Helenie Synowiec w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej (s. 427–440). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Kazanecka, A., Niebudek-Bogusz, E., (2009). Porównanie wyników wskaźnika niepełnosprawności głosowej VHI w grupie nauczycieli z zaburzeniami głosu oraz w grupie osób z dysfonią o podłożu pozazawodowym. Medycyna Pracy, 60(4), 283–288.

Laskowska, H. (2006). Wykorzystanie emisji głosu mówionego w edukacji. W: L. Kataryńczyk-Mania, I. Kowalkowska (red.), Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy (s. 33–37). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Niebudek-Bogusz, E., Kuzańska, A., Woźnicka, E., Śliwińska-Kowalska, M. (2007). Ocena zaburzeń głosu u nauczycieli za pomocą wskaźnika niepełnosprawności głosowej (voice Handicap Index – VHI). Medycyna Pracy, 58(5), 393–402.

Ratajczak, J., Rapiejko, P., Jurkiewicz, D. (2007). Wpływ wykonywanego zawodu na samoocenę zaburzeń głosu. Otolaryngologia Polska, 61(5), 857–863.

Rosłaniec, A., Sielska-Badurek, E., Niemczyk, K. (2019). Ocena przestrzegania zasad higieny i emisji głosu przez nauczycieli. Polski Przegląd Otorynolaryngologiczny, 2019, 8(2), 18–24.

Sambor, B. (2017). Fizjologia i anatomia układu oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnego jako podstawa planowania terapii głosu. W: D. Pluta-Wojciechowska, B. Sambor (red.), Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej (s. 339–360). Gdańsk: Harmonia Universalis.

Sznurowska-Przygocka, B., Śliwińska-Kowalska, M. (2012). Ocena skuteczności rehabilitacji foniatrycznej głosu u nauczycieli z przewlekłą dysfonią. Otorynolaryngologia, 11(2), 60–70.

Śliwińska-Kowalska, M., et al. (2003). Ocena skuteczności terapii głosowej w leczeniu zaburzeń głosu u nauczycieli. Medycyna Pracy, 54(4), 319–325.

Śliwińska-Kowalska, M., Niebudek-Bogusz, E. (2009). Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu. Poradnik dla nauczycieli. Łódź: Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera.

Tarasiewicz, B. (2019). Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków: Universitas.

Van Houtte, E., Claeys, S., Wuyts, F., Van Lierde, K. (2011). The impact of voice disorders among teachers: Vocal complaints, treatment-seeking behavior, knowledge of vocal care, and voice-related absenteeism. Journal of Voice, 25(5), 570–575.

Verdolini, K., Ramig, L. (2001). Review: Occupational risks for voice problems. Logopedics Phoniatrics Vocology, 26(1), 37–46.

Published

2021-06-27

How to Cite

Sosulska, A., Sambor, B., & Jekiełek, M. (2021). Selected risk factors in voice disorders and knowledge of vocal hygiene in primary school teachers. Preliminary report. Logopedia Silesiana, 10(1), 1–28. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.01.04