Neurologopedyczna diagnoza dzieci w wieku niemowlęcym z paraliżem fałdów głosowych – podejście holistyczne. Studia przypadków
DOI:
https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.01.05Słowa kluczowe:
dysfonia, dysfagia, porażenie fałdów głosowych, diagnoza logopedycznaAbstrakt
Artykuł w zakresie teoretycznym przedstawia dysfagię i dysfonię u dzieci z porażeniem fałdów głosowych w wyniku oddziaływań operacyjnych – przyczyny, objawy, możliwości diagnostyczne, a także wstępne rekomendacje terapeutyczne. W aspekcie praktycznym autorki ukazują sposoby badania zaburzeń głosu i połykania u pacjentów w wieku niemowlęcym, którzy brali udział w próbie eksperymentalno-klinicznej w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Krakowie. W artykule omówiono dwa studia przypadku, które miały posłużyć do opracowania standardu postępowania neurologopedycznego dedykowanego dla tego rodzaju pacjentów. Autorki skupiły się na przedstawieniu zależności diagnozy funkcjonalnej/miofunkcjonalnej z diagnozą umiejętności prelingwalnych i lingwlanych dziecka w aspekcie rozwoju kompetencji językowej oraz komunikacyjnej. Mioterapia w tym ujęciu ma stanowić podstawę działań, koniecznych w ramach wczesnej interwencji terapeutycznej, które mają posłużyć stymulacji rozwoju mowy dziecka. W podsumowaniu artykuł określa rekomendacje terapeutyczne, które zostały opracowane na podstawie zaprezentowanej procedury
badawczej.
Bibliografia
Audag, N., Goubau, C., Toussaint, M., Reychle, G. (2016). Screening and evaluation tools of dysphagia in children with neuromuscular diseases: A systematic review. Developmental Medicine and Child Neurology, 9(6), 591–596. https://doi.org/10.1111/dmcn.13354.
Błeszyński, J., Brzozowska-Misiewicz, I., Twardo, M. (2016). Zarys terapii logopedycznej dzieci z zespołami wad wrodzonych. Wczesna interwencja logopedyczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Boksa, E. (2016). Dysfagia z perspektywy zaburzeń komunikacji językowej u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Kraków: Libron.
Dharmarathna, I., Miles, A., Allen, J. (2019). Twenty years of quantitative instrumental measures of swallowing in children: a systematic review. European Journal of Pediatrics, 179, 203–223. https://doi.org/10.1007/s00431-019-03546-x.
García-Torres, E. et al. (2019). Vocal cord paralysis after cardiovascular surgery in children: Incidence, risk factors and diagnostic options. European Journal of Cardio-Thoracic Surgery, 57, 359–365. https://doi.org/10.1093/ejcts/ezz190.
Gawlik, M., Kurdas, D. (2014). Zasady walidacji kwestionariuszy na przykładzie kwestionariusza Caregiver Quality of Life-Cancer. The Central European Journal of Social Sciences and Humanities, 3, 26–29. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-494f824f-d03c-44dc-9d4b-f5053cb0c0a4.
Ha, J. (2020). Unilateral vocal fold palsy & dysphagia: A review. Auris Nasus Larynx, 47, 315–334. https://doi.org/10.1016/j.anl.2020.03.001.
Hamadah, H.K., Kabbani, M.S. (2017). Bedside ultrasound in the diagnosis and treatment of children with respiratory difficulty following cardiac surgery. Journal of Clinical Imaging Science, 7(37), 1–13. https://doi.org/10.4103/jcis.JCIS_42_17.
Horton, J., Atwood, C., Gnagi, S., Teufel, R., Clemmens, C. (2018). Temporal trends of pediatric dysphagia in hospitalized patients. Dysphagia, 33(5), 655–661. https://doi.org/10.1007/s00455-018-9884-9.
Jabbour, J., Uhing, M., Robey, T. (2017). Vocal fold paralysis in preterm infants: prevalence and analysis of risk factors. Journal of Perinatology, 37(5), 585–590. https://doi.org/10.1038/jp.2016.263.
Jabłońska-Jesionowska, M., Zawadzka-Głos, L. (2019). Diagnostic evaluation of congenital respiratory stridor in children. New Medicine, 1, 3–13. https://doi.org/10.25121/NewMed.2019.23.1.3.
Knapek, M. (2020). Anatomiczne i fizjologiczne uwarunkowania opóźnionego rozwoju mowy oddychanie i fonacja. Forum Logopedy, 39, 5–9.
Machoś, M., Czajkowska M. (2019). Ssanie bez tajemnic. Zabrze: Wydawnictwo GooGoo.
Machoś-Nikodem, M. (2018). Diagnoza neurologopedyczna niemowlęcia od 1 do 12 miesiąca życia. Bytom: Wydawnictwo Ergo-Sum.
Mielnik-Niedzielska, G. (2016). Dysfagia u dzieci. Otorynolaryngologia, 15(2), 63–67. https://www.otorynolaryngologia-pk.pl/f/file/orl-16-2-2.pdf.
Narożny, W., Szmaj, M. (2014). Zaburzenia mowy w dysfagii. W: S. Milewski, J. Kuczkowski,
K. Kaczorowska-Bray (red.). Biomedyczne podstawy logopedii. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Nguyen, S., et al. (2016). Dysphagia after cardiac operations is associated with increased length of stay and costs. American Surgery, 82(10), 890–893. https://doi.org/10.1177/000313481608201006.
Obrębowski, A. Wiskirska-Woźnicka, B. Obrębowska, Z. (2018). Zaburzenia połykania w praktyce neurologopedycznej. W: A. Obrębowski (red.). Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań: Termedia.
Pusz, B. (2016). Wczesna interwencja i stymulacja dziecka na oddziale neonatologicznym. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Pluta-Wojciechowska, D. (2009). Połykanie jako jedna z niewerbalnych czynności kompleksu ustno-twarzowego. Logopedia, 38, 119–147.
Przybyla, O. (2015). Postępowanie logopedyczne w przypadku noworodków i niemowląt. W: S. Grabias, T. Woźniak, J. Panasiuk (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Regner, A. (2016). Wczesna interwencja logopedyczna zapobiegająca zaburzeniom ustno-twarzowym. Wczesna interwencja logopedyczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Rządzka, M. (2018). Wczesna interwencja logopedyczna u noworodków i niemowląt. Kontekst diagnostyczno-terapeutyczny. Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań: Termedia
Rządzka, M. (2019). Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja. Kraków: Impuls.
Saunders, N., et al. (2013). Guidance on the development and validation of diagnostic tests that depend on nucleic acid amplification and detection. Journal of Clinical Virology, 56, 260–270. https://doi.org/10.1016/j.jcv.2012.11.013.
Speyer, R., Cordier, R., Parsons, R., Denman, D., Kim, J.H., (2018). Psychometric characteristics of non-instrumental swallowing and feeding assessments in pediatrics: A systematic review. Dysphagia 33, 1–14. https://doi.org/10.1007/s00455-017-9835-x.
Stoudemire, W., Fordham, L.A., Vece, T.J. (2018). Diagnosis and treatment of pediatric dysphagia: Radiography. W: Ongkasuwan, J., Chiou, E. (red.), Pediatric dysphagia. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-97025-7_9.
Tomik, J., Solowska, B. (2015). Zaburzenia połykania. Neurolingwistyka Praktyczna, 1, 27–41.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).