Neurologopedyczna diagnoza dzieci w wieku niemowlęcym z paraliżem fałdów głosowych – podejście holistyczne. Studia przypadków

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.01.05

Słowa kluczowe:

dysfonia, dysfagia, porażenie fałdów głosowych, diagnoza logopedyczna

Abstrakt

Artykuł w zakresie teoretycznym przedstawia dysfagię i dysfonię u dzieci z porażeniem fałdów głosowych w wyniku oddziaływań operacyjnych – przyczyny, objawy, możliwości diagnostyczne, a także wstępne rekomendacje terapeutyczne. W aspekcie praktycznym autorki ukazują sposoby badania zaburzeń głosu i połykania u pacjentów w wieku niemowlęcym, którzy brali udział w próbie eksperymentalno-klinicznej w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Krakowie. W artykule omówiono dwa studia przypadku, które miały posłużyć do opracowania standardu postępowania neurologopedycznego dedykowanego dla tego rodzaju pacjentów. Autorki skupiły się na przedstawieniu zależności diagnozy funkcjonalnej/miofunkcjonalnej z diagnozą umiejętności prelingwalnych i lingwlanych dziecka w aspekcie rozwoju kompetencji językowej oraz komunikacyjnej. Mioterapia w tym ujęciu ma stanowić podstawę działań, koniecznych w ramach wczesnej interwencji terapeutycznej, które mają posłużyć stymulacji rozwoju mowy dziecka. W podsumowaniu artykuł określa rekomendacje terapeutyczne, które zostały opracowane na podstawie zaprezentowanej procedury
badawczej.

Biogramy autorów

Magdalena Knapek - Uniwersytet Jagielloński

dr n. hum. w zakresie językoznawstwa, neurologopeda, adiunkt w Zakładzie Logopedii Instytutu Glottodydaktyki Polonistycznej UJ. Specjalizuje się w diagnozie i terapii zaburzeń rozwoju mowy dzieci do 3 roku życia. Obecnie szczególną uwagę poświęca mioterapii oraz pacjentom z trudnościami w obszarze ustno-twarzowym. Prowadzi konsultacje dla noworodków i niemowlaków z problemami w karmieniu. Zajmuje się rozwojem języka w życiu prenatalnym, zaburzeniami mowy u dzieci z poważnymi deficytami rozwojowymi, bada zależności między opóźnieniem w rozwoju mowy a problemami laryngologicznymi.

Paulina Wójcik-Topór - Uniwersytet Jagielloński

dr n. hum. w zakresie językoznawstwa, neurologopeda,  adiunkt w Zakładzie Logopedii Instytutu Glottodydaktyki Polonistycznej UJ. Od roku 2010 pracuje w placówkach medycznych jako logopeda kliniczny, prowadząc terapie głównie osób dorosłych po różnych incydentach neurologicznych. Prowadzi warsztaty i szkolenia z zakresu dydaktyki i procedur postępowania logopedycznego w afazji oraz programowania terapii mowy i języka osób dorosłych. Jej zainteresowania dotyczą programowania terapii pacjentów dorosłych, w tym również geriatrycznych.

Bibliografia

Audag, N., Goubau, C., Toussaint, M., Reychle, G. (2016). Screening and evaluation tools of dysphagia in children with neuromuscular diseases: A systematic review. Developmental Medicine and Child Neurology, 9(6), 591–596. https://doi.org/10.1111/dmcn.13354.

Błeszyński, J., Brzozowska-Misiewicz, I., Twardo, M. (2016). Zarys terapii logopedycznej dzieci z zespołami wad wrodzonych. Wczesna interwencja logopedyczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Boksa, E. (2016). Dysfagia z perspektywy zaburzeń komunikacji językowej u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Kraków: Libron.

Dharmarathna, I., Miles, A., Allen, J. (2019). Twenty years of quantitative instrumental measures of swallowing in children: a systematic review. European Journal of Pediatrics, 179, 203–223. https://doi.org/10.1007/s00431-019-03546-x.

García-Torres, E. et al. (2019). Vocal cord paralysis after cardiovascular surgery in children: Incidence, risk factors and diagnostic options. European Journal of Cardio-Thoracic Surgery, 57, 359–365. https://doi.org/10.1093/ejcts/ezz190.

Gawlik, M., Kurdas, D. (2014). Zasady walidacji kwestionariuszy na przykładzie kwestionariusza Caregiver Quality of Life-Cancer. The Central European Journal of Social Sciences and Humanities, 3, 26–29. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-494f824f-d03c-44dc-9d4b-f5053cb0c0a4.

Ha, J. (2020). Unilateral vocal fold palsy & dysphagia: A review. Auris Nasus Larynx, 47, 315–334. https://doi.org/10.1016/j.anl.2020.03.001.

Hamadah, H.K., Kabbani, M.S. (2017). Bedside ultrasound in the diagnosis and treatment of children with respiratory difficulty following cardiac surgery. Journal of Clinical Imaging Science, 7(37), 1–13. https://doi.org/10.4103/jcis.JCIS_42_17.

Horton, J., Atwood, C., Gnagi, S., Teufel, R., Clemmens, C. (2018). Temporal trends of pediatric dysphagia in hospitalized patients. Dysphagia, 33(5), 655–661. https://doi.org/10.1007/s00455-018-9884-9.

Jabbour, J., Uhing, M., Robey, T. (2017). Vocal fold paralysis in preterm infants: prevalence and analysis of risk factors. Journal of Perinatology, 37(5), 585–590. https://doi.org/10.1038/jp.2016.263.

Jabłońska-Jesionowska, M., Zawadzka-Głos, L. (2019). Diagnostic evaluation of congenital respiratory stridor in children. New Medicine, 1, 3–13. https://doi.org/10.25121/NewMed.2019.23.1.3.

Knapek, M. (2020). Anatomiczne i fizjologiczne uwarunkowania opóźnionego rozwoju mowy oddychanie i fonacja. Forum Logopedy, 39, 5–9.

Machoś, M., Czajkowska M. (2019). Ssanie bez tajemnic. Zabrze: Wydawnictwo GooGoo.

Machoś-Nikodem, M. (2018). Diagnoza neurologopedyczna niemowlęcia od 1 do 12 miesiąca życia. Bytom: Wydawnictwo Ergo-Sum.

Mielnik-Niedzielska, G. (2016). Dysfagia u dzieci. Otorynolaryngologia, 15(2), 63–67. https://www.otorynolaryngologia-pk.pl/f/file/orl-16-2-2.pdf.

Narożny, W., Szmaj, M. (2014). Zaburzenia mowy w dysfagii. W: S. Milewski, J. Kuczkowski,

K. Kaczorowska-Bray (red.). Biomedyczne podstawy logopedii. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Nguyen, S., et al. (2016). Dysphagia after cardiac operations is associated with increased length of stay and costs. American Surgery, 82(10), 890–893. https://doi.org/10.1177/000313481608201006.

Obrębowski, A. Wiskirska-Woźnicka, B. Obrębowska, Z. (2018). Zaburzenia połykania w praktyce neurologopedycznej. W: A. Obrębowski (red.). Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań: Termedia.

Pusz, B. (2016). Wczesna interwencja i stymulacja dziecka na oddziale neonatologicznym. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Pluta-Wojciechowska, D. (2009). Połykanie jako jedna z niewerbalnych czynności kompleksu ustno-twarzowego. Logopedia, 38, 119–147.

Przybyla, O. (2015). Postępowanie logopedyczne w przypadku noworodków i niemowląt. W: S. Grabias, T. Woźniak, J. Panasiuk (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Regner, A. (2016). Wczesna interwencja logopedyczna zapobiegająca zaburzeniom ustno-twarzowym. Wczesna interwencja logopedyczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Rządzka, M. (2018). Wczesna interwencja logopedyczna u noworodków i niemowląt. Kontekst diagnostyczno-terapeutyczny. Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań: Termedia

Rządzka, M. (2019). Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja. Kraków: Impuls.

Saunders, N., et al. (2013). Guidance on the development and validation of diagnostic tests that depend on nucleic acid amplification and detection. Journal of Clinical Virology, 56, 260–270. https://doi.org/10.1016/j.jcv.2012.11.013.

Speyer, R., Cordier, R., Parsons, R., Denman, D., Kim, J.H., (2018). Psychometric characteristics of non-instrumental swallowing and feeding assessments in pediatrics: A systematic review. Dysphagia 33, 1–14. https://doi.org/10.1007/s00455-017-9835-x.

Stoudemire, W., Fordham, L.A., Vece, T.J. (2018). Diagnosis and treatment of pediatric dysphagia: Radiography. W: Ongkasuwan, J., Chiou, E. (red.), Pediatric dysphagia. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-97025-7_9.

Tomik, J., Solowska, B. (2015). Zaburzenia połykania. Neurolingwistyka Praktyczna, 1, 27–41.

Pobrania

Opublikowane

2022-06-15

Jak cytować

Knapek, M., & Wójcik-Topór, P. (2022). Neurologopedyczna diagnoza dzieci w wieku niemowlęcym z paraliżem fałdów głosowych – podejście holistyczne. Studia przypadków. Logopedia Silesiana, 11(1), 1–33. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.01.05