Organizacja terapii logopedycznej dzieci z autyzmem i nie tylko. Modele działania

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.01.01

Słowa kluczowe:

autyzm, ASD, terapia logopedyczna, organizacja

Abstrakt

W artykule przedstawiono terapię logopedyczną stosowaną w pracy z dziećmi z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, wychodząc od istoty podejmowanych działań, zakresu i form prowadzonych oddziaływań oraz współorganizacji procesu wspomagającego. Specyfika problemu nabywania kompetencji językowych dzieci z autyzmem, różnorodność uwarunkowań (w tym wiek i progresywność lub/i regresywność rozwoju), jak również indywidualne nabywanie tej umiejętności są elementami osiowymi w kształtowaniu modelu terapii. Organizacja, wsparcie techniczne i otoczenie (poziom jego zaangażowania) są istotnymi elementami wspomagającymi, a czasem determinującymi uzyskiwane efekty terapii.

Bibliografia

American Speech-Language-Hearing Association (2005). Roles and responsibilities of speech-language pathologists concerning augmentative and alternative communication (Position Statement). www.asha.org/policy [access: 22.01.2021].

Bambara, L.M., Cole, C.L., Kunsch, C., Tsai, S., & Ayad, E. (2016). A peer-mediated intervention to improve the conversational skills of high school students with an autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 27, 29–43. https://doi. org/10.1016/j.rasd.2016.03.003.

Błeszyński, J.J. (1997). Mowa i język osób z autyzmem, wybrane zagadnienia. Słupsk: WSP.

Błeszyński, J.J. (2011). Miejsce terapii pedagogicznej w pedagogice specjalnej – studium terminologiczne. In: Z. Gajdzica (ed.), Wokół problemów edukacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych – idee, koncepcje, badania (pp. 93–102). Kraków: Impuls.

Błeszyński, J.J. (2015). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. In: N. Morgulec-Adamowicz, A. Kosmol, B. Molik (eds.), Adaptowana aktywność fizyczna dla fizjoterapeutów (pp. 61–85). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Błeszyński, J.J. (2020). Komunikacja wspomagająca i alternatywna w pracy z chorymi onkologicznie. In: A. Hamerlińska, B. Mikuła (eds.), Onkologopedia. Podejście interdyscyplinarne (pp. 118–139). Bielsko-Biała: Alfamedica Press.

Błeszyński, J.J. (ed.). (2006). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Impuls.

Buggey, T. (2014). Video modeling applications for persons with autism. In: P.A. Prelock & R.J. McCauley (eds.), Treatment of autism spectrum disorders: Evidence-based intervention strategies for communication and social interactions. Baltimore MD: Paul H. Brookes.

Cardon, T. (2013). Video modeling imitation training to support gestural imitation acquisition in young children with an autism spectrum disorder. Speech, Language and Hearing, 16(4), 227–238. https://doi.org/10.1179/2050572813Y.0000000018.

Cardon, T.A. (2012), Teaching caregivers to implement video modeling imitation training via iPad for their children with autism. Research in Autism Spectrum Disorders, 6(4), 1389–1400.

Chan, J.M. et al. (2009). Use of peer-mediated interventions in the treatment of autism spectrum disorders: A systematic review. Research in Autism Spectrum Disorders, 3(4), 876–889. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2009.04.003.

Chang, Y.C., & Locke, J. (2016). A systematic review of peer-mediated interventions for children with autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 27, 1–10. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2016.03.010.

Frost, L.A., & Bondy, A.S. (2002). The picture exchange communication system training manual (2nd ed.). Cherry Hill, NJ: Pyramid Educational Consultants. https://pecs-poland.com/pecs/ [accesss: 26.01.2021].

Ganz, J.B. (2015). AAC interventions for individuals with autism spectrum disorders: State of the science and future research directions. Augmentative and Alternative Communication, 31(3), 203–214. https://doi.org/10.3109/07434618.2015.1047532.

Ganz, J.B., Earles-Vollrath, T.L., Cook, K.E. (2011). Video modeling. A visually based intervention for children with autism. Teaching Exceptional Children, 6(43), 8–19. https://doi.org/10.1177/004005991104300601.

Goethe, J. (1907). Maximen und Reflexionen. Ed. M. Hecker. (Schriften der Goethe-Gesellschaft, Bd. 21), p. 190.

Goldstein, H. (2002). Communication intervention for children with autism: A review of treatment efficacy. Journal of Autism and Developmental Disorders, 32(5), 373–396. https://doi.org/10.1023/a:1020589821992.

Grabias, S. (2003). Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Grabias, S. (2011). Logopedia – nauka o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowaniach językowych. Logopedia, 39/40, 9–34.

Hochman, J.M., Carter, E.W., Bottema-Beutel, K., Harvey, M.N., & Gustafson, J.R. (2015). Efficacy of peer networks to increase social connections among high school students with and without autism spectrum disorder. Exceptional Children, 82(1), 96–116. https://doi.org/10.1177/0014402915585482.

Iacono, T., Trembath, D., Erickson. S. (2016). The role of augmentative and alternative communication for children with autism: Current status and future trends. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 12, 2349–2361. https://doi.org/10.2147/ndt.s95967.

Kaczmarek, B.B. (ed.). (2014). Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi. Kraków: Impuls.

Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego.

Kasari, C., Freeman, S., & Paparella, T. (2006). Joint attention and symbolic play in young children with autism: A randomized controlled intervention study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(6), 611–620. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2005.01567.x.

Kasari, C., et al. (2014). Communication interventions for minimally verbal children with autism: A sequential multiple assignment randomized trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 53(6), 635–646. https://doi. org/10.1016/j.jaac.2014.01.019.

Kępiński, A. (2002). Psychopatologia nerwic. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Kępiński, A. (2003). Psychopatie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Logan, K., Iacono, T., & Trembath, D. (2017). A systematic review of research into aided AAC to increase social-communication functions in children with autism spectrum disorder. Augmentative and Alternative Communication, 33(1), 51–64. https://doi.org/10.1080/07434618.2016.1267795.

Lorah, E.R., Parnell, A., Whitby, P.S., & Hantula, D. (2015). A systematic review of tablet computers and portable media players as speech generating devices for individuals with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(12), 3792–3804. https://doi.org/10.1007/s10803-014-2314-4.

Manwaring, S.S., & Stevens, A.L. (2017). Does teaching joint attention improve language in children with autism spectrum disorder? Perspectives of the ASHA Special Interest Groups, 2(1), 11–26.

Mason, R.A., Ganz, J.B., Parker, R., Burke, M.D., & Camargo, S.P. (2012a). Moderating factors of video modeling with other as a model: A meta-analysis of single-case studies. Resarch in Developmental Disabilities, 33(4), 1076–1086. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2012.01.016.

Mason, R.A., Rispoli, M., Ganz, J.B., Boles, M.B., & Orr, K. (2012b). Effects of video modeling on communicative social skills of college students with Asperger syndrome. Developmental Neurorehabilitation, 15(6), 425–434. https://doi.org/10.3109/17518423.2012.704530.

McCoy, K., & Hermansen, E. (2007). Video modeling for individuals with autism: A review of model types and effects. Education and Treatment of Children, 30(4), 183–213. https://doi.org/10.1353/etc.2007.0029.

Mikołajewska, E., Mikołajewski, D. (2011). Neurorehabilitacja XXI wieku. Techniki teleinformatyczne. Impuls: Kraków.

Miś, L. (2019). Wideotrening Komunikacji ćwierć wieku później. Rozwój Video Home Training / Video Interaction Guidance w pracy socjalnej, psychologii, pedagogice i medycynie. Zeszyty Pracy Socjalnej, 24(4), 283–296. https://doi.org/10.4467/24496138ZPS.19.024.12008.

Murray, S., & Nolan, B., (2013). Video modeling form young children with autism spectrum disorders. A practice guide for parents and professionals. London: Jessica Kinglsey Publication.

National Research Council (2001). Educating children with autism. Eds. C. Lord, J.P. McGee. Washington, DC: National Academy Press.

O’Neil, M., & O’Neil, G. (2016). Making freedom real: Exploring the use of Makaton by adults. A discussion paper from the Centre for Welfare Reform. https://www.centreforwelfarereform.org/uploads/attachment/486/making-freedom-real.pdf [access: 28.01.2021].

Ossowski, R. (2020). Psychologia rehabilitacyjna w praktyce. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Paul, R. (2008). Interventions to improve communication in autism. Child and adolescent Psychiatric Clinics of North America, 17(4), 835–856. https://doi.org/10.1016/j.chc.2008.06.011.

Phillips, W., Baron-Cohen, S., & Rutter, M. (1998). Understanding intention in normal development and in autism. British Journal of Developmental Psychology, 16(3), 337–348. https://doi.org/10.1111/j.2044-835X.1998.tb00756.x.

Prizant, B.M., Wetherby, A.M., Rubin, E., Laurent, A.C., & Rydell, P.J. (2006). The SCERTS model: A comprehensive educational approach for children with autism spectrum disorders. Baltimore, MD: Paul H. Brookes.

Przybyla, O. (2019). Facilitated communication in autism. Case study. Logopedia Silesiana, 8, 351–362. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2019.08.15.

PWN. (s.a.). Pedagogika. In: Encyklopedia PWN. https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/pedagogika;3955414.html [access: 29.12.2021].

Reichow, B., & Volkmar, F.R. (2010). Social skills interventions for individuals with autism: Evaluation for evidence-based practices within a best evidence synthesis framework. Journal of Autism and Developmental Disorders, 40(2), 149–166. https://doi.org/10.1007/s10803-009-0842-0.

Romski, M., Sevcik, R.A., Barton-Hulsey, A., & Whitmore, A.S. (2015). Early intervention and AAC: What a difference 30 years makes. Augmentative and Alternative Communication, 31(3), 181–202. https://doi.org/10.3109/07434618.2015.1064163.

Sheehy, K., & Duffy, H.E. (2009). Attitudes to Makaton in the ages on integration and inclusion. International Journal of Special Education, 24(2), 91–201. file:///C:/Users/jacek/Downloads/SheehyDuffy_Makaton_112009_No_2.pdf.

Shire, S.Y., Shih, W., Bracaglia, S., Kodjoe, M., Kasari, C. (2020). Peer engagement in toddlers with autism: Community implementation of dyadic and individual Joint Attention, Symbolic Play, Engagement, and Regulation intervention. Autism, 24(8), 2142–2152. https://doi.org/10.1177/136236132093568.

Shire, S.Y., et al. (2017). Hybrid implementation model of community-partnered early intervention for toddlers with autism: A randomized trial. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58(5), 612–622. https://doi.org/10.1111/jcpp.12672.

Sigafoos, J., O’Reilly, M., & Cruz, B. de la (2007). How to use video modeling and videoprompting. Austin, TX: Pro-Ed.

Simpson, R.L., & Ganz, J.B. (2012). Picture exchange communication system (PECS). In: P.A. Prelock & R.J. McCauley (eds.), Treatment of autism spectrum disorders: Evidence-based intervention strategies for communication and social interactions. Baltimore, MD: Paul H. Brookes.

Sokołowska, A. (2017). Video modeling jako innowacyjna technika pracy terapeutyczno-edukacyjnej z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, 44(5), 115–138.

Stinissen, W. (2014). Terapia duchowa. Ttransl. J. Iwaszkiewicz. Poznań: W drodze.

Tager-Flusberg, H., & Kasari, C. (2013). Minimally verbal school-aged children with autism spectrum disorder: The neglected end of the spectrum. Autism Research, 6(6), 468–478. https://doi.org/10.1002/aur.1329.

Travers, J.C., Tincani, M.J., & Lang, R. (2015). Facilitated communication denies people with disabilities their voice. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities (RPSD), 39(3), 95–202. https://doi.org/10.1177/1540796914556778.

Tetzchner, S. von (1997). Historical issues in intervention research: Hidden knowledge and facilitating techniques in Denmark. European Journal of Disorders of Communication, 32(1), 1–18. https://doi.org/10.3109/13682829709021453. PMID 9135710.

Watkins, L., et al. (2015). A review of peermediated social interaction interventions for students with autism in inclusive settings. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(4), 1070–1083. https://doi.org/10.1007/s10803-014-2264-x.

Wetherby, A.M., & Woods, J.J. (2006). Early social interaction project for children with autism spectrum disorders beginning in the second year of life: A preliminary study. Topics in Early Childhood Special Education, 26(2), 67–82. https://doi.org/10.1177/02711214060260020201.

Wetherby, A.M., et al. (2014). Parent-implemented social intervention for toddlers with autism: An RCT. Pediatrics, 134(6), 1084–1093. https://doi.org/10.1542/peds.2014-0757.

Wong, C., et al. (2014). Evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism spectrum disorder. Chapel Hill, NC: The University of North Carolina; Frank Porter Graham Child Development Institute; Autism Evidence-Based Practice Review Group. http://autismpdc.fpg.unc.edu/sites/autismpdc.fpg.unc.edu/files/2014-EBP-Report.pdf.

Woods, J.J., Wetherby, A.M., Kashinath, S., & Holland, R.D. (2012). Early social interaction project. In: P.A. Prelock & R.J. McCauley (eds.), Treatment of autism spectrum disorders: Evidence-based intervention strategies for communication and social interactions. Baltimore, MD: Paul H. Brookes.

Zhang, J., & Wheeler, J.J. (2011). A meta-analysis of peer-mediated interventions for young children with autism spectrum disorders. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 46(1), 62–77.

Zielińska, J. (2015). Metody obrazowania pracy mózgu w perspektywie pedagogiki specjalnej. Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Zielińska, J. (2016). Wybrane techniki obrazowania sygnałów w perspektywie pedagogiki specjalnej. Przykłady zastosowania w praktyce diagnostyczno-terapeutycznej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Zielińska, J., & Piotrowska-Madej, K. (2017). Komunikacja AAC w terapii osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. In: J.J. Błeszyński & D. Baczała (eds.), Społeczeństwo włączające a komunikacja. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Pobrania

Opublikowane

2022-06-28

Jak cytować

Błeszyński, J. J. (2022). Organizacja terapii logopedycznej dzieci z autyzmem i nie tylko. Modele działania. Logopedia Silesiana, 11(1), 1–33. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.01.01