Zastosowanie technik poznawczo-behawioralnych w leczeniu stanów logofobii. Studium przypadku
Słowa kluczowe:
logophobia, cognitive behavioural techniques, stuttering, psychological therapy, therapy planAbstrakt
Basing on a case study, this article presents the theoretical and practical investigations into the use of cognitive behavioural techniques in the logophobia therapy. It discusses the role of psychological therapy in the context of fluency of speech disorders and analyses cognitive behavioural techniques. Moreover, it presents the practical application of cognitive behavioural trends, taking into consideration the implications of speech therapy. The case study is devoted to a man diagnosed with physiological stuttering of a mixed, tonic-clonic type, and deep logophobia. The subject of this article is a therapy plan, its results for the patient, and recommendations it poses for future treatment. The case study reveals the positive influence of psychological therapy on the patient’s progress in the context of fluency of speech and decrease in the fear of speaking.
Bibliografia
Bąbel P, Suchowierska M, Ostaszewski P.: Analiza zachowania od A do Z. Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2010.
Bourne J.E.: Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.
Brzeziński J.: Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa, Scholar 2008.
Chęciek M.: Jąkanie. Diagnoza – terapia – program. Kraków, Impuls 2012.
Chęciek M.: Kwestionariusz Cooperów do Oceny Jąkania. Lublin, Orator 2001.
Chęciek M., Bijak E., Kamińska D.: Jąkanie. Skuteczne techniki płynnego mówienia. TPM i TDSM w Zmodyfikowanym Programie Psychofizjologicznej Terapii Jąkających się. Gdańsk, Harmonia 2014.
Craig A.: Evidence-based practice in the treatment of adolescent and adult stuttering: what do we know and what works? ASHA 2007 Convention, Fluency Division Seminar. https://www.asha.org/Events/convention/.../1718_Craig_Ashley/ [data dostępu: 21.10.2018].
Kokoszka A.: Wprowadzenie do terapii poznawczo-behawioralnej. Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2009.
Lundskog M.: Cognitive Behavioral Therapy (CBT) for Stuttering Disorder. A case study. „Psykoterapeutexamensuppsats” 2012.
Maultsby jr. M.C.: Racjonalna terapia zachowania. Podręcznik terapii poznawczo-behawioralnej. Poznań, Wulkan 1992.
Menzies G.R. et al.: Cognitive behavior therapy for adults who stutter. A tutorial for speech-language pathologists. „Journal of Fluency Disorder” 2009, vol. 34, s. 187–200.
Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa, Żak 2010.
Plutchik R.: Emotion: A Psychoevolutionary Synthesis. New York, Harper and Row 1980.
Sęk H.: Psychologia kliniczna. Warszawa, Wydaw. Naukowe PWN 2012.
Suchańska A.: Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2007.
Tarkowski Z.: Jąkanie. Warszawa, Wydaw.Naukowe PWN 1999.
Tarkowski Z.: Jąkanie. Księga pytań i odpowiedzi. Gdańsk, Harmonia 2010.
Wells A.: Terapia poznawcza zaburzeń lękowych. Praktyczny podręcznik i przewodnik po teorii. Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2010.
Węsierska K.: Zaburzenia płynności mowy. Katowice, Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego 2015.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).