Dysfunkcje komunikacyjne u dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Studium przypadku
Słowa kluczowe:
autism, communicative disorders, therapy tasks, diagnosis, social deficitsAbstrakt
The article presents the tasks of psychological therapy, speech therapy, sensory integration, and the planned activities undertaken to support the development of communication in children with the autism spectrum disorder. This attempt to describe communication disorders and their relationship with therapy is based on the selected case study. It should be emphasised that the theoretical part of the article discusses social and emotional deficits in children with autism spectrum disorders, and describes their communication disorders. Moreover, two classifications used in the diagnosis of autism spectrum disorders are presented.
Bibliografia
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fifth Edition. DSM-5. Washington, American Psychiatric Association 2013 (w tłumaczeniu K. Grzywacz).
Gałkowski T., Wardyn M.: Echolalia u dzieci z autyzmem i jej rozwojowe uwarunkowania. „Audiofonologia” 2002, T. 21, s. 147–177.
http://www.ptab.univ.gda.pl/charakterystyka_dzieci_autystycznych.htm [data dostępu: 26.03.2018].
International Classification of Diseases and Related Health Problems. Tenth Revision. ICD-10. Geneva, World Health Organization 2004/.
Kamińska B., Siebert B.: Podstawy rozwoju mowy u dzieci. „Forum Medycyny Rodzinnej” 2012, t. 6, nr 5, s. 236-243
Konstantareas M., Blackstock E.B., Webster C.D.: Autyzm. Przeł. K. Hipp. Warszawa, Krajowe Towarzystwo Autyzmu 1992.
Młynarczyk-Karabin E.: Komunikacja dzieci z autyzmem – przegląd badań. „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” 2016, nr 2 (32), s. 103–116.
Pisula E.: Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk, Harmonia 2010.
Prizant B.: Language acquisition and communicative behavior in autism: Toward an understanding of the “whole” of it. „Journal of Speech and Hearing Disorders” 1983, nr 48, s. 296–307.
Prizant B., Duchan J.: The Functions of Immediate Echolalia in Autistic Children. „Journal of Speech and Hearing Disorders” 1981, no. 46, s. 241–249.
Sacher-Szafrańska K.: Torowanie drogi rozwoju mowy poprzez kształtowanie sprawności komunikacyjnych dzieci dotkniętych zaburzeniami autystycznymi. ” „Logopedia Silesiana” 2013, nr 2, s. 181–187.
Wieczór E.: Proces nabywania przez dzieci kompetencji językowych i komunikacyjnych. „Studia Dydaktyczne” 2014, nr 26, s. 341–359.
Wołosiuk B.: Rozwijanie komunikacji dziecka ze spektrum autyzmu. „Roczniki Pedagogiczne” 2017, t. 9 (45), nr 3, s. 97–109.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).