Zaburzenia językowe i komunikacyjne dziecka z zespołem Aspergera. Studium przypadku
Słowa kluczowe:
Asperger syndrome, linguistic disorders, speech therapy, social communication, language behavioursAbstrakt
The article presents the tasks of speech therapy and the planned activities undertaken to support the communication development of the child with the Asperger syndrome. An attempt to describe communication disorders and the relationship with the aforementioned therapy is based on the selected case study. The article also presents such issues as the development of the child’s motor skills, the medical documentation, and the results of specialist and authors’ research.
Bibliografia
Atwood T.: Zespół Aspergera. Poznań, Zysk i Spółka 2006.
Atwood T.: Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik. Gdańsk, Harmonia 2013.
Bluestone J.: Materia autyzmu, łączenie wątków w spójną teorię. Warszawa, Fundacja Rozwiązać Autyzm 2012.
Borkowska A.: Zrozumieć świat ucznia z zespołem Aspergera. Gdańsk, Harmonia 2014.
Frith U.: Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa, Wydaw. Lekarskie PZWL 2005.
Frith U.: Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne 2008.
Gałkowski T., Jastrzebowska G.: Logopedia pytania i odpowiedzi. Opole, Wydaw. Uniwersytetu Opolskiego 2003.
Grand C.: Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa, Studio Emka 2012.
Grandin T.: Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów. Kraków, Copernicus Center Press 2016.
Hickok G.: Mit neuronów lustrzanych. Rzetelna neuronauka komunikacji i poznania. Przeł. K. Cipora, A. Machniak. Kraków, Copernicus Center Press 2016.
ICD-10. Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych. Rewizja dziesiąta. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Przeł. zespół tłumaczy: C. Brykczyńska et al. Kraków–Warszawa, Vesalius, Fundacja Zdrowia Publicznego 2007.
Kania T.J.: Szkice logopedyczne. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 2001.
Kochańska M., Łuniewska M.: Język i komunikacja. Skala obserwacyjna dla nauczycieli. Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych 2015.
Komender J., Jagielska G., Bryńska A.: Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa, Wydaw. Lekarskie PZWL 2014.
Korendo M.: Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera. Kraków, Omega Stage Systems 2013.
Korendo M.: Rozwój języka dzieci z zespołem Aspergera – konsekwencje diagnostyczne. W: Metodologia badań logopedycznych. Z perspektywy teorii i praktyki. Red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray. Gdańsk, Harmonia Universalis 2014, s. 262–269.
Korendo M.: Zaburzenia rozumienia i nazywania relacji i dzieci z zespołem Aspergera. W: Interwencja logopedyczna. Zagadnienie ogólne i praktyka. T. 7. Red. J. Porayski-Pomsta, M. Przybysz-Piwko. Warszawa, Elipsa 2012, s. 357–390.
Kozdroń A.: Zespół Aspergera. Zrozumieć, aby pomóc. Warszawa, Engram Difin 2015.
Lichota E. J: Terapia logopedyczna. Warszawa, Engram 2015.
Likens A.: Odnaleźć Kansas. Zespół Aspergera rozszyfrowany. Kraków, eSPe 2012.
Maciarz A., Biadasiewicz M.: Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera. Kraków, Impuls 2010.
Ostapiuk B.: Dziecięca artykulacja czy wada wymowy. „Logopedia” 2002, t. 31, s. 148–149.
Panasiuk J., Kaczyńska-Haładyj M.M.: Postępowanie logopedyczne w przypadku osób dorosłych z zespołem Aspergera. W: Logopedia standardy postępowania logopedycznego. Red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak. Lublin, Wydawn. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2015, s. 517–549.
Pisula E.: Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk, Harmonia 2010.
Preissamann Ch.: Zespół Aspergera. Jak z nim żyć. Jak pomagać. Jak prowadzić terapię. Gdańsk, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne 2013.
Przybyla O.: Studium przypadku dziecka z zaburzeniami motorycznymi o podłożu sensorycznym. „Logopedia Silesiana” 2016, t. 5, s. 357–390.
Raport 2013. Autyzm – Sytuacja dorosłych. Warszawa, Synapsis IRSS 2014.
Robinson J.E.: Patrz mi w oczy. Moje życie z zespołem Aspergera. Poznań, Linia 2014.
Rodak H.: Terapia dziecka z wadą wymowy. Warszawa, Wydawn. Uniwersytetu Warszawskiego 2002, s. 43–44.
Rynkiewicz A.: Zespół Aspergera. Inny mózg, inny umysł. Gdańsk, Harmonia 2009.
Sacks O.: Antropolog na Marsie. Przeł. P. Amsterdamski, B. Linnnberg, B. Maciejewska, A. Radomski. Poznań, Zysk i S-ka 2008.
Senderski A., Iwanicka-Pronicka K., Majak J., Walkowiak M., Dajos K.: Wartości normatywne przesiewowych testów wyższych funkcji słuchowych platformy diagnostycznoterapeutycznej APD-Medical. „Otorynolaryngologia” 2016, t. 15, nr 2, 99–106.
Święcicka J.: Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczyciela. Kraków, Impuls 2010.
Wilgocka-Okoń B.: Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Poznań, Żak 2003.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).