Performanse i kody zła w praktykach genocydalnych – wybrane aspekty i egzemplifikacje

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/NoZ.2021.07.04

Słowa kluczowe:

zło, ludobójstwo, skażony krajobraz, tabu społeczno-kulturowe, gwałt genocydalny

Abstrakt

Przedmiotem analiz jest wykorzystanie paradygmatu imaginariów zła w studiach nad zbrodniami wojennymi i ludobójstwem. Zło (Evil) zostało przedstawione głównie poprzez odniesienie do perspektywy antropologicznej. Imaginarium zła zestawiono z bazującymi na pojęciach antropologicznych (a zatem kulturowymi, ludzkimi, refleksyjnymi) praktykami upokarzania, przekraczania tabu, lokowania ofiar w przestrzeni nieczystości i wykluczenia. W analizie autorka przyjmuje zaproponowaną przez Martina Pollacka perspektywę skażonego krajobrazu, przytacza jako egzemplifikację praktyki łamania tabu związane z uniemożliwianiem pochówku oraz gwałtami genocydalnymi.

Bibliografia

Andrić I.: Most na Drinie. Przeł. H. Kalita. Warszawa 1985.

Armoudian M.: In Search of a Genocidal Frame: Preliminary Evidence from the Holocaust and the Rwandan Genocide. “Media, War and Conflict” 2020, Vol. 13, s. 133–152.

Becirević E.: Genocide on the Drina River. New Haven–London 2014.

Bierwiaczonek K., Nawrocki T.: Pomiędzy traumą wojny a codziennością. Pamięć zbiorowa mieszkańców górnośląskiej wsi Bojszowy. Warszawa 2020.

Blackwell D.: Counselling and Psychotherapy with Refugees. London 2005.

Boeschoten R. van: The Trauma of War Rape: A Comparative View on a Bosnian Conflict and a Greek Civil War. “History and Anthropology” 2003, Vol. 14, no 1, s. 41–54.

Braidotti R.: Po człowieku. Przeł. J. Bednarek, A. Kowalczyk. Warszawa 2014.

Butler J.: Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu. Przeł. A. Ostolski. Warszawa 2020.

Canin M.: Przez ruiny i zgliszcza. Podróż po stu zgładzonych gminach żydowskich w Polsce. Przeł. M. Adamczyk-Garbowska. Warszawa 2019.

Comission on Human Rights, Forty-ninth Session, Agenda Item 27, Report on the Situation of Human Rights in the Territory of the Former Yugoslavia Submitted by Mr. Tadeusz Mazowiecki. Dostępne w Internecie: https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G93/106/07/pdf/G9310607.pdf?OpenElement [data dostępu: 16.07.2020].

Djurdjevic M.G.: Wartime Rapes of Men Remains Taboo in Bosnia. „Balkan Transitional Justice”, 18.05.2017. Dostępne w Internecie: https://balkaninsight.com/2017/05/18/male-victims-of-war-related-sexual-abuse-shunned-in-bosnia-05-18-2017-1/ [data dostępu: 20.06.2020].

Doubt K.: Understanding Evil: Lessons from Bosnia. New York 2006.

Douglas M.: Czystość i zmaza. Przeł. M. Bucholc. Warszawa 2013.

Freud Z.: Totem i tabu. Przeł. M. Poręba, R. Reszke. Warszawa 1997.

Gennep A. van: Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii. O bramie i progu […] i o wielu innych rzeczach. Przeł. B. Biały. Wstęp J. Tokarska-Bakir. Warszawa 2006.

Goffman E.: Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Przeł. A. Dzierżyńska, J. Tokarska-Bakir. Gdańsk 2007.

Gottschall J.: Explaining Wartime Rape. “The Journal of Sex Research” 2004, Vol. 41, no 2, s. 129–136.

Jergović M.: Ojciec. Przeł. M. Petryńska. Wołowiec 2012.

Karčić H.: Uncovering the Truth: the Lake Perućac Exhumations in Eastern Bosnia. “Journal of Muslim Minority Affairs” 2017, Vol. 37, no 1, s. 114–128.

Kępiński A.: Rytm życia. Kraków 1978.

Leder A.: Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej. Warszawa 2014.

Mullins Ch.W.: “We Are Going to Rape You and Taste Tutsi Women”. Rape During the 1994 Rwanda Genocide. “British Journal of Criminology” 2009, Vol. 49, s. 719–735.

Nijakowski L.M.: O wyjaśnianiu ludobójstwa i czystek etnicznych za pomocą mitów i emocji. „Kultura i Społeczeństwo” 2006, nr 1–2, s. 153–177.

Nijakowski L.M.: Rozkosz zemsty. Warszawa 2013.

Nowicka E.: Świat człowieka – świat kultury. Warszawa 1991.

Olsen W.C., Csordas Th.J.: Introduction. In: Engaging Evil: A Moral Anthropology. Eds. W.C. Olsen, Th.J. Csordas. New York–Oxford 2019, s. 1–31.

Pollack M.: Skażone krajobrazy. Przeł. K. Niedenthal. Wołowiec 2014.

Reszka P.P.: Płuczki. Poszukiwacze żydowskiego złota. Warszawa 2019.

Ricoeur P.: Symbolika zła. Przeł. S. Cichowicz, M. Ochab. Warszawa 2015.

Skjelsbæk I.: Victim and Survivor: Narrated Social Identities of Women Who Experienced Rape During the War in Bosnia-Herzegovina. “Feminism and Psychology” 2006, Vol. 16, Issue 4, s. 373–403.

Snyder C.S., Gabbard W.J., May J.D., Zulcic N.: On the Battleground of Women’s Bodies: Mass Rape in Bosnia-Herzegovina. “Affilia” 2006, Vol. 21, Issue 2, s. 184–195.

Takševa T.: Genocidal Rape, Enforced Impregnation, and the Discourse of Serbian National Identity. “Comparative Literature and Culture” 2015, Vol. 17, Issue 3, s. 2–8.

Taylor Ch.: Nowoczesne imaginaria społeczne. Przeł. A. Puchejda, K. Szymaniak. Kraków 2010.

Tochman W.: Dzisiaj narysujemy śmierć. Wołowiec 2010.

Tochman W.: Jakbyś kamień jadła. Sejny 2002.

Tokarska-Bakir J.: Okrzyki pogromowe. Szkice z antropologii historycznej Polski lat 1939–1946. Wołowiec 2012.

Vulliamy E.: Wojna umarła, niech żyje wojna. Bośniackie rozrachunki. Przeł. J. Ochab. Wołowiec 2016.

Wasilewski J.S.: Tabu. Warszawa 2010.

Zaremba-Bielawski M.: Dom z dwiema wieżami. Przeł. M. Kalinowski. Kraków 2018.

Pobrania

Opublikowane

2021-05-17

Jak cytować

Bielska, E. (2021). Performanse i kody zła w praktykach genocydalnych – wybrane aspekty i egzemplifikacje. Narracje O Zagładzie, (1(7), 61–79. https://doi.org/10.31261/NoZ.2021.07.04