Prime Ministers on Twitter

Mateusz Morawiecki and Andrej Babiš during the 2019 European election campaign – two models of communication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/polpre.2021.28.5-22

Keywords:

Twitter, election campaign, Mateusz Morawiecki, Andrej Babiš, image building

Abstract

The aim of this paper is to analyse Twitter activity of Prime Ministers of Poland and of the Czech Republic, Mateusz Morawiecki and Andrej Babiš respectively, during the 2019 European Parliament election campaign with the special focus on their ways of creating, imposing and reproducing the campaign discourse. It examines especially the person-alization of the election campaign, namely using the election-related activities to promote their image. Also, the im-portance of hashtags as a strategy for building discursive styles is explored and ways of using political pretexts e.g. the Europe Day to introduce election themes are compared. In this context the answer to the following question pre-sents itself as a research challenge: to what extent PMs’ tweets impact the course and the dynamics of the campaign and to what extent it is just dry information, a press commentary?

References

Adamik-Szysiak, M. (2018). Strategie komunikowania przedmiotów politycznych w Polsce w mediach społecznościowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Annusewicz, O. (2017). Twitter jako przestrzeń autoprezentacji politycznej. Zarządzanie wizerunkiem polityka w mediach społecznościowych. Studia Politologiczne, 45, 91-112.

Babiš, A. [@AndrejBabis]. (2019, April 26). A že už nejsem byznysmen, který myslí na vlastní zisk. Já teď bojuju jen a pouze za zájmy České republiky. [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/AndrejBabis/status/1121815255494033409

Babiš, A. [@AndrejBabis]. (2019, May 1). Připomínáme si patnáct let od vstupu do Evropské unie. [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/AndrejBabis/status/1123502394959069184

Bodio, T. (2003). Polityka jako sztuka bycia wybranym. In B. Kaczmarek (Ed.), Metafory polityki 2 (pp. 250-256). Elipsa.

Bralczyk, J. (2020). Wojna jako forma komunikacji. O naturze języka i naturze ludzkiej. In P. Plebaniak (Ed.), Sztuka wojny. Filozofia i praktyka oddziaływania na bieg zdarzeń (pp. 292-300). Polskie Towarzystwo Geopolityczne.

Doctoroff, T. (2014). Twitter is not a strategy: rediscovering the art of brand marketing. St. Martin’s Press.

Economist (2019, October 5). When politicians invoke „the people”. The Economist. https://www.economist.com/leaders/2019/10/05/when-politicians-invoke-the-people

Fras, J. (2005). Komunikacja polityczna. Wybrane zagadnienia gatunków i języka wypowiedzi. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Gadomski, W. (2017, December 1). Mateusz Morawiecki. CV: Specjalista od zarządzania karierą, talent do języka przełożonych. Wyborcza.pl. https://wyborcza.pl/7,75968,22768012,mateusz-morawiecki-cv-specjalista-od-zarzadzania-kariera.html

Garczyńska, B. (2003) Polityka jako uznanie. In: B. Kaczmarek (ed.), Metafory polityki 2 (pp. 45-62). Elipsa.

Gil, P. (2020, October 23). What Is Twitter & How Does It Work?. Lifewire. https://www.lifewire.com/what-exactly-is-twitter-2483331

Golinowski, J. (2007). Reality show medialnej demokracji. In M. Karwat (Ed.), Paradoksy polityki (pp. 131-149). Elipsa.

Kaczmarek, B. (2001). Wstęp. In B. Kaczmarek (Ed.), Metafory polityki (pp. 9-15). Elipsa.

Kapuścińska, A. (2018). Kod kulturowy a nowe media na przykładzie znacznika „#”. Socjolingwistyka, 32, 151-162.

Karwat, M. (2000). Polityka jako kłopotliwe zobowiązanie. In B. Kaczmarek (Ed.), Metafory polityki (pp. 183-196). Elipsa.

Karwat, M. (2009). Akredytacja w życiu społecznym i politycznym. Aspra.

Klementewicz, T. (2010). Rozumienie polityki. Elipsa.

Kokot, M. (2018, July 30). Żaden skandal nie zagrozi pozycji Andreja Babiša. Na czeskiego Trumpa nie ma mocnych. Wyborcza.pl. https://wyborcza.pl/7,75399,23735563,na-czeskiego-trumpa-nie-ma-mocnych.html

Lakoff, G. (2017). Moralna polityka. Jak myślą liberałowie i konserwatyści. Aletheia.

Łukomski, P. (2005). Polityka jako dyskurs. In B. Kaczmarek (ed.), Metafory polityki 3 (87-102). Elipsa.

Maguś, W. (2019). Twitter jako narzędzie dialogu liderów politycznych z otoczeniem. Zeszyty Prasoznawcze, 62(4), 63-93.

Majewski, M. (2018). Tak to się robi w polityce. Czerwone i Czarne.

Maliszewski, N. (2008). Jak zaprogramować wyborcę?. Difin.

Mistewicz, E. (2015). Twitter: sukces komunikacji w 140 znakach: tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii. Onepress.

Morawiecki, M. [@MorawieckiM]. (2019, April 30). Europa musi się zmienić - stać się bardziej sprawiedliwa, solidarna i innowacyjna. Droga do tego prowadzi przez realizację pięciu polityk publicznych i celów dla Unii. Wierzę, że dzięki @pisorgpl w PE to się uda!. [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/MorawieckiM/status/1123224356828647424

Morawiecki, M. [@MorawieckiM]. (2019, May 9). Unia Europejska potrzebuje ambitnej wizji rozwoju i odwagi, by stawić czoła wyzwaniom. Budowa wspólnego rynku, mądra polityka klimatyczna, walka z europejską luką VAT – o tym wszystkim rozmawialiśmy dziś w Dniu Europy na #SibiuSummit. [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/MorawieckiM/status/1126590372413677570

Murthy, D. (2013). Twitter: Social Communication in the Twitter Age. John Wiley & Sons.

Nadeau, R. (2001). Economic rhetoric and the explanation of success. Revue internationale de philosophie, 217(3), 351-369.

Rawski, T. (2020a). Między śmiechem a mową nienawiści. Meandry języka polityki. Impuls.

Rawski, T. (2020b). Wojna na słowa. Językowe instrumenty dominacji i narzucania własnej wizji świata. In P. Plebaniak (Ed.), Sztuka wojny. Filozofia i praktyka oddziaływania na bieg zdarzeń (pp. 301-317). Polskie Towarzystwo Geopolityczne.

Rusin Dybalska, R. (2011). „Když se kecají blbosti, tak spím”, czyli jak czescy politycy komunikują się z narodem. Studia Slavica, 15, 269-276.

Rusin Dybalska, R., Budzyńska-Daca, A., & Rawski, T. (2019). Milos Zeman and Andrzej Duda – reinventing image for election campaign purposes. Bohemistyka, 4, 541-555.

Singer, P. W., & Brooking, E. T. (2019). Nowy rodzaj wojny: media społecznościowe jako broń. Vis–á–Vis/Etiuda.

Szczygieł, M. (2018, October 1). Imperium premiera Babiša: 250 firm. Dylemat Czechów: jak u niego nie kupować. Wyborcza.pl. https://wyborcza.pl/duzyformat/7,127290,23978317,imperium-premiera-babisa-250-firm-dylemat-czechow-jak-u.html

Walewski, Ł. (2020). Władza w sieci. Jak nami rządzą social media. Mando.

Woźniak, A. (2015, November 16). Dlaczego Twitter jest w Polsce narzędziem dziennikarzy i polityków? NowyMarketing. https://nowymarketing.pl/a/7572,dlaczego-twitter-jest-w-polsce-narzedziem-dziennikarzy-i-politykow

Zappavigna, M. (2013). Discoures of Twitter and social media: how we use language to create affiliation on the Web. Continuum.

Downloads

Published

2021-07-03

How to Cite

Rawski, T., Budzyńska-Daca, A., & Rusin Dybalska, R. (2021). Prime Ministers on Twitter: Mateusz Morawiecki and Andrej Babiš during the 2019 European election campaign – two models of communication. Political Preferences, (28), 5–22. https://doi.org/10.31261/polpre.2021.28.5-22