The Way of Presenting Political Events in Mass Media: Interpretation of the Events at the Poland-Belarus Border Determined by the Owner of the Medium

the Media Content Analysis Method

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/polpre.2021.29.24-46

Keywords:

mediatization, political communication, political events, mass media

Abstract

The article analyzes the media broadcasts in the evening editions of the news broadcasts on TVP and TVN (with different ownership forms) concerning the events at the Poland-Belarus border. Examined were the content, its form, visual and auditory messages. The analyzed aspects are enumerated to distinguish the broadcaster of the TV message, showing possible similarities and differences in that message. In this way, the author wanted to answer, if there is a difference in the presentation of the same political event by depending on who is the owner of the medium. As a background for the conducted research, the author presents theoretical issues concerning the mediatization of the political sphere and the agenda-setting theory.

References

Bralczyk, J. (1990). Język telewizyjny. In K. Jakubowicz, & B. Puszczewicz (Eds.), Człowiek a telewizja (pp. 22–31). Wydawnictwo NURT.

Czermiński, J. (2021, September 12) W Sejmie "lex TVN" i reasumpcja głosowania. Lichocka: Wszystko jest zgodnie z prawem. RP.pl. https://www.rp.pl/polityka/art18702331-w-sejmie-lex-tvn-i-reasumpcja-glosowania-lichocka-wszystko-jest-zgodnie-z-prawem

Dobek-Ostrowska, B. (2011). Polski system medialny na rozdrożu: Media w polityce, polityka w mediach. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Dobek-Ostrowska, B. (2012). Komunikowanie polityczne i publiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dobek-Ostrowska, B., & Wiszniowski, R. (2001). Teoria komunikowania publicznego i politycznego. Astrum.

Dobrołowicz, J. (2017). Ramowanie szkoły i edukacji w polskim dyskursie prasowym. Jakościowe Badania Pedagogiczne, 2(1), 25–42.

Domagalski, M. (2013, July 3). Pół miliona kary dla TVN za eksces Wojewódzkiego. RP.pl. https://www.rp.pl/prawo-prasowe/art12998841-pol-miliona-kary-dla-tvn-za-eksces-wojewodzkiego

Fiske, J. (1999). Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Astrum.

Giereło-Klimaszewska, K. (2008). Rola telewizji w kształtowaniu wizerunku politycznego: studium mediatyzacji polityki na przykładzie wyborów prezydenckich w Polsce. Adam Marszałek.

Goban-Klas, T. (2008). Media i komunikowanie masowe. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gross, L. (1977). Television as a Trojan horse. School Media Quarterly, 5(3), 175–180.

Grzesiok-Horosz, A. (2019). Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji a Rada Mediów Narodowych. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 27, 103–132.

Hepp, A., & Krotz, F. (2014). Mediatized Worlds – Understanding Everyday Mediatization. In A. Hepp, & F. Krotz (Eds.), Mediatized Worlds: Culture and Society in a Media Age (pp. 1–15). Palgrave Macmillan.

Hess, A. (2011). Mediatyzacja lokalnej komunikacji politycznej i strategie partyjne w kontekście samorządowych kampanii wyborczych. In K. Churska-Nowak, & S. Dobroczyński (Eds.), Profesjonalizacja i mediatyzacja kampanii politycznych w Polsce (pp. 147–172). Wydaw. Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa.

Hess, A. (2013). Społeczni uczestnicy medialnego dyskursu politycznego w Polsce: Mediatyzacja i strategie komunikacyjne organizacji pozarządowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kepplinger, H. M. (2007). Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Krotz, F. (2009). Mediatization. A concept with which to grasp media and societal change. In K. Lundby (Ed.), Mediatization: Concept, changes, consequences (pp. 19–38). Peter Lang.

Lisowska-Magdziarz, M. (2004). Analiza zawartości mediów. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

McCombs, M. (2008). Ustanawianie agendy: Media masowe i opinia publiczna. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

McNair, B. (1998). Wprowadzenie do komunikowania politycznego. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarskich.

McQuail, D. (2008). Teoria komunikowania masowego. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Michalczyk, S. (2009). Pojęcie mediatyzacji w nauce o komunikowaniu. In M. Kolczyński, M. Mazur, & S. Michalczyk (Eds.), Mediatyzacja kampanii politycznych (pp. 17–33). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Molęda-Zdziech, M. (2012). Teoretyczne ujęcie mediatyzacji. Zeszyty Naukowe Collegium Civitas, 21, 11–22.

Molęda-Zdziech, M. (2013). Czas celebrytów: Mediatyzacja życia publicznego. Difin.

Napieralski, J. (2010). Mediatyzacja polityki. Konieczność, zagrożenie czy alternatywa? Refleksje. Pismo naukowe studentów i doktorantów WNPiD UAM, 2, 23–34.

Pallus, P. (2016, January 11). Ruszyły zmiany w TVP. Oto drużyna Jacka Kurskiego. Wirtualne Media. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ruszyly-zmiany-w-tvp-oto-druzyna-jacka-kurskiego

Pawk, & mb (2020, March 6). Dwa miliardy złotych jednak dla mediów publicznych. Andrzej Duda podpisał ustawę. Gazeta.pl. https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,25765296,dwa-miliardy-zlotych-dla-mediow-publicznych-andrzej-duda-podpisal.html

Piontek, D. (2009). Mediatyzacja polityki w tzw. mediach miękkich wiadomości. Polityczni celebryci jako nowy element komunikowania politycznego. In M. Kolczyński, M. Mazur, & S. Michalczyk (Eds.), Mediatyzacja kampanii politycznych (pp. 167–179). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Pisarek, W. (1983). Analiza zawartości prasy. Ośrodek Badań Prasoznawczych RSW "Prasa-Książka-Ruch".

Pisarek, W. (2006). Słownik Terminologii Medialnej. Universitas.

pp. (2015, April 17) TVN przegrał w sądzie z KRRiT. Musi zapłacić 150 tys. zł kary za „Top model”. Wirtualne Media. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvn-przegral-w-sadzie-z-krrit-musi-zaplacic-150-tys-zl-kary-za-top-model

PP. (2015, November 30). TVN przegrał w sądzie. Musi zapłacić 250 tys. zł kary za „Rozmowy w toku”. Wirtualne Media. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvn-przegral-w-sadzie-musi-zaplacic-250-tys-zl-kary-za-rozmowy-w-toku

Saxer, U. (1998). System, Systemwandel und politische Kommunikation. In O. Jarren, U. Sarcinelli, & U. Saxer (Eds.), Politische Kommunikation in der demokratischen Gesellschaft (pp. 21–65).Westdeutscher Verlag.

Siemieńska, R. (1997). Środki masowego przekazu jako twórcy obrazu świata. In R. Siemieńska (Ed.), Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu (pp. 9–26). Scholar.

Sikora, K. (2017, December 6). Eksperci TVP z list wyborczych PiS. To prawdziwa plaga. Wirtualna Polska. https://wiadomosci.wp.pl/eksperci-tvp-z-list-wyborczych-pis-to-prawdziwa-plaga-6195479248652417a

Silverstone, R. (2005). The sociology of mediation and communication. In C. Calhoun, C. Rojek, & B. Turner (Eds.), The SAGE handbook of sociology (pp. 188-207). SAGE Publications.

TVN (2008, July 29). Jarosław Kaczyński o gnidach w "szkle". TVN24.pl. https://tvn24.pl/polska/jaroslaw-kaczynski-o-gnidach-w-szkle-ra65895-3713023

TVN (2018, March 6). Discovery finalizuje przejęcie Scripps Networks Interactive, właściciela TVN. TVN24.pl. https://tvn24.pl/polska/discovery-finalizuje-przejecie-scripps-networks-interactive-ra820317-2390210

TVP (2001, April 30). Sprawozdanie abonamentowe TVP za 2020 r. i sprawozdanie z realizacji misji publicznej przez TVP w 2020 r. Centrum Informacji TVP. https://centruminformacji.tvp.pl/53579725/sprawozdanie-abonamentowe-tvp-za-2020-r-i-sprawozdanie-z-realizacji-misji-publicznej-przez-tvp-w-2020-r

Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, Dziennik Ustaw, nr 7, poz. 34 (1993). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19930070034

Ustawa z dnia 22 czerwca 2016 r. o Radzie Mediów Narodowych. Dziennik Ustaw, poz. 929 (2016). http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20160000929

Ustawa z dnia 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji. Dziennik Ustaw, poz. 25 (2016). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160000025

Wasilewski, K. (2019). Framing i analiza ramowa – stan badań we współczesnym medioznawstwie. Przegląd stanowisk badawczych. Media-Kultura-Komunikacja społeczna, 1(14), 91–109.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 grudnia 2016 r. sygn. akt K 13/1. Dziennik Ustaw, poz. 2210 (2016). http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160002210

Zdrowicka-Wawrzyniak, M. (2012). Rzeczywistość a obraz rzeczywistości. Telewizyjne magazyny informacyjne w Polsce w procesie manipulacji i perswazji (2004-2007). Wydawnictwo Naukowe Scriptorium.

Żórawski, K. (2004). Długi stół: skrypt dla młodych dziennikarzy programów informacyjnych. Ośrodek szkolenia i analiz programowych TVP S.A.

Downloads

Published

2022-01-02

How to Cite

Adamczyk, A. (2022). The Way of Presenting Political Events in Mass Media: Interpretation of the Events at the Poland-Belarus Border Determined by the Owner of the Medium: the Media Content Analysis Method. Political Preferences, (29), 24–46. https://doi.org/10.31261/polpre.2021.29.24-46