The Political Image of Left-wing Leaders in Poland: How Young Voters Evaluate the Politicians from Different “Political Generations”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/polpre.2022.1.5-18

Keywords:

political image, party leader, left-wing parties, feeling thermometers, semantic differential

Abstract

In recent decades political activity has become more and more personalized. Thus, to achieve political success, it is necessary to have a recognizable and popular party leader. Polish left-wing parties have adopted a different strategy. Instead of betting on one leader, they promote “three tenors” from different political generations (Robert Biedroń, Włodzimierz Czarzasty, and Adrian Zandberg). The aim of our study (N=379) is to diagnose how voters perceive the political images of these left-wing leaders and what feelings they have towards them. We confirm the findings from other studies suggesting the effect of political preferences and ideological orientation on the perception of political image and emotional attitudes to party leaders.

Author Biography

Maciej Marmola, University of Silesia in Katowice

Absolwent studiów licencjackich i magisterskich z zakresu politologii (Uniwersytet Śląski w Katowicach) oraz licencjackich z zakresu finansów i rachunkowości (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach). Od listopada 2014 roku zatrudniony jako asystent w Zakładzie Badań nad Zachowaniami Politycznymi Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W kwietniu 2019 r. uzyskał stopień naukowy doktora nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce na podstawie rozprawy pt. „Nowe partie w systemach partyjnych państw Grupy Wyszehradzkiej” (promotor: dr hab. Waldemar Wojtasik). Autor publikacji naukowych z zakresu systemu partyjnego (szczególnie nowych partii politycznych), zachowań wyborczych i najnowszej historii politycznej Śląska. Oprócz działalności naukowo-dydaktycznej pełnił m. in. funkcje: rzecznika prasowego Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, przewodniczącego Wydziałowej Rady Samorządu Doktorantów oraz sekretarza redakcji czasopisma „Political Preferences” (9 pkt MNiSW). Współpracuje również z kilkoma stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi. Prywatnie pasjonuje się historią, szczególnie dwudziestowiecznymi dziejami Śląska oraz filmem. W wolnych chwilach tworzy scenariusze i zajmuje się realizacją historycznych filmów dokumentalnych, m. in. serii dokumentalnej Filmowa Encyklopedia Powstań Śląskich.

References

Cwalina, W., Falkowski, A., & Kaid, L. L. (2000). Role of Advertising in Forming the Image of Politicians: Comparative Analysis of Poland, France, and Germany. Media Psychology, 2(2), 119–146. https://doi.org/10.1207/S1532785XMEP0202_2

Cwalina, W., Falkowski, A., & Kaid, L. L. (2005). Advertising and the Image of Politicians in Evolving and Established Democracies: Comparative Study of the Polish and the U.S. Presidential Elections in 2000. Journal of Political Marketing, 4(2–3), 19–44. https://doi.org/10.1300/J199v04n02_02

Falkowski, A., & Cwalina, W. (2012). Political Marketing: Structural Models of Advertising Influence and Voter Behavior. Journal of Political Marketing, 11(1–2), 8–26. https://doi.org/10.1080/15377857.2012.642705

Garzia, D. (2014). Personalization of Politics and Electoral Change. Palgrave Macmillan.

Gieracka, A. (2015, October 21). Triumf Adriana Zandberga. Ekspert ocenia debatę liderów. Interia. https://wydarzenia.interia.pl/raporty/raport-wybory-parlamentarne-2015/aktualnosci/news-triumf-adriana-zandberga-ekspert-ocenia-debate-liderow,nId,1907884

Hloušek, V., & Kopeček, L. (2017). Entrepreneurial Parties: A Basic Conceptual Framework. Politologický Časopis - Czech Journal of Political Science, 24(2), 83–91. https://doi.org/10.5817/PC2017-2-83

Kaid, L. L. (2004). Measuring candidate images with semantic differentials. In K. L. Hacker (Ed.), Presidential Candidate Images (pp. 231–236). Rowman & Littlefield.

Kaid, L. L., & Chanslor, M. (1995). Changing Candidate Images: The Effects of Political Advertising. In K. L. Hacker (Ed.), Candidate Images in Presidential Elections. Praeger.

Kaid, L. L., Postelnicu, M., Landreville, K., Hyun Jung Yun, & LeGrange, A. G. (2007). The Effects of Political Advertising on Young Voters. American Behavioral Scientist, 50(9), 1137–1151. https://doi.org/10.1177/0002764207300039

Kaniewska-Sęba, A., & Pawełczyk, P. (2020). Temperatura uczuć młodych Polaków wobec wybranych polskich polityków. Wrocławskie Studia Politologiczne, 28, 91–104. https://doi.org/10.19195/1643-0328.28.6

Karpieszuk, W. (2019, November 20). Efekt Zandberga: przemówienie hitem internetu. Popularniejsze niż exposé premiera. Wyborcza.pl. https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,25430340,efekt-zandberga-przemowienie-hitem-internetu-popularniejsze.html

Karvonen, L. (2010). The personalisation of politics: A study of parliamentary democracies. ECPR Press.

Kosowska-Gąstoł, B., & Sobolewska-Myślik, K. (2017). New Political Entrepreneurs in Poland. Politologický Časopis - Czech Journal of Political Science, 24(2), 137–157. https://doi.org/10.5817/PC2017-2-137

Kowalska, D. (2021, May 6). Czarzasty, Biedroń i Zandberg, czyli trzej tenorzy polskiej lewicy. Polska Times. https://polskatimes.pl/czarzasty-biedron-i-zandberg-czyli-trzej-tenorzy-polskiej-lewicy/ar/c15-15598783

Marmola, M. (2019). New Parties in the Party Systems of Central and Eastern European Countries: The Factors of Electoral Success. Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne, 63, 50–65. https://doi.org/10.15804/athena.2019.63.04

Marmola, M. (2020). Nowe partie w systemach partyjnych państw Grupy Wyszehradzkiej. Adam Marszałek.

Mazur, M. (2014). Polityka z twarzą: Personalizacja parlamentarnych kampanii wyborczych w Polsce w latach 1993-2011. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Metz, M., Kruikemeier, S., & Lecheler, S. (2020). Personalization of politics on Facebook: Examining the content and effects of professional, emotional and private self-personalization. Information, Communication & Society, 23(10), 1481–1498. https://doi.org/10.1080/1369118X.2019.1581244

Newman, B. I. (1999). The mass marketing of politics: Democracy in an age of manufactured images. Sage Publications.

Newman, B. I., & Sheth, J. N. (1985). A Model of Primary Voter Behavior. Journal of Consumer Research, 12(2), 178–187.

Nimmo, D. (1975). Images and Voters’ Decision-Making Processes. Advances in Consumer Research, 2, 771–781.

Olszanecka-Marmola, A. (2019). The Effects of Political Advertising on the Perception of Political Images: A Case Study of Polish Presidential Election in 2015. Political Preferences, 22, 43–58.

Olszanecka-Marmola, A. (2020). Czy telewizyjna reklama polityczna może zmienić wizerunek kandydata? Adam Marszałek.

Olszanecka-Marmola, A., & Marmola, M. (2021). Gender Differences in Reactions to TV Political Advertising: An Empirical Study of the 2015 Presidential Election in Poland. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio K – Politologia, 27(2), 109. https://doi.org/10.17951/k.2020.27.2.109-125

Osgood, C. E., Suci, G. J., & Tannenbaum, P. H. (1957). The measurement of meaning. University of Illinois Press.

Peszyński, W. (2016). Prezydencjalizacja zachowań wyborczych w elekcji parlamentarnej w 2015 roku. Political Preferences, 12, 37–55.

Pilawa, K. (2020, June 16). Robert Biedroń – pigułka programowa. Kandydat wszystkich, czyli nikogo. Klub Jagielloński. https://klubjagiellonski.pl/2020/06/16/robert-biedron-pigulka-programowa-kandydat-wszystkich-czyli-nikogo/

Rahaṭ, G., & Kenig, O. (2018). From party politics to personalized politics? Party change and political personalization in democracies (First edition). Oxford University Press.

Rahat, G., & Sheafer, T. (2007). The Personalization(s) of Politics: Israel, 1949–2003. Political Communication, 24(1), 65–80. https://doi.org/10.1080/10584600601128739

Schill, D., & Kirk, R. (2014). Courting the Swing Voter: “Real Time” Insights Into the 2008 and 2012 U.S. Presidential Debates. American Behavioral Scientist, 58(4), 536–555. https://doi.org/10.1177/0002764213506204

Szczęśniak, A. (2021, October 8). Wyborcy Lewicy chcą Zandberga na lidera. Ekspertka: „Konieczne jest nowe rozdanie”. OKO.Press. https://oko.press/wyborcy-lewicy-chca-zandberga-na-lidera/

Turska-Kawa, A., & Olszanecka-Marmola, A. (2016). A Woman in Politics or Politics in a Woman? Perception of the Female Leaders of Polish Political Parties in the Context of the 2015 Parliamentary Election. Communication Today, 7(2), 66–77.

Wattenberg, M. P. (1987). The Hollow Realignment: Partisan Change in a Candidate-Centered Era. Public Opinion Quarterly, 51, 58–74.

Downloads

Published

2022-09-01

How to Cite

Marmola, M., & Darmoń, K. (2022). The Political Image of Left-wing Leaders in Poland: How Young Voters Evaluate the Politicians from Different “Political Generations”. Political Preferences, 30(1), 5–18. https://doi.org/10.31261/polpre.2022.1.5-18