Dimensions of Religiosity and the Perception of the Importance of Religion in Everyday Life and Politics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/polpre.2022.2.31-43

Keywords:

religiosity, centrality of religiosity, political life, social life

Abstract

The Catholic religion has been inextricably connected with the Polish state through numerous historical experiences. Being an important aspect of connecting society, it can be used in an instrumental way on the political agenda. Moreover, religiousness is an important determinant of electoral decisions. The aim of the research (N=238) is to check whether religiosity affects the perception of the importance of religious principles in everyday life and religion in political life. In the presented approach, religiosity was a multidimensional variable and was conceptualized using a modified five-point Religiosity Centrality Scale (Huber 2003). It was confirmed that all dimensions of religiosity are significantly related to the assessment of the importance of religious principles. The dimension that showed the strongest correlation with the created variables was the dimension of religious cult, and the dimension that correlated the least was the dimension of reading the Catholic press.

References

Allport, G. (1963). Pattern and growth in personality. New York.

Allport, G., & Ross, J. M. (1967). Personal Religious Orientation and Prejudice. Journal of Personality and Social Psychology, 5(4), 432-443.

Bartels, L.M. (2010). The Study of Electoral Behavior. In: J.E. Leighley (Ed.), The Oxford Handbook of American Elections and Political Behavior (pp. 239-261). Oxford University Press.

Berelson, B., Lazarsfeld, P., & McPhee, W. (1954). Voting: A study of opinion formation in a presidential campaign. University of Chicago Press.

CBOS. (2013). Religia i Kościół w przestrzeni publicznej. Komunikat z badań BS/170/2013. Centrum Badań Opinii Społecznej

CBOS. (2022). Postawy wobec obecności religii i Kościoła w przestrzeni publicznej. Komunikat z badań nr 3/2022. Centrum Badań Opinii Społecznej.

Cześnik, M. (2009). Partycypacja wyborcza Polaków. Instytut Spraw Publicznych.

Dudkiewicz I. (2022). Zmiana w relacjach państwo-Kościół jest niezbędna. Dla kościoła i dla państwa. Nowa Konfederacja, https://nowakonfederacja.pl/spiecie/zmiana-w-relacjach-panstwo-kosciol-jest-niezbedna-dla-kosciola-i-dla-panstwa/

Jasiewicz, K. (2003). Portfel czy różaniec? Wzory zachowań wyborczych Polaków w latach 1995-2001. In: R. Markowski (Ed.), System partyjny i zachowania wyborcze. Dekada polskich doświadczeń (pp. 75-100). Instytut Studiów Politycznych PAN

Election Program of PiS (2019). Polski model Państwa Dobrobytu. Program wyborczy Prawa i Sprawiedliwości.

Gaworski, J. (2019). Niepodległa, bo katolicka? O Kościele czasu zaborów. Zeszyty do debat historycznych. Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.

Glajcar, R. (2012). Polski Kościół w dobie transformacji systemowej. Roczniki Prawa i Administracji, 12, 75-92.

Grabowska, M. (2003). Przemiany polskiej religijności. In P. Mazurkiewicz (Ed.), Kościół katolicki w przededniu wejścia do Unii Europejskiej (pp. 111-113). Wema.

GUS. (2021). Mały Rocznik Statystyczny Polski. Główny Urząd Statystyczny.

Huber, S. (2003). Zentralität und Inhalt. Ein neues multidimensionales Messmodell der Religiosität. Leske + Budrich.

Hunt, R. A., & King, M. (1971). The intrinsic-extrinsic concept: A review and evaluation. Journal for the Scientific Study of Religion, 10, 339-356.

Katz, E. (1957). The Two-Step Flow of Communication: An Up-To-Date Report on an Hypothesis. Political Opinion Quarterly, 21(1), 61-78.

Kolenda-Zaleska, K. (2019). Stosunek do Kościoła dzieli partie polityczne. "Emocje skrajne po lewej i po prawej stronie". TVN24, https://fakty.tvn24.pl/ogladaj-online,60/wybory-parlamentarne-2019-jaki-jest-stosunek-partii-do-kosciola,971138.html

Makarewicz, B. (2022) Rozwód państwa i Kościoła? "Na otwarciu mostu liczy się ksiądz". Radio Zet, https://wiadomosci.radiozet.pl/Polska/Polityka/Napieralski-rozwod-panstwa-z-Kosciolem-Najwazniejszy-na-otwarciu-mostu-jest-ksiadz

Legutko R. (2012). Triumf człowieka pospolitego. Wydawnictwo Zysk i Ska.

Olszanecka-Marmola, A. (2020). Czy telewizyjna reklama polityczna może zmienić wizerunek kandydata? Adam Marszałek.

Stark, R., & Glock, Ch. Y. (1968). American piety: The nature of religious commitment. Berkeley University Press.

Szczęśniak, A., & Sitnicka, D. (2022) Kosiniak-Kamysz: Jestem gwarantem, że hipster z Warszawy i rolnik spod Mławy będzie czuł się dobrze. OKO.press, https://oko.press/kosiniak-kamysz-hipster-z-warszawy-i-rolnik-spod-mlawy/

Zarzycka, B. (2007). Skala Centralności Religijności Stefana Hubera. Roczniki Psychologiczne, 10(1), 133-157.

Żerkowska-Balas, M., Lyubashenko I., & Kwiatkowska, A. (2016). Determinanty preferencji wyborczych. Polska w latach 1997-2015. Studia Socjologiczne, 4, 69-96.

Downloads

Published

2023-02-09

How to Cite

Jankowski, M. (2023). Dimensions of Religiosity and the Perception of the Importance of Religion in Everyday Life and Politics. Political Preferences, 30(2), 31–43. https://doi.org/10.31261/polpre.2022.2.31-43