Kidult (nie tylko) językowy

Autor

Słowa kluczowe:

kidult, contemporary culture, youth speech, communicative strategies

Abstrakt

The article aims to analyse the phenomenon of kidult, that is, participating in life and culture combining elements that are typical for both children (kids) and adults. Postmodern cultural practices that glorify youth, flexibility, communicative strategies based on individualization, freedom of language, humour and effective communication are described in the article. The aim is to create an attractive and original utterance, while language rules are of secondary importance. Kidult as a conglomerate of many styles and socio­cultural patterns seems to be a fashionable element of contemporary lifestyle.

 

Biogram autora

Anna Wileczek - dr, Zakład Literatury i Kultury Języka, Wydział Pedagogiczny i Artystyczny, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Polska.

Członkini m.in. Polskiego Towarzystwa Językoznawczego oraz The International Association for Research in L1 Education. Zajmuje się analizą języka i dyskursu dzieci i młodzieży, dyskursem edukacyjnym oraz kompetencjami komunikacyjno­informacyjnymi najmłodszych. Jest autorką i współautorką monografii m.in.: Jest i więcej prawd w piśmie. Mickiewiczowskie zdania i uwagi w kontekście Biblii (1994), Świadectwa – ślady – znaki. Lapidarium jako strategia formy (2010), Szkolna (nie)komunikacja. Bariery w dyskursie wczesnoszkolnym (2015).

Bibliografia

Bauman Z., 2010, Przyczynek do fenomenologii roju, http://www.krytykapolityczna.pl/Opinie/Bauman­Przyczynek­do­fenomenologii­roju/menu­id-197.html [dostęp: 15.12.2015].

Bojar A., Mistrzak M., 2010, Maminsynek polski, „Wprost”, nr 43.

Brzezińska A. I. i in., 2011, Odroczona dorosłość – fakt czy artefakt, „Nauka”, nr 4.

Chaciński B., 2005, Wyczesany słownik najmłodszej polszczyzny, Kraków.

Chmielik N., Sikorska M., Kuba Wojewódzki: Lubię mieć wrogów. Tylko miernoty ich nie mają, http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,138262,16848577,Kuba_Wojewodzki__Lubie_miec_wrogow__Tylko_miernoty.html [dostęp: 15.12.2015].

Chruszczowski P.P., 2011, Językoznawstwo antropologiczne, Wrocław.

Freund A. M., Nikitin J., Ritter J. O., 2009, Psychological consequences of longevity: The increasing importance of self­regulation in old age, „Human Development”, nr 52.

Gombrowicz W., 2012, Ferdydurke, Kraków.

Grabias S., 2003, Język w zachowaniach społecznych, Lublin.

Handke K., 2008, Socjologia języka, Warszawa.

Jesteś kidultem? To nowy trend, http://www.fakt.pl/kobieta/moda­i-uroda/czym­jest­kidult/cmxyx64 [dostęp: 21.05.2017].

Kajtoch W., 1999a, Odlotowe bez dwóch zdań! Kultura języka, stylu, perswazji w czasopismach dla młodzieży, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 3–4.

Kajtoch W., 1999b, Świat prasy alternatywnej w zwierciadle jej słownictwa, Kraków.

Kamińska M., 2011, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu, Poznań.

Karwatowska M., Szpyra­Kozłowska J., 2004, Dowcip i wulgarność – cechy rozmów uczniowskich prowadzonych za pośrednictwem SMS­ów, w: Kita M., Grzenia J., red., Dialog a nowe media, Katowice.

Kidult – ucieczka przed dorosłością czy modny styl życia, http://wazneiwazniejsze.piszecomysle.pl/2015/11/23/kidult­ucieczka­przed­dorosloscia­czy­sposob­na­modny­styl­zycia/ [dostęp: 21.05.2017].

Kiley D., 1993, Syndrom Piotrusia Pana. O nigdy nie dojrzewających mężczyznach, Warszawa.

Kowalikowa J., 2008, O wulgaryzmach w świadomości językowej młodzieży, „Poradnik Językowy”, z. 2.

Kozioł­Chrzanowska E., 2014, Antyprzysłowia, memy, antyslogany. Kontrmówienie jako strategia komunikacji, „Socjolingwistyka”, nr 28.

Kulawczuk J., 2008, Kontr­cool­tura, „Fronda”, nr 49.

Markiewka T., 2002, Karnawał z Bachtinem bez Bachtina. O zjawisku karnawalizacji we współczesnej humanistyce, w: Stoff A., Skubaszewska­Pniewska A., red., Teoria karnawalizacji. Konteksty i interpretacje, Toruń.

Mead M., 2000, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa.

Misiuk W., 2016, Kidult – modny styl życia czy strach przed dorosłością, https://portal.abczdrowie.pl/kidult­modny­styl­zycia­czy­strach­przed­dorosloscia [dostęp: 20.05.2017].

Naruszewicz­Duchlińska A., 2007–2008, „Bo my odmieńcy musimy trzymać się razem…” O wizerunku odmienności w polskich internetowych listach dyskusyjnych, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna”, nr 3–4.

Ossowska K., Szkudlarek­Śmiechowicz E., 2014, Moda na słowo – analiza językowo­komunikacyjna napisów na T­shirtach, w: Jachimowska K., Kudra B., Szkudlarek­Śmiechowicz E., red., Słowo we współczesnych dyskursach, Łódź.

Ożóg K., 2002, Kod ograniczony wśród współczesnej polskiej młodzieży, „Polonistyka”, nr 9.

Ożóg K., 2008, Polszczyzna po roku 1989, „Sofia”, nr 8.

Piekot T., 2008, Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do badań socjolektów, Wałbrzych.

Popkin R.H., Stroll A., 1994, Filozofia, przeł. Karłowski J., Leśniewski N., Przyłębski A., Poznań.

Rednika 2015, Co myślisz o nowej modzie na bycie kidultem?, http://zapytaj.onet.pl/Category/027,010/2,29085984,Co_myslisz_o_nowej_modzie_na_bycie_kidultem.html [dostęp: 21.05.2017].

Ritzer G., 2004, Magiczny świat konsumpcji, przeł. Stawowy L., Warszawa.

Rumińska M., 2007, Michała Bachtina teoria karnawalizacji języka, w: Mazur J., Rumińska M., red., Humor i karnawalizacja we współczesnej komunikacji językowej, Lublin.

Saramonowicz A., 2015, Chłopcy, Warszawa.

Sawicka G., 2006, Język a konwencja, Bydgoszcz.

Sobolewska J., 2014, Przyjemność zdziecinnienia, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1602701,1,dorosli­czytaja­ksiazki­dla­mlodziezy.read [dostęp: 10.12.2015].

Sztyler A., 2014, Nastolatki 40+, http://www.elle.pl/lifestyle/artykul/nastolatki-40-1 [dostęp: 15.12.2015].

Świda­Zięba H., 2002, „Ja” a trudny świat, w: O dorastaniu, czyli kod buntu, Warszawa.

Święcicka O., 2012, Kiedy ty w końcu dorośniesz? Kuba Wojewódzki i inni, czyli o pokoleniu kidultów, http://natemat.pl/25647,kiedy­ty­w-koncu­dorosniesz­kuba­wojewodzki­i-inni­czyli­o-pokoleniu­kidultow [dostęp: 20.05.2017].

Tkaczyk P., Trendy w marketingu 2016, http://paweltkaczyk.com/pl/trendy­w-marketingu-2016/ [dostęp: 29.12.2015].

van Gennep A., 2006, Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, przeł. Biały B., Warszawa.

Wileczek A., 2010, Pożyteczność „patologii”. Socjolekt młodzieżowy w perspektywie kognitywnej i edukacyjnej, w: Zbróg P., red., Współczesna polszczyzna w badaniach językoznawczych: od leksyki do języka poezji, Kielce–Kraków.

Wileczek A., 2014, Oburzeni, znudzeni, z(a)wiedzeni. Semantyka buntu w socjolekcie młodzieżowym, „Socjolingwistyka”, nr 28.

Wódkowski A., 2012, Kult młodości z perspektywy naukowców, marketerów i konsultantów. Refleksje z badań, w: Kult młodości a trendy konsumenckie, Warszawa, http://rynkologia.pl/wp­content/uploads/2012/11/Kult_mlodosci_seminarium.pdf [dostęp: 11.12. 2016].

Zarembianka Z., 2015, Mężczyzna to wieczne dziecko, http://www.deon.pl/inteligentne­zycie/ psychologia­na­co­dzien/art,20,mezczyzna­to­wieczne­dziecko.html [dostęp: 11.12.2015].

Netografia

http://www.luxurymag.pl/382/nechte­vase­triko­promluvit­za­vas­tricka­s-nazorem/ [dostęp: 12.10.2015].

http://www.miejski.pl/ [dostęp: 21.05.2017].

http://nowewyrazy.uw.edu.pl/ [dostęp: 20.04.2017.

https://sprawnymarketing.pl/trendy­w-marketingu-2016/ [dostęp: 15.03.2016].

https://pl.wikiquote.org/wiki/Kuba_Wojew%C3%B3dzki#Inne [dostęp: 10.12.2015].

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/mlodosc­to­stan­ducha­w-kampanii­wojewodztwamalopolskiego­na­swiatowe­dni­mlodziezy­wideo [dostęp: 12.12.2015].

http://www.wolne­dziennikarstwo.pl/-277,Swir_czy_bohater [dostęp: 12.12.2015].

Pobrania

Opublikowane

2020-10-30

Jak cytować

Wileczek, A. (2020). Kidult (nie tylko) językowy. Postscriptum Polonistyczne, 19(1), 179–196. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10134