O roli bohatera w kreowaniu wywiadu prasowego 
(na przykładzie rozmów ze Sławomirem Mrożkiem)

Autor

Słowa kluczowe:

press interview, interview hero, communicative strategy, Sławomir Mrożek

Abstrakt

The article is of an analytical nature. The author explains the specificity of a press interview and the type of communication that is characteristic of this genre. She presents the participants of the interaction: the journalist and the interview hero. Here an unusual interview with Sławomir Mrożek published in „Duży Format” (addition to „Gazeta Wyborcza”) is recalled. The author refers to this text as an example of a game and specific communicative strategy. This example and fragments of some other interviews with Mrożek prove that the hero of the interview influences the creative character of the interview itself.

Biogram autora

Magdalena Ślawska - dr, Instytut Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.

ęzykoznawczyni. Stopień naukowy doktora uzyskała na Uniwersytecie Śląskim na Wydziale Filologicznym w 2012 roku. Absolwentka filologii polskiej i politologii ze specjalnością dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Od 2006 roku pracuje w Zakładzie Dziennikarstwa Instytutu Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego. Jako doktorantka realizowała pod kierunkiem prof. dr hab. Małgorzaty Kity grant promotorski przyznany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jest autorką monografii Formy dialogu w gatunkach prasowych (2014) oraz współredaktorką trzech tomów pt. Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną (t. 1 – 2012, t. 2 i 3 – 2013). Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień genologii lingwistycznej ze szczególnym uwzględnieniem gatunków dziennikarskich, pragmatyki i stylistyki tekstów prasowych, problematyki konwergencji gatunków medialnych oraz świadomości gatunkowej nadawców i odbiorców mediów. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego oraz Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej.

Bibliografia

Adams S., Hicks W., 2007, Wywiad dziennikarski, Kraków.

Awdiejew A., 1991, Strategie konwersacyjne (próba typologii), „Socjolingwistyka”, t. 11, Kraków.

Bauer Z., 2008, Wywiad. Gatunek i metoda, w: Bauer Z., Chudziński E., red., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków.

Bielas K., 2010, Wywiad prasowy. Nie dla narcyzów, w: Skworz A., Niziołek A., red., Biblia dziennikarstwa, Kraków.

Boyd A., 2006, Dziennikarstwo radiowo­telewizyjne. Techniki tworzenia programów informacyjnych, Kraków.

Grobel L., 2006, Sztuka wywiadu. Lekcje mistrza, Warszawa.

Habrajska G., 2010, Sytuacja komunikacyjna w interakcji, w: Sawicka G., red., Sytuacja komunikacyjna i jej parametry, Bydgoszcz.

Jadacki J.J., 2002, Pragmatyczne funkcje milczenia, w: Handke K., red. Semantyka milczenia, t. 2, Warszawa.

Keeble R., 2006, The newspapers handbook, London–New York.

Kępa­Figura D., 2004, Gry językowe w komunikacji radiowej, w: Dybalska R., Kępa­Figura D., Nowak P., Przemoc w języku mediów? Analiza semantyczna i pragmatyczna audycji radiowych, Lublin.

Kita M., 1998, Wywiad prasowy. Język – gatunek – interakcja, Katowice.

Kita M., 2002, Język przeprowadzającego wywiad a język udzielającego wywiadu, w: Gajda S., Rymut K., Żydek­Bednarczuk U., red., Język w przestrzeni społecznej, Opole.

Kita M., 2003, Syndrom Knocka, czyli czego językoznawca może się dowiedzieć, badając teksty wywiadów, w: Kita M., Grzenia J., red., Porozmawiajmy o rozmowie. Lingwistyczne aspekty dialogu, Katowice.

Kita M., 2005, „Historia konwersacyjna”. Case study: Bachtin w dialogu z Duwakinem, „Stylistyka”, t. XIV.

Koziołek R., 2015, Poeta strachu, w: tegoż, Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec.

Libera A., 2006, Słowo wstępne, w: Mrożek S., Baltazar. Autobiografia, Warszawa.

Małyska A., 2012, Strategie komunikacyjne we współczesnym dyskursie politycznym, Lublin.

Mrożek S., 2006, Baltazar. Autobiografia, Warszawa.

Niemczyńska M.I., 2013, Mrożek. Striptiz neurotyka, Warszawa.

Sobczak B., 2006, Wywiad telewizyjny na żywo. Charakterystyka gatunku, Poznań.

Stępień T., 1993, Wywiad, w: Pytasz M., red., Leksykon szkolny. Gatunki paraliterackie, publicystyczne i użytkowe, Gorzów Wielkopolski.

Szylko­Kwas J., 2013, Wywiad telewizyjny – cechy twórcze a norma gatunkowa, Warszawa.

Ślawska M., 2014, Formy dialogu w gatunkach prasowych, Katowice.

Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.

Wojtak M., 2009, Kreatywność w wywiadzie a kreatywność wywiadu (na przykładzie przekazów prasowych), w: Książek­Bryłowa W., Duda H., Nowak M., red., Język polski. Współczesność. Historia, Lublin.

Worsowicz M., 2006, Gatunki prasowe. Poradnik dla uczniów i nie tylko…, Łódź.

Zdunkiewicz D., 2010, Akty mowy, w: Bartmiński J., red., Współczesny język polski, Lublin.

Opublikowane

2020-10-30

Jak cytować

Ślawska, M. (2020). O roli bohatera w kreowaniu wywiadu prasowego 
(na przykładzie rozmów ze Sławomirem Mrożkiem). Postscriptum Polonistyczne, 19(1), 212–230. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10140