Półka filmowa 2016 (i trochę 2017)

Autor

Słowa kluczowe:

contemporary Polish cinema, Polish movie market, Polish films, Polish movie

Abstrakt

The article summarises the 2016 film season and mentions a few films that have been released in 2017. The author presents the advantages and disadvantages of certain films regarded as material to Polish culture. The article describes the following movies: Jarocin, po co wolność?, Jestem mordercą, Maria Curie, Ostatnia rodzina, Planeta singli, Powidoki, Smoleńsk, Szczęście świata, Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej, Wołyń, Wszystko gra, Za niebieskimi drzwiami, Zaćma.

Biogram autora

Agnieszka Tambor - dr, Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.

Kulturoznawczyni. Jej zainteresowania związane są przede wszystkim ze współczesnym kinem polskim i możliwościami wykorzystania go w nauczaniu cudzoziemców. Te zagadnienia były także tematem jej rozprawy doktorskiej. Jest autorką książki Polska półka filmowa. 100 filmów, które każdy cudzoziemiec zobaczyć powinien (2012) oraz cyklu artykułów Półka filmowa publikowanych na łamach „Postscriptum Polonistycznego”. Opracowała również 8. tom serii Czytaj po polsku, zawierający przystosowane do celów glottodydaktycznych opowiadania Zofii Nałkowskiej Przy torze kolejowym oraz Tadeusza Borowskiego Proszę państwa do gazu wraz z zestawami ćwiczeń i zadań do tych tekstów.

Bibliografia

Filmografia

Jarocin, po co wolność?, reż. i scen.: Marek Gajczak, Leszek Gnoiński, zdj.: Marek Gajczak, Wojciech Słota, Jerzy Pawleta.

Jestem mordercą, reż. i scen.: Maciej Pieprzyca, zdj.: Paweł Dyllus, wyst.: Mirosław Haniszewski, Arkadiusz Jakubik, Agata Kulesza, Magdalena Popławska, Piotr Adamczyk.

Maria Curie, reż.: Marie Noëlle, scen.: Marie Noëlle, Andrea Stoll, zdj.: Michał Englert, wyst.: Karolina Gruszka, Arieh Worthalter, Charles Berling, Izabela Kuna.

Ostatnia rodzina, reż.: Jan P. Matuszyński, scen.: Robert Bolesto, zdj.: Kacper Fertacz, wyst.: Andrzej Seweryn, Dawid Ogrodnik, Aleksandra Konieczna, Andrzej Chyra.

Planeta singli, reż.: Mitja Okorn, scen.: Mitja Okorn i inni, zdj.: Tomasz Madejski, wyst.: Maciej Stuhr, Agnieszka Więdłocha, Piotr Głowacki, Weronika Książkiewicz, Tomasz Karolak.

Powidoki, reż.: Andrzej Wajda, scen.: Andrzej Mularczyk, zdj.: Paweł Edelman, wyst.: Bogusław Linda, Zofia Wichłacz, Bronisława Zamachowska, Krzysztof Pieczyński.

Smoleńsk, reż.: Antoni Krauze, scen.: Antoni Krauze i inni, zdj.: Michał Pakulski, wyst.: Beata Fido, Lech Łotocki, Aldona Struzik, Maciej Półtorak, Jerzy Zelnik.

Szczęście świata, reż. i scen.: Michał Rosa, zdj.: Marcin Koszałka, wyst.: Karolina Gruszka, Mateusz Lickindorf, Grzegorz Palkowski, Krzysztof Stroiński, Dariusz Chojnacki.

Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej, reż.: Maria Sadowska, scen.: Krzysztof Rak, zdj.: Michał Sobociński, wyst.: Magdalena Boczarska, Eryk Lubos, Justyna Wasilewska, Piotr Adamczyk.

Wołyń, reż. i scen.: Wojciech Smarzowski, zdj.: Piotr Sobociński junior, wyst.: Michalina Łabacz, Arkadiusz Jakubik, Vasili Vasylyk, Adrian Zaremba, Izabela Kuna.

Wszystko gra, reż.: Agnieszka Glińska, scen.: Marta Konarzewska, Agnieszka Glińska, zdj.: Paweł Edelman, wyst.: Kinga Preis, Eliza Rycembel, Stanisława Celińska, Sebastian Fabijański.

Za niebieskimi drzwiami, reż.: Mariusz Palej, scen.: Adam Wojtyszko, Magdalena Nieć, Katarzyna Stachowicz­Gacek, zdj.: Witold Płóciennik, wyst.: Dominik Kowalczyk, Ewa Błaszczyk, Magdalena Nieć, Michał Żebrowski.

Zaćma, reż. i scen.: Ryszard Bugajski, zdj.: Arkadiusz Tomiak, wyst.: Maria Mamona, Małgorzata Zajączkowska, Janusz Gajos, Marek Kalita.

Literatura

Tambor A., 2014, Półka filmowa 2013–2014, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 1.

Tambor A., 2016, Półka filmowa 2015, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 1.

Netografia

Adamski Ł., 2016, „Jestem mordercą”. Znakomity dramat policyjny, http://wpolityce.pl/kultura/314054-jestem­morderca­znakomity­dramat­policyjny­recenzja [dostęp: 12.02.2017].

Fijołek M., 2016, „Zaćma” to film kulawy pod wieloma względami. Brystygierowa została przedstawiona płytko i ryzykownie, http://wpolityce.pl/kultura/316866-zacma­to­film­kulawy­pod­wieloma­wzgledami­brystygierowa­zostala­przedstawiona­plytko­i-ryzykownie­recenzja [dostęp: 16.02.2017].

Grygiel J., 2016, „Ostatnia rodzina” to film absolutnie poruszający, http://www.spidersweb.pl/rozrywka/2016/09/27/ostatnia­rodzina­recenzja [dostęp: 12.02.2017].

Guszkowski P., 2016, „Ostatnia Rodzina”. Zwala z nóg, http://cojestgrane24.wyborcza.pl/cjg24/1,13,20757241,148674,-Ostatnia­Rodzina---Zwala­z-nog--RECENZJA-.html [dostęp: 12.02.2017].

Kostrzewa D., 2016, Stranger Things, http://www.filmweb.pl/reviews/Stranger+Things-19328 [dostęp: 21.02.2017].

Muszyński Ł., 2016, Z innej planety, http://www.filmweb.pl/reviews/Z+innej+planety-18298 [dostęp: 12.02.2017].

Siennica A., 2016, Powidoki – recenzja filmu, https://naekranie.pl/recenzje/powidoki­recenzja­filmu [dostęp: 12.02.2017].

http://film.wp.pl/ostatnia­rodzina­sama­prawda­czy­stek­klamstw­o-rodzinie­beksinskich­kontrowersje­wokol­filmu-6042172465402498a [dostęp: 12.02.2017].

http://filmpolski.pl/fp/index.php?film=1224594 [dostęp: 16.02.2017].

http://filmpolski.pl/fp/index.php?film=1240319 [dostęp: 12.02.2017].

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kontrast_nast%C4%99pczy [dostęp: 12.02.2017].

http://wiadomosci.onet.pl/kraj/wojciech­smarzowski­o-wolyniu­to­film­przeciwkoskrajnemu­nacjonalizmowi/gwwkr6 [dostęp: 12.02.2017].

https://www.pisf.pl/rynek­filmowy/box­office/filmy­polskie [dostęp: 16.02.2017].

http://www.telemagazyn.pl/artykuly/karolina­gruszka­jako­maria­sklodowska­curie­zobacz­zdjecia­z-planu­filmu­maria­curie­zdjecia-48853.html [dostęp: 12.02.2017].

Pobrania

Opublikowane

2020-10-30

Jak cytować

Tambor, A. (2020). Półka filmowa 2016 (i trochę 2017). Postscriptum Polonistyczne, 19(1), 275–288. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10144