Zrobić innym trochę miejsca koło siebie. 
Wyzwania uniwersyteckiej dydaktyki polonistycznej: 
między presją a misją

Autor

Słowa kluczowe:

Polonistic education, university didactics, contemporary literature, exclusion, ethnic prejudices

Abstrakt

The education of teachers at university is a task that is being undertaken at a time of social and cultural changes, external unrest and political transformation that are affecting education itself. However, maintaining a humanistic approach to education is important. Therefore Polish language teachers at schools need to be responsible for educating young people who are sensitive to the welfare of the others, do not use the language of hate, but are critical thinkers; while at the same time university teachers are responsible for educating teachers who are resistant to political pressure. The author of the article presents a selection of literary works that refer to exclusion on grounds of nationality that can be read with students at different levels of education. Such a strategy proves that Polish language teachers can use literature to uphold humanistic values.

Biogram autora

Anna Janus-Sitarz - dr hab. prof. UJ, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska.

Profesor nadzwyczajny w Katedrze Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej; kierownik Centrum Badań Edukacyjnych i Kształcenia Ustawicznego WP UJ; redaktor naukowa serii wydawniczej Edukacja Nauczycielska Polonisty; przewodnicząca Komisji Edukacji KNoL PAN; inicjatorka i organizatorka I Kongresu Dydaktyki Polonistycznej w Krakowie w 2013 roku. Jej obszary badań to: literaturoznawstwo, dydaktyka literatury, glottodydaktyka. Jest autorką książek: Groteska literacka. Od diabła w Damaszku po Becketta i Mrożka; Lekcje teatru; Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole; W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje, a także współautorką podręczników do szkoły ponadgimnazjalnej.

Bibliografia

Domosławski A., 2016, Wykluczeni, Warszawa.

Gawryluk B., 2016, Teraz tu jest nasz dom, Łódź.

Goźliński P., red., 2015, NieObcy. 21 opowieści, żeby się nie bać. Polscy pisarze dla uchodźców, Warszawa.

Grętkiewicz E., 2005, Szczekająca szczęka Saszy, Warszawa.

Kozłowska M., 2012, Zupa z jeża, Gdynia.

Kusek R., Sanetra­Szeliga J., red., 2008, Kultura w dialogu, Kraków.

Kusek R., Sanetra­Szeliga J., red., 2010, W stronę nowej wielokulturowości, Kraków.

Kusek R., Sanetra­Szeliga J., red., 2014, Spoglądając na stereotyp, Kraków.

Onichimowska A., 2015, Dziesięć stron świata, Łódź.

Piątkowska R., 2016, Która to Malala, Łódź.

Pranić K., 2011, Ela­Sanela, Warszawa.

Tokarczuk O., 2016, Nie bój się, „Gazeta Pisarzy”, dodatek do „Gazety Wyborczej”, 3.04.

Pobrania

Opublikowane

2020-10-31

Jak cytować

Janus-Sitarz, A. (2020). Zrobić innym trochę miejsca koło siebie. 
Wyzwania uniwersyteckiej dydaktyki polonistycznej: 
między presją a misją. Postscriptum Polonistyczne, 18(2), 113–123. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10163