Nauczanie języka polskiego w Australii

Autor

  • Marianna Łacek mgr, The Polish Teachers Association in New South Wales, Sydney, Australia.

Słowa kluczowe:

extracurricular, enrollment, matriculation, component

Abstrakt

Organised education in Polish has existed in Australia since the middle of the last century. In terms of primary and secondary education, these extracurricular language classes are held mostly on Saturday mornings, rather than weekday afternoons. Some schools come under local Polish organisations such as Związek Polski (Polish Association), others are part of the Polska Macierz Szkolna (Polish Educational Society). There are also many independent schools which are governed by Parent Associations. These schools continue to gain in popularity – and have particularly done so in recent years. At tertiary level, the Polish language has also been offered at the Department of International Studies at Macquarie University in Sydney since the 1980s.

Biogram autora

Marianna Łacek - mgr, The Polish Teachers Association in New South Wales, Sydney, Australia.

Absolwentka Akademii Pedagogicznej w Krakowie oraz podyplomowych studiów dotyczących dwujęzyczności (Bilingualism & Community Languages in Australia) na Sydney University. Nauczycielka języka polskiego, propagatorka kultury polskiej, tłumaczka, założycielka i wieloletni prezes organizacji The Polish Teachers Association in NSW, prezes Polskiego Związku Kulturalnego w Nowej Południowej Walii. Otrzymała wyróżnienie od Ministerstwa Edukacji stanu NSW „Award for Excellence in Teaching” (2002). Jest autorką wielu artykułów metodycznych na temat nauczania i oceniania języków angielskiego i polskiego w Australii, publikowanych regularnie w czasopiśmie „Nowa Polszczyzna”. Jest także autorką opracowań: Język Polski w Australii, w: Język polski jako narzędzie komunikacji we współczesnym świecie, pod red. Jana Mazura, Lublin 2007 oraz Polskie szkolnictwo w Australii i Nowej Zelandii (w druku, PUNA – Londyn).

Bibliografia

„Polska Macierz Szkolna w NPW – Poradnik Nauczycielski”, 2007, nr 1.

Hearn F., Ramsay W., 1999, Ethnic schools: a first state study. Part 2: The Polish School, “Youth Studies Australia”, Vol. 12, No. 4.

Karczewski S.L., red., 1996, Kronika Organizacji Polskich w Queensland 1913–1982, Brisbane.

Karwicki J.D., 1981, Z naszego podwórka, „Wiadomości Polskie”, nr 15/3.

Kocik B., 2012, Polska Szkoła Przedmiotów Ojczystych w Phillip, w: Kronika Polonii, Canberra.

Łacek M., 2007, Język polski w Australii, w: Mazur J., red., Język polski jako narzędzie komunikacji we współczasnym świecie, Lublin.

Łacek M., Szkolnictwo polskie w Australii i Nowej Zelandii, Londyn (w druku).

Macionis N., 1969, Refleksje po egzaminach, „Tygodnik Polski”, nr 1/3.

Mikołajczyk K., 2014, Krasnoludki – Przyszłość Polonii, w: Kronika Polonii, Canberra.

Skurjat E., 1984, Żegnamy prof. Bessemersa, „Wiadomości Polskie”, nr 18/1.

Szunejko H., 2004, 50 lat Polskiej Szkoły im. Adama Mickiewicza, Perth.

Wielebiński Z., 2005, Początki nauczania języka polskiego na Tasmanii, „Poradnik Nauczycielski”, nr 1.

Pobrania

Opublikowane

2020-11-01

Jak cytować

Łacek, M. (2020). Nauczanie języka polskiego w Australii. Postscriptum Polonistyczne, 17(1), 151–163. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10190