Podejście eklektyczne 
w nauczaniu polszczyzny za granicą 
na przykładzie wiersza 
Stanisława Barańczaka Garden party

Autor

Słowa kluczowe:

heritage language, eclectic approach, techniques of teaching, integrated interdisciplinary teaching, practical solutions

Abstrakt

The article discusses the problem of teaching Polish as a heritage language, outside of Poland and when the number of teaching hours is limited. In such a situation it is worthwhile to integrate subsystems and language skills as well as combining the curricula of a range of subjects. This eclectic approach seems to be effective here. The approach is described not as a set of random actions, but as well­thought out and coherent procedures. The article uses the example of Barańczak’s Garden party to present how different techniques can be applied in teaching. It also underlines the necessity of using different media, which makes language education more modern and more attractive.

Biogram autora

Ewa Lipińska - dr hab., Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska.

Autorka licznych podręczników, artykułów i monografii z zakresu glottodydaktyki oraz emigracji i Polonii. W kręgu jej zainteresowań badawczych znajdują się zagadnienia związane z dwujęzycznością oraz metodyką nauczania języka polskiego jako drugiego, obcego i odziedziczonego, a w szczególności sprawności pisania.

Bibliografia

Czembor E., Rola dramy w nauczaniu zintegrowanym – opis metody kształcenia dzieci wraz z przykładowym scenariuszem, http://www.profesor.pl/publikacja,2119,Scenariusze,Rola­dramy­wnauczaniu­zintegrowanym­opis­metody­ksztalcenia­dzieci­wraz­zprzykladowym­scenariuszem [dostęp: 12.10.2015].

Gąsowska K., Mazińska­Szumska M., red., 2006, Oświata polonijna na początku XXI wieku. Stan i perspektywy. Wybór materiałów z V Forum Oświaty Polonijnej, Kraków.

Janowska I., 2010, Planowanie lekcji języka polskiego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków.

Janowska I. i in., red., 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.

Janowska I., Lipińska E., Seretny A., 2006, Program autorski – wskazówki dla nauczycieli szkół polonijnych, w: Gąsowska K., Mazińska­Szumska M., red., Oświata polonijna na początku XXI wieku: stan i perspektywy. Wybór materiałów z V Forum Oświaty Polonijnej, Kraków.

Lipińska E., 2006a, Nauczanie „zintegrowane” – autorski program tematyczny, w: Lipińska E., Seretny A., red., Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków.

Lipińska E., 2006b, Sposoby angażowania prawej półkuli mózgowej w proces efektywnego przyswajania materiału językowego, w: Seretny A., Lipińska E., red., Sprawności przede wszystkim. Materiały z konferencji Sekcji Glottodydaktycznej Stowarzyszenia „Bristol”, Kraków.

Lipińska E., Seretny A., 2012a, Szkoła polonijna czy językowa? Szkolnictwo polonijne w perspektywie dydaktycznej, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”, nr 4.

Lipińska E., Seretny A., 2012b, Między językiem ojczystym a obcym. Nauczanie i uczenie się języka odziedziczonego w chicagowskiej diasporze polonijnej, Kraków.

Lipińska E., Seretny A., 2013, Integrowanie kompetencji lingwistycznych w glottodydaktyce – na przykładzie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego. Poradnik metodyczny z ćwiczeniami, Kraków.

Lipińska E., Seretny A., red., 2006, Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków.

Rada Europy: Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: nauczanie, uczenie się, ocenianie, przeł. Martyniuk W., Warszawa.

Rozenberg M., 2009, Metodyka nauczania języków obcych zorientowana sensorycznie, „Języki Obce w Szkole”, nr 5.

Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.

Seretny A., Lipińska E., 2006, Sprawności przede wszystkim. Materiały z konferencji Sekcji Glottodydaktycznej Stowarzyszenia „Bristol”, Kraków.

Seretny A., Lipińska E., Multimedia w praktyce dydaktycznej – konieczna innowacja czy innowacyjna konieczność, w druku.

Zarzycka G., Rudziński G., red., 2010, Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego – 2, Łódź.

Wilczyńska W., 1999, Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Warszawa.

Zarzycka G., 2010, „Teatr czytelników” jako dialog z tekstem literackim (na przykładzie inscenizacji wiersza Wisławy Szymborskiej „Pogrzeb”), w: Zarzycka G., Rudziński G., red., Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego – 2, Łódź.

Żylińska M., 2007, Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych. Teoria i praktyka, Warszawa.

Żylińska M., 2013, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń.

Pobrania

Opublikowane

2020-11-02

Jak cytować

Lipińska, E. (2020). Podejście eklektyczne 
w nauczaniu polszczyzny za granicą 
na przykładzie wiersza 
Stanisława Barańczaka Garden party. Postscriptum Polonistyczne, 16(2), 141–154. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10218

Numer

Dział

Zagadnienia szczegółowe