Teaching culture versus task­based teaching in the didactics of 
Polish as a foreign language

Authors

Keywords:

intercultural competence, taskbased teaching, task

Abstract

The aim of the article is to discuss the possibilities of using the concept of task­based teaching and its methodology to improve intercultural competencies of people learning Polish as a foreign language. The author of the article claims that such methods and strategies within CERF can be extremely effective in improving intercultural competencies. The article concludes with a list of tasks suggested by the author as suitable to achieve this goal.

Author Biography

Marzena Baran, doktorantka, Katedra Języka Polskiego jako Obcego, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska.

Magister filologii polskiej, glottodydaktyk, lektorka języka polskiego związana z Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie UJ. Jej zainteresowania naukowe skoncentrowane są wokół nauczania kultury i literatury w języku polskim jako obcym/drugim oraz podejścia ukierunkowanego na działanie, metodyki zadaniowej, komunikacji międzykulturowej.

References

Aleksandrowicz­-Pędich L., 2005, Międzykulturowość na lekcjach języków obcych, Białystok.

Berner H., 2006, Współczesne kierunki pedagogiczne, w: Śliwerski B., red., Pedagogika 1. Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk.

Candlin C., 2009, Towards Task­Based Language Learning, w: Van den Branden K., Bygate M., Norris J.M., eds., Task­Based Language Teaching. A Reader, Amsterdam–Philadelphia.

Garncarek P., 2010, Kanon, kompendium czy przestrzeń – o nie tylko polskich problemach z nauczaniem cudzoziemców rodzimej kultury, w: Garncarek P., Kajak P., Zieniewicz A., red., Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.

Gębal P., 2010, Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców, Kraków.

Habermas J., 1999, Teoria działania komunikacyjnego, t. 1, Racjonalność działania a racjonalność społeczna, Warszawa.

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.

Janowska I. i in., red., 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.

Kowalewski J., 2012, Miejsce kultury popularnej w kanonie kultury polskiej proponowanej cudzoziemcom – spojrzenie od strony programu kulturowego w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: Garncarek P., Kajak P., red., Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.

Kroeber A., 2002, Istota kultury, Warszawa.

Kwiatkowska A., Grzymała­-Moszczyńska H., 2008, Psychologia międzykulturowa, w: Strelau J., Doliński D., red., Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, Gdańsk.

Lewowicki T., 2002, W poszukiwaniu modelu edukacji międzykulturowej, w: Malewska E., Śliwerski B., red., Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie, Kraków.

Melosik Z., 2002, Młodzież w kulturze współczesnej. Paradoksy pop­tożsamości, w: Malewska E., Śliwerski B., red., Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie, Kraków.

Miodunka W.T., 2004, Czy kultura polska była traktowana po macoszemu w nauczaniu języka polskiego jako obcego? Rozważania na marginesie książki Anny Burzyńskiej, w: tegoż, red., Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, Kraków.

Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.

Rada Europy: Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: nauczanie, uczenie się, ocenianie, przeł. Martyniuk W., Warszawa.

Torenc M., 2007, Nauczanie międzykulturowe – implikacje glottodydaktyczne, Wrocław.

Published

2020-11-02

How to Cite

Baran, M. (2020). Teaching culture versus task­based teaching in the didactics of 
Polish as a foreign language. Postscriptum Polonistyczne, 16(2), 185–194. Retrieved from https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10221

Issue

Section

Zagadnienia szczegółowe