Dydaktyka kultury a podejście ukierunkowane 
na działanie w nauczaniu języka polskiego jako obcego

Autor

Słowa kluczowe:

intercultural competence, taskbased teaching, task

Abstrakt

The aim of the article is to discuss the possibilities of using the concept of task­based teaching and its methodology to improve intercultural competencies of people learning Polish as a foreign language. The author of the article claims that such methods and strategies within CERF can be extremely effective in improving intercultural competencies. The article concludes with a list of tasks suggested by the author as suitable to achieve this goal.

Biogram autora

Marzena Baran - doktorantka, Katedra Języka Polskiego jako Obcego, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska.

Magister filologii polskiej, glottodydaktyk, lektorka języka polskiego związana z Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie UJ. Jej zainteresowania naukowe skoncentrowane są wokół nauczania kultury i literatury w języku polskim jako obcym/drugim oraz podejścia ukierunkowanego na działanie, metodyki zadaniowej, komunikacji międzykulturowej.

Bibliografia

Aleksandrowicz­-Pędich L., 2005, Międzykulturowość na lekcjach języków obcych, Białystok.

Berner H., 2006, Współczesne kierunki pedagogiczne, w: Śliwerski B., red., Pedagogika 1. Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk.

Candlin C., 2009, Towards Task­Based Language Learning, w: Van den Branden K., Bygate M., Norris J.M., eds., Task­Based Language Teaching. A Reader, Amsterdam–Philadelphia.

Garncarek P., 2010, Kanon, kompendium czy przestrzeń – o nie tylko polskich problemach z nauczaniem cudzoziemców rodzimej kultury, w: Garncarek P., Kajak P., Zieniewicz A., red., Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.

Gębal P., 2010, Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców, Kraków.

Habermas J., 1999, Teoria działania komunikacyjnego, t. 1, Racjonalność działania a racjonalność społeczna, Warszawa.

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.

Janowska I. i in., red., 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.

Kowalewski J., 2012, Miejsce kultury popularnej w kanonie kultury polskiej proponowanej cudzoziemcom – spojrzenie od strony programu kulturowego w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: Garncarek P., Kajak P., red., Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.

Kroeber A., 2002, Istota kultury, Warszawa.

Kwiatkowska A., Grzymała­-Moszczyńska H., 2008, Psychologia międzykulturowa, w: Strelau J., Doliński D., red., Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, Gdańsk.

Lewowicki T., 2002, W poszukiwaniu modelu edukacji międzykulturowej, w: Malewska E., Śliwerski B., red., Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie, Kraków.

Melosik Z., 2002, Młodzież w kulturze współczesnej. Paradoksy pop­tożsamości, w: Malewska E., Śliwerski B., red., Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie, Kraków.

Miodunka W.T., 2004, Czy kultura polska była traktowana po macoszemu w nauczaniu języka polskiego jako obcego? Rozważania na marginesie książki Anny Burzyńskiej, w: tegoż, red., Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, Kraków.

Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.

Rada Europy: Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: nauczanie, uczenie się, ocenianie, przeł. Martyniuk W., Warszawa.

Torenc M., 2007, Nauczanie międzykulturowe – implikacje glottodydaktyczne, Wrocław.

Pobrania

Opublikowane

2020-11-02

Jak cytować

Baran, M. (2020). Dydaktyka kultury a podejście ukierunkowane 
na działanie w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Postscriptum Polonistyczne, 16(2), 185–194. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10221

Numer

Dział

Zagadnienia szczegółowe