Technika teatru w teatrze 
w wybranych baletowych konkretyzacjach

Autor

Słowa kluczowe:

ballet, theatre, metatheatricality

Abstrakt

Two ballet performances are being analysed: Pietruszka by Igor Strawiński and Dama Kameliowa choreographed by John Neumier. The author discusses a metatheatrical character of the two performances, which reveals itself through a concept of “a theatre within a theatre”. The analyses presented in this article are rooted in a (slightly modified) methodological approach defined by Marcin Gmys. The analysis leads to the conclusion that the three subcodes (dance, music and drama) determine the functionality of the concept of ‘a theatre within a theatre’ in both performances.

Biogram autora

Monika Ziemba (Listowska) - mgr, Instytut Polonistyki, Wydział Filologiczno­Historyczny, Akademia Pomorska w Słupsku, Polska.

Doktorantka trzeciego roku na kierunku literaturoznawstwo realizowanym na Akademii Pomorskiej. Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół takich zagadnień, jak: muzyczność w dramacie, balet, kognitywizm. Publikowała m.in. w „Kontekstach Kultury” oraz w tomach zbiorowych.

Bibliografia

Gmys M., 2000, Technika teatru w teatrze i jej operowe konkretyzacje, Toruń.

Kopaliński W., 2011, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa.

Królica A., 2009, Błękitna nuta, w: Dama Kameliowa [książeczka z dokumentem dźwiękowym], Warszawa.

Pavis P., 2002, Słownik terminów teatralnych, oprac. i przeł. Świontek S., Wrocław.

Siwiec M., red., 2005, Słownik wiedzy o teatrze, Bielsko­Biała.

Świontek S., 1999, Dialog, dramat, metateatr. Z problemów teorii tekstu dramatycznego, Warszawa.

Turska I., 1973, Przewodnik baletowy, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

2020-11-03

Jak cytować

Ziemba (Listowska), M. (2020). Technika teatru w teatrze 
w wybranych baletowych konkretyzacjach. Postscriptum Polonistyczne, 15(1), 181–189. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10249