Mediolingwistyka. Teoria. Metodologia. Idea

Autor

  • Bogusław Skowronek prof. dr hab. Pracuje na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, w Katedrze Lingwistyki Kulturowej i Komunikacji Społecznej oraz Katedrze Mediów i Badań Kulturowych Instytutu Filologii Polskiej. https://orcid.org/0000-0002-4049-4653

Słowa kluczowe:

language, media, conceptualization, media images of the world, culture

Abstrakt

The article presents the main theoretical and methodological assumptions of ‘medialinguistics’ – a subdiscipline of linguistics, whose research concentrates on linguistic features found in the media. Such an approach is based on cultural linguistics, cognitive semantics, cultural media studies as well as a critical analysis of discourse.

Biogram autora

Bogusław Skowronek - prof. dr hab. Pracuje na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, w Katedrze Lingwistyki Kulturowej i Komunikacji Społecznej oraz Katedrze Mediów i Badań Kulturowych Instytutu Filologii Polskiej.

Główne zainteresowania badawcze to: lingwistyka kulturowa i kognitywna oraz filmoznawstwo, wiedza o mediach, studia kulturowe, kultura popularna. Autor książek: O dialogu na lekcjach w szkole średniej. Analiza pragmatyczno­językowa (1999); Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży. Studium kognitywno­kulturowe (2007); Film w przestrzeni kultury audiowizualnej. Studia. Szkice. Interpretacje (2011); Mediolingwistyka. Wprowadzenie (2013).

Bibliografia

Bartmiński J., 2008, Wartości i ich profile medialne, w: Kamińska­-Szmaj I., Piekot T., Poprawa M., red., „Oblicza Komunikacji”, nr 1, Ideologie w słowach i obrazach.

Bauer Z., 2009, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia. Teoria. Praktyka, Kraków.

Gajda S., 2000, Media – stylowy tygiel współczesnej polszczyzny, w: Bralczyk J., Mosiołek­-Kłosińska K., red., Język w mediach masowych, Warszawa.

Gwóźdź A., 2010, Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, Warszawa.

Kępa­-Figura D., Nowak P., 2006, Językowy obraz świata a medialny obraz świata, w: „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 1–2.

Kita M., 2010, Składniki językowego tygla medialnego, w: Karwatowska M., Siwiec A., red., Przeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku, Chełm.

Lisowska­-Magdziarz M., 2008, Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków.

Markowski M.P., 2006, O reprezentacji, w: Markowski M.P., Nycz R., red., Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, Kraków.

Nowak P., Tokarski R., 2007, Medialna wizja świata a kreatywność językowa, w: Nowak P., Tokarski R., red., Kreowanie światów w języku mediów, Lublin.

Skowronek B., 2013, Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków.

Van Dijk T.A., 2003, Dyskurs polityczny i ideologia, w: „Etnolingwistyka”, nr 15.

Wilk E., 2007, Dyskurs kultury – dyskurs języka. O ważnej tendencji badań kulturoznawczych, w: „Kultura Współczesna”, nr 1.

Żydek­-Bednarczuk U., 2013, Dyskurs medialny, w: Malinowska E., Nocoń J., Żydek­-Bednarczuk U., red., Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

2020-11-13

Jak cytować

Skowronek, B. (2020). Mediolingwistyka. Teoria. Metodologia. Idea. Postscriptum Polonistyczne, 14(2), 15–26. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10299