Sztuka włóczęgi: podróże w czasie i przestrzeni z Mary Kingsley, Rose Macaulay, Ursulą Le Guin, Naomi Mitchison i Octavią Butler

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.02

Słowa kluczowe:

science fiction, podróże w czasie, feminizm, podróżniczki

Abstrakt

W niniejszym tekście Sarah LeFanu analizuje podróże i podróżopisarstwo przede wszystkim Mary Kingsley i Rose Macaulay, ukazując oryginalne powiązania między wymienionymi autorkami a podróżniczkami w czasie i przestrzeni kosmicznej znanymi z literatury science fiction drugiej fali feminizmu. LeFanu przygląda się również trzem innym podróżniczkom, poszukując wspólnego mianownika dla ich doświadczeń i pisarstwa w szerszym socjokulturowym kontekście. Autorka bada implikacje między podróżą a relacją z niej w kontekście intersekcjonalności i różnych jej odmian, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii płci i uprzedzeń wynikających ze stereotypowego postrzegania i przedstawiania ról płciowych, także w dyskursach kobiecego podróżopisarstwa. Mimo że każda ze wspominanych przez LeFanu autorek podróżowała w inny sposób i do rożnych miejsc – to dla każdej z nich impulsem do kontaktów ze światem zewnętrznym były dziecięce krainy wyobraźni. Relacje te nie miały charakteru tylko osobistego, ale wyrażały się także w zaangażowaniu politycznym.

Biogram autora

Sarah LeFanu - independent scholar and writer

SARAH LEFANU – PhD, independent scholar and writer, Bristol, Great Britain.
Sarah LeFanu is a British writer and biographer, whose books include Despatches from the Frontiers of the Female Mind (1986), In the Chinks of the World Machine: Feminism and Science Fiction (1988), Rose Macaulay: A Biography (2003) and its companion volume, Dreaming of Rose: A Biographer’s Journal (2013) and S is for Samora: A Lexical Biography of Samora Machel and the Mozambican Dream (2012). Her latest work – Something of Themselves: Kipling, Kingsley, Conan Doyle and the Anglo-Boer War was published in 2020 by Hurst Publishers. Throughout the 1980s Sarah was an editor at The Women’s Press, and was responsible for their ground-breaking feminist science fiction list. For many years she was a part-time tutor in the University of Bristol’s Department for Continuing Education, and for the last five years has been a part-time tutor in the English Department, teaching English Literature and Community Engagement.

Bibliografia

Armitt L., ed., 1991, Where no man has gone before, London: Routledge.

Babington Smith C., ed., 1962, Last letters to a friend from Rose Macaulay, 1952–1958, London: Collins.

Babington Smith C., 1972, Rose Macaulay, London: Collins.

Ballantyne, R.M., 1858, The coral island, London: T. Nelson & Sons.

Burton, R., 1876, Two trips to gorilla land, London: Sampson & Low.

Butler O., 1979, Kindred, New York: Doubleday.

Butler O., 1995, Bloodchild and other stories, New York: Four Walls Eight Windows.

Charnas S.M., 1974, Walk to the end of the world, New York: Ballantine.

Elgin S.H., 1984, Native tongue, New York: Daw.

Forster E.M., 1905, Where angels fear to tread, Edinburgh: William Blackwood & Sons.

Forster E.M., 1908, A room with a view, London: Edward Arnold.

Gearhart S.M., 1978, The wanderground, London: Persephone.

Gilman C.P., 1915, Herland, London: The Women’s Press.

Goodreads, n.d., Octavia Butler quotes, https://www.goodreads.com/quotes/8703112-i-began-writing-about-power-because-i-had-so-little [accessed on: 24 August 2020].

Green J., LeFanu S., eds., 1985, Despatches from the frontiers of the female mind, London: The Women’s Press.

Kilgore D.W.D., Samantrai R., 2010, A memorial to Octavia E. Butler, “Science Fiction Studies”, no 37/3, 353–361.

Kingsley M., 1897, Travels in West Africa, London: Macmillan.

Kingsley M., 1899, Letter to Matthew Nathan, 12 March 1899, Bodleian Library, Ms Nathan.

Le Guin U.K., 1969, The left hand of darkness, New York: McDonald.

Macaulay R., 1907, The furnace, London: John Murray.

Macaulay R., 1912, The lee shore, London: Hodder & Stoughton.

Macaulay R., 1946, They went to Portugal, London: Jonathan Cape.

Macaulay R., 1949, Fabled shore, London: Hamish Hamilton.

Macaulay R., 1956, The Towers of Trebizond, New York: Collins.

Macaulay R., 1962, Letter to Hamilton Johnson, in: Babington Smith C., ed., Last letters to a friend from Rose Macaulay, 1952–1958, London: Collins.

Mitchison N., 1962, Memoirs of a spacewoman, London: Gollancz.

Mitchison N., 1981, Mucking around: Five continents over 50 years, Littlehampton: Littlehampton Book Services.

Powell A., 1972, The pleasures of knowing Rose Macaulay, in: Babington Smith C., Rose Macaulay: A Biography, London: Collins.

Russ J., 1975, The female man, New York: Bantam.

Russ J., 1987, The hidden side of the moon, New York: St Martin’s.

Slonczewski J., 1986, A door into ocean, Westminster, Maryland, USA: Arbor House.

Woolf V., 1938, Three Guineas, London: Hogarth Press.

Woolf V., 1980, Letter to Hope Mirrlees, in: Nicolson N., Trautmann J., eds., The letters of Virginia Woolf, Vol. 6, 1934–1941, London: Hogarth Press.

Wyss J., 2021, The Swiss Family Robinson, Portland: Mint Editions.

Opublikowane

2021-06-30

Jak cytować

LeFanu, S. (2021). Sztuka włóczęgi: podróże w czasie i przestrzeni z Mary Kingsley, Rose Macaulay, Ursulą Le Guin, Naomi Mitchison i Octavią Butler. Postscriptum Polonistyczne, 27(1), 31–49. https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.02

Numer

Dział

Kobiece narracje podróży od XIX wieku do dziś