„Ja, która wyruszam a ja, która wracam” – perskie pasaże Gertrude Bell

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.04

Słowa kluczowe:

Gertrude Bell, kolonializm, orientalizm, Persja, wiktoriańscy podróżnicy

Abstrakt

Persian Pictures, pierwsze opublikowane dzieło Gertrude Bell, znacznie różni się od jej późniejszych prac. Krytycy zarzucali jej, że jest to kolekcja sentymentalnych anegdot, niewspółmiernych z jej dojrzalszą twórczością. W niniejszym artykule podejmę próbę „zrehabilitowania” Gertrude Bell, proponując uznać przywoływane wady tekstu za najmocniejsze strony zbioru, które pozwalają ujrzeć inną – młodszą, mniej doświadczoną – Bell, ale już wtedy oddaną „sprawie wschodniej”.

Kładąc nacisk na kwestie przekraczania granic i transgresyjnych pasaży, przyjrzę się wybranym esejom z kolekcji Persian Pictures pod kątem ukazania ewolucji tożsamości Bell i rozwoju jej twórczości w kontekście szczytu brytyjskiej ekspansji kolonialnej na Bliskim Wschodzie. Dzięki porównaniu poszczególnych anegdot Bell z orientalistycznym malarstwem Johna Fredericka Lewisa, pragnę dowieść, że pewne aspekty Persian Pictures, pierwotnie uznawane za ich najsłabsze punkty, stanowią tak naprawdę o sile i świeżości wczesnego pisarstwa Bell i są asumptem do prowadzenia dyskusji na temat reprezentacji Orientu w twórczości zachodnich badaczy i artystów.

Biogram autora

Julia Szołtysek - Uniwersytet Śląski Katowice

JULIA SZOŁTYSEK – PhD, Institute of Literary Studies, University of Silesia in Katowice, Katowice, Poland.
Adiunkt w Instytucie Literaturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół literackich i artystycznych reprezentacji Bliskiego Wschodu, podróżopisarstwa, teorii queerowych i studiów operowych. Szołtysek jest laureatką 2016 Peter Lang Young Scholars Award. Jej monografia pt. A Mosaic of Misunderstanding: Occident, Orient, and Facets of Mutual Mis/Construal została wydana w 2016 przez Wydawnictwo Naukowe Peter Lang.

Bibliografia

Bell G., 2014, Persian pictures: From the mountains to the sea, London: IB Tauris.

Disraeli B., 1847, Tancred, or, the new crusade, https://www.gutenberg.org/files/20004/200 04-h/20004-h.htm [accessed on: 30 October 2020].

Hogarth D., 1926, Obituary of Gertrude Bell, “The Geographical Journal”, no 68/4, 363–368.

Kipling R., 1889, The ballad of East and West, https://www.bartleby.com/246/1129.html [accessed on: 30 October 2020].

MacCannell D., 1999, The tourist: A new theory of the leisure class, Berkeley: University of California Press.

Minghella A., 1996, The English patient, DVD, Miramax.

Rowland R., 2015, This intimate war: Gallipoli/Canakkale 1915, Istanbul: Bilge Kultur Sanat.

Rushdie S., 1991, ‘Commonwealth literature’ does not exist, in: Imaginary homelands: Essays and criticism 1981–1991, London: Granta, 61–71.

Suleri S., 2013, Meatless days, Chicago: University of Chicago Press.

Wortley Montagu M., 2012, The Turkish embassy letters, Jack, M., ed., London: Virago.

Opublikowane

2021-06-30

Jak cytować

Szołtysek, J. (2021). „Ja, która wyruszam a ja, która wracam” – perskie pasaże Gertrude Bell. Postscriptum Polonistyczne, 27(1), 69–85. https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.04

Numer

Dział

Kobiece narracje podróży od XIX wieku do dziś