„Mamy początek tam, gdzie woda”: droga ku kobiecości w The Journey Eavan Boland

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.07

Słowa kluczowe:

Bracha L. Ettinger, teoria matrycowa, Eavan Boland, macierzyństwo, stawanie się kobietą, podmiotowość jako konfrontacja

Abstrakt

Wiersz Eavan Boland „The Journey” przedstawia sen kobiety, która – podobnie jak Inanna, sumeryjska bogini – prowadzona przez Safonę wyrusza w tytułową podróż do podziemi. Początkowo nic nie widzi w ciemnościach, jednak oswoiwszy się z nimi, dostrzega matki i dzieci w czułych objęciach. Obraz ten zostaje natychmiast zakłócony przez przewodniczkę kobiety, która uświadamia jej, że ludzie ci są ofiarami bliżej nieokreślonej zarazy. W tym momencie kobieta, ogarnięta przerażeniem, dostrzega oznaki choroby i śmierci, między innymi widzi niemowlęta zatruwane podczas karmienia piersią. Safona podkreśla, że obserwowane matki mają wiele wspólnego z osobą mówiącą w wierszu – wszystkie są kochające i opiekuńcze, niezależnie od wykonywanego zawodu czy statusu oraz mimo tragedii, która stała się ich udziałem. W tej kobiecej transfiguracji Eneidy przerażony podmiot liryczny wyraża chęć złożenia świadectwa w imieniu cierpiących kobiet, jednak Safona zapewnia ją, że jest tu właśnie po to, by zdobyć wiedzę o swoich prapoczątkach. Kiedy kobieta w końcu wraca do rzeczywistości, wszystko jest takie, jakie było, ale mimo to odczuwa ona różnicę; jest głęboko dotknięta wydarzeniami, których była świadkiem.
Celem artykułu jest analiza ujęcia drogi ku kobiecości przez Eavan Boland w kontekście teorii matrycowej Brachy L. Ettinger. To, co proponuje Ettinger, jest uzupełnieniem freudowsko-lacanowskiego podejścia, które pozwala wyobrazić sobie nową, kobiecą, nie-binarną różnicę matrycową opartą na bliskości, gościnności i wymianie, a nie na separacji i opozycji mężczyzna/kobieta. Artykuł stara się dowieść, że psychoanaliza Ettinger i dzieło Boland mogą w połączeniu rozwinąć potencjał matrycowej podróży ku stawaniu się kobietą, opartej na takich pojęciach, jak: współczucie, kruchość, współbycie (wit(h)nessing), wymiana, łączność i transsubiektywne doświadczenie, które są nie do pomyślenia z perspektywy edypalnej.

Biogram autora

Anna Kisiel - Akademia WSB

ANNA KISIEL – PhD, WSB University in Dąbrowa Górnicza, Poland.
Dr Anna Kisiel jest adiunktem na Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej. W swojej pracy doktorskiej badała etyczny potencjał ciała w teorii i sztuce Brachy L. Ettinger. Jej zainteresowania badawcze obejmują teorię matrycową, studia nad traumą, teorię fotografii oraz ciało i kobiecość w sztukach wizualnych i literaturze.

Bibliografia

Boland E., 2005, New collected poems, Manchester: Carcanet Press.

Ettinger B.L., 1993, Woman-other-thing: A matrixial touch, in: Ettinger B.L., Matrix – borderlines, Oxford: Museum of Modern Art, 11–18.

Ettinger B.L., 2002, Trans-subjective transferential borderspace, in: Massumi B., ed., A shock to thought: Expression after Deleuze and Guattari, London and New York: Routledge, 215–239.

Ettinger B.L., 2006a, The matrixial gaze, in: Ettinger B.L., The matrixial borderspace, Massumi B., ed., Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 41–90.

Ettinger B.L., 2006b, Weaving a woman artist with-in the matrixial encounter-event, in: Ettinger B.L., The matrixial borderspace, Massumi B., ed., Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 173–198.

Ettinger B.L., 2006c, Wit(h)nessing trauma and the matrixial gaze, in: Ettinger B.L., The matrixial borderspace, Massumi B., ed., Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 123–155.

Kisiel A., 2017, Dis-obedience to the father. Bracha L. Ettinger’s theory and installation confronted with Freud and Lacan, “Romanica Silesiana”, no 12, 53–63.

Kisiel A., 2016, Uraz – bliskość – nie-pamięć. Psychoanalityczny dyskurs traumy od Freuda do Ettinger, “Narracje o Zagładzie”, no 2, 115–132.

Laub D., 1992a, An event without a witness: Truth, testimony and survival, in: Felman S. and Laub D., Testimony: Crises of witnessing in literature, psychoanalysis, and history, New York and London: Routledge, 75–92.

Laub D., 1992b, Bearing witness, or the vicissitudes of listening, in: Felman S. and Laub D., Testimony: Crises of witnessing in literature, psychoanalysis, and history, New York and London: Routledge, 57–74.

Pollock G., 2006, Introduction. Femininity: Aporia or sexual difference?, in: Ettinger B.L., The matrixial borderspace, Massumi B., ed., Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 1–38.

de Zegher, C., 2012, Drawing out voice and webwork, in: de Zegher C. and Pollock G., eds., Art as compassion: Bracha L. Ettinger, Brussels: ASA Publishers, 115–139.

Opublikowane

2021-06-30

Jak cytować

Kisiel, A. (2021). „Mamy początek tam, gdzie woda”: droga ku kobiecości w The Journey Eavan Boland. Postscriptum Polonistyczne, 27(1), 125–138. https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.07

Numer

Dział

Kobiece narracje podróży od XIX wieku do dziś